پا به پای مسافران نوروزی برای سفری ایمن

پست‌های موقت جوانان هلال‌احمر در میزبانی از مسافران نوروزی سنگ‌تمام گذاشتند

25 اسفندماه بود که طرح نوروزی جوانان با برپایی 313 پایگاه‌ و پست موقت در کشور آغاز شد، اما چیزی نگذشت که تعداد این پست‌ها به 783 رسید و اعضای جوانان اغلب شهرهای کشور با امکانات‌وظرفیت‌های موجود به استقبال بهار رفتند.

«سیدعلی منیری» معاون جوانان و دانشجویی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر درباره فعالیت‌های امسال در طرح نوروزی می‌گوید: «در دو سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا و دیگر مسائل، شاهد کاهش نشاط‌اجتماعی در بین مردم بودیم. می‌دانستیم که سفرهای نوروزی امسال کمک زیادی برای بهبود این شرایط بین مردم می‌کند. برای همین افزایش نشاط را به یکی از محورهای جدی فعالیت‌های جوانان هلال‌احمر تبدیل کردیم. در همین راستا جُنگ‌های مختلفی در شهرها برگزار شد. اعضای جوانان با راه‌اندازی فضاهای دوستدار کودک، با کمک نقاشی، بازی و شعرخوانی آموزش‌های مفیدی به کودکان ارایه می‌دادند. پویش بهرفت که پویشی در راستای بهبود رفتارهای ترافیکی است امسال توسط جوانان برگزار شد.»

استقبال از مسافران نوروزی

مسافران با توجه به نوع حوادث رایج در هر منطقه از کشور، آموزش‌های لازم را برای آشنایی با حوادث و مقابله با آن دریافت می‌کردند. ارایه خدماتی مثل تست فشارخون و قندخون، کمک‌های اولیه و گشت‌های آموزشی- امدادی سحاب هم از دیگر اقدامات جوانان در ایام نوروز در کشور بود.

ماه‌های پیش از فروردین، اعضای جوانان در دوره‌های آموزشی مختلفی شرکت کردند تا برای ارایه خدمات به مسافران نوروزی، آماده‌تر از هر زمانی باشند. منیری می‌گوید: «دوره‌های مفصلی درباره آشنایی با شهر، شماره‌ تلفن‌های اضطراری هر شهر، آشنایی با خدمات عمومی‌ای که ممکن است گردشگران به آن نیاز پیدا کنند، آشنایی با نقاط گردشگری، نقاط حادثه‌خیز، نقاط‌ امن در زمان بحران و … برای اعضای جوانان هر استان برگزار شد تا بتوانند راهنمایی‌های مفیدی در اختیار مسافران قرار دهند. علاوه بر همه این خدمات، اعضای جوانان در شیفت‌های خود در پایگاه‌های نوروزی با حوادثی روبه‌رو شدند که توانستند اقدامات اولیه لازم را برای رفع خطر انجام دهند و در این زمینه کمک‌حال امدادگران بودند.»

در چند قدمی یک تصادف

پایگاه‌های جوانان با سفره‌های هفت‌سین و گاهی تزییناتی که مختص هر منطقه‌ای است به استقبال مسافران نوروزی رفته بودند. «مرتضی نوری ابوذری» مسئول شیفت پایگاه نوروزی شهرستان قائن بود که در زمان شیفت، در چند متری‌اش تصادف وحشتناکی اتفاق افتاد. او می‌گوید: «تریلی بدون بار، ناگهان از جاده منحرف شد و با سرعت و شدت خیلی زیاد با بلوک‌های سیمانی نیوجرسی برخورد کرد. من جلوی چادر پایگاه ایستاده بودم و منتظر رسیدن مسئولان استانی بودم که قرار بود برای بازدید به پایگاه بیایند. به محض دیدن این اتفاق من و تعدادی از بچه‌ها خودمان را به راننده تریلی رساندیم. او را از ماشین بیرون کشیدیم که از حرف‌هایش متوجه شدیم فرزند 10 ساله‌اش هم در تریلی بوده که بر اثر شدت برخورد، از ماشین به بیرون پرت شده بود.»

کاپوت جلوی تریلی خرد شده و آسیب شدیدی دیده بود. باک گازوییل سوراخ بود و سوخت به‌سرعت از آن بیرون می‌ریخت. هرلحظه ممکن بود تریلی منفجر شود. با این‌حال میان بلوک‌های سیمانی و حاشیه جاده به‌دنبال بچه گشتند. «بالاخره بچه را در میان نیوجرسی‌ها پیدا کردیم و به‌سرعت از آن محل دورش کردیم. شرایط بسیار خطرناکی بود. بچه به‌دلیل شدت اصابت دچار افت فشار شدیدی شده بود. او را ریکاوری کردم و همچنین به تثبیت حادثه پرداختیم.»

این تنها حادثه‌ای نبود که در ایام نوروز در نزدیکی پایگاه نوروزی جوانان قائن رخ می‌داد. نوری از اهمیت دسترسی سریع به افراد حادثه‌دیده می‌گوید: «نوروز امسال قائن 600 هزار مسافر داشت. ترافیک و حادثه هم متناسب با این افزایش جمعیت، در شهرستان افزایش پیدا کرده بود، اما حضور تیم‌های آموزش‌دیده جوانان و داوطلبان در کنار امدادگران در نوروز باعث شد تا کمک‌رسانی و امدادرسانی به حادثه‌دیده‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. چه‌بسا اگر این آماده‌باش از طرف جوانان، امدادگران و داوطلبان صورت نگیرد، پاسخگویی به حوادث هم سخت‌تر شود و جان افراد به‌خطر بیفتد.»

نجات از غرق‌شدگی

گردشگاه‌های شلوغ، از نقاطی بود که جوانان جمعیت هلال‌احمر در آن حضور داشتند. درست مثل روزی که «فاطمه شرف» به همراه یکی دیگر از اعضای جوانان در جزیره قشم مشغول گشت‌زنی در طرح سحاب بود. صدای فریاد مادری که دخترش را کنار ساحل گم کرده بود آنها را به سمت خود کشاند. فاطمه می‌گوید: «بچه غیبش زده بود. خیلی زود به آب زدیم چون حدس می‌زدیم که غرق شده باشد. تصورمان درست بود. یک آن زیر پای کودک خالی شده و در آب سُر خورده و تعادلش را از دست داده بود. داشت دست‌وپا می‌زد که پیدایش کردم و به ساحل آوردم. مادر حسابی ترسیده بود. کودک از او ترسان‌تر. آب دریا را حسابی بلعیده بود اما نفس می‌کشید و به سی‌پی‌آر نیاز نداشت. اقدامات لازم را انجام دادم. به همراه عضو دیگر جوانان که همراهم بود مادر و کودک را آرام کردیم. ترس از غرق شدن، شوک زیادی به هر دو آنها وارد کرده بود.»

او نوروز را در پایگاه جوانان در حال بازی با بچه‌های کوچک، نقاشی و آموزش به آنها، آموزش کمک‌های اولیه به مسافران و برنامه‌های دیگر جوانان قشم گذرانده بود؛ مفیدترین کاری که فکر می‌کرد نوروز 1401 می‌تواند انجام دهد. فاطمه شرف می‌گوید: «نوروز امسال شاهد آتش‌سوزی‌های متعددی در جزیره قشم بودیم. قرار دادن وسایل آتش‌زا مثل پیک‌نیک و منقل در کنار چادر، مهم‌ترین دلیل رخ دادن این آتش‌سوزی‌ها بود. فکر می‌کنم توصیه‌های ساده به مسافران برای کنترل‌ومهار آتش و وسایل آتش‌زا در این زمینه به ما کمک بزرگی کرد. مدام به محل‌های اسکان مسافر سر می‌زدیم و این موضوع را به آنها گوشزد می‌کردیم.»

بیش از 31 هزار عضو جوانان هلال‌احمر، نوروز امسال را با اجرای این طرح‌ها و برنامه‌ها و همچنین کمک‌رسانی در حوادث مختلف گذراندند تا مسافران را تا جای ممکن از خطر دور کنند.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.