خطر کمبود ویتامینD و افزایش مبتلایان کرونا در پائیز

دکتر آراد کیایی فوق تخصص ریه در بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با شهروند از خطر کمبود ویتامین D در فصل پاییز و افزایش مبتلایان به کرونا خبر داد

در پاییز که گرمای هوا کاهش پیدا کرده و تابش آفتاب کمتر می‌شود افراد ویتامین D بسیار کمتری دریافت می‌کنند و این می‌تواند در احتمال ابتلا به کرونا موثر باشد. ویتامین D به‌ طور مستقیم در احتمال ابتلا به ویروس کرونا تأثیر نمی‌گذارد اما سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کند که این موضوع به محافظت در برابر کووید-۱۹ کمک می‌کند.

ملیحه محمودخواه-شهروند آنلایندکتر آراد کیایی فوق تخصص ریه در بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، او به شهروند می‌گوید کادر درمان دیگر جان ندارد، رعایت کنید. دکتر کیایی از کمبود ویتامین D در فصل پاییز و افزایش مبتلایان به کرونا می‌گوید. اینکه کمبود ویتامین D در خون احتمال ابتلا به عفونت ناشی از ویروس کرونا را بسیار بیشتر می‌کند. حتی در صورت ابتلا به کووید-۱۹، اگر میزان ویتامین D در خون بیمار به اندازه کافی باشد، احتمال درمان و رفع بیماری بیشتر خواهد بود.

کمبود ویتامین D در ایرانیان وجود دارد

دکتر آردا کیانی با تأیید اینکه میزان این ویتامین در بدن در کاهش ابتلا به کرونا می‌تواند تأثیر داشته باشد، معتقد است که در حالت عادی بیشتر ایرانیان با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

در فصل پاییز این میزان کمتر هم می‌شود که می‌توان با مصرف ماهی و غذاهای دریایی آن را جبران کرد.

او می‌گوید: «نیازی به خرید انواع گرانقیمت ماهی نیست و مهم‌ترین نکته این است که ماهی روغن‌دار و دریایی مصرف شود.»

رعایت نکات ایمنی اصل است

با این حال با اینکه ویتامین D می‌تواند مقاومت بدن را تا حدودی افزایش دهد، اما کیانی معتقد است که آن چیزی که بسیار بیشتر از این اهمیت دارد این است که نکات بهداشتی رعایت شود و تأثیری که این رعایت‌ها دارد قابل مقایسه با هیچ مورد دیگری نیست.

او با گلایه از اینکه دیگر جانی در بدنه کادر درمان باقی نمانده است، ادامه می‌دهد: هر بار که تعطیلاتی در کشور اتفاق می‌افتد ما شاهد بالارفتن آمار ابتلا به کرونا هستیم و دو تا سه هفته بعد بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی می‌شود که کاری برای درمان آنها نمی‌توان انجام داد.

مردم رعایت نمی‌کنند

فوق تخصص ریه بیمارستان مسیح دانشوری پیش‌بینی می‌کند که به دلیل سفرهایی که در این مدت انجام گرفت و عزاداری‌هایی که در برخی از نقاط بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد باید منتظر بالاتر رفتن آمار کرونا طی دو هفته آینده بود و ممکن است آمار به بالای 300 مرگ در روز هم برسد.

او معتقد است مردم بی‌خیال کرونا شده‌اند؛ قهوه‌خانه‌ها کار خودشان را می‌کنند و در پاساژها و مغازه‌ها مردم در تردد هستند بدون آنکه توجهی به رعایت نکات بهداشتی داشته باشند .

تعداد زیادی از کسانی که از ماسک استفاده می‌کنند اما درست این کار را انجام نمی‌دهند.  بعضی‌ها ماسک خودشان را در جیب‌شان می‌گذارند و وقتی به آنها تذکر داده می‌شود آن را به صورت می‌زنند و باید گفت ماسک نزدن بسیار بهتر از این طریق ماسک‌زدن است.

باید منتظر افزایش آمار کرونا باشیم 

کیانی می‌گوید: حتی در مراسمی که مردم برای استاد شجریان نیز برگزار کردند تعداد زیادی از مردم ماسک نداشتند و بعضی‌ها هم فاصله‌های اجتماعی را رعایت نمی‌کردند و اینها در کنار هم سبب می‌شود که ما در آینده نه چندان دور منتظر افزایش آمار کرونا باشیم.

او با اشاره به اینکه در اردیبهشت و خرداد ما شاهد کمترین آمار کرونا در کشور بودیم، ادامه می‌دهد: در آن زمان آمار فوت کشوری ما به کمتر از 30 نفر رسید، اما بی‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی سبب شده است که دوباره آمار بالا برود و فوتی‌ها مرز 200 نفر را رد  و افزایش پیدا کند.

کرونا کشنده‌تر از آنفلوانزا است

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید می‌کند بسیاری از مردم معتقدند که کرونا و آنفلوآنزا با هم فرق نمی‌کند، در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه است.

کرونا بسیار ناشناخته‌تر، مرموز‌تر و کشنده‌تر از آنفلوآنزاست. نباید به گمان اینکه کرونا کاری با ما ندارد و دیگران را درگیر می‌کند بی‌خیال آن باشیم.

او تعریف می‌کند که همین چند روز پیش یکی از پزشکان جوان ما که سال‌ها در کار خود تخصص داشت و عضو ستاد مبارزه با کرونا بود در حالی ‌که مشغول برنامه‌ریزی برای ستاد بود به کرونا مبتلا شد و دو روز بعد نیز فوت کرد. او همه پروتکل‌ها را می‌دانست و آنها را رعایت می‌کرد اما کافی است یک لحظه غفلت شما و یا عزیزان‌تان را درگیر کند و آن زمان است که دیگر پشیمانی سودی ندارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.