کلاهبرداری 2 میلیاردی از سوی بزرگترین باند اسکیمر

متهمان با اجاره دکه‌ای در جنوب تهران، کارت‌های عابربانک قربانیان را کپی می‌کردند

دو‌میلیارد کلاهبرداری و 13 مجرم حرفه‌ای، یک‌سال تمام بزرگترین باند اسکیمر را در استان تهران و مازندران هدایت می‌کردند. تبهکارانی که با کپی کارت مالباختگان، حساب‌شان را خالی می‌کردند. پرونده‌ای که درنهایت با دستگیری سرکرده‌های آن به نتیجه رسید و راز تبهکاری‌های این باند فاش شد.

اوایل آذر‌سال 98 بود که یکی از مالباختگان این پرونده پیش روی پلیس فتا قرار گرفت. شاکی در اظهارات خود به پلیس گفته بود:  «از حساب بانکی من مبلغ ۵۰۰‌میلیون ریال برداشت شده، این در حالیست که کارت بانکی‌ام هنگام برداشت در اختیارم بوده است.»

با اعلام این شکایت موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت و درحالی‌که تحقیقات در رابطه با این سرقت ادامه داشت، بیش از ۱۵ مالباخته دیگر در پلیس حاضر و اعلام کردند مبالغ موجود در حساب‌شان با همین شیوه به سرقت رفته است. بنابراین با توجه به حساسیت موضوع پرونده به تیم مبارزه با کپی کارت بانکی «اسکیمر» ارجاع و کارآگاهان سایبری اقدامات فنی و پلیسی خود را آغاز کردند.

بررسی‌های فنی متخصصان پلیس فتا نشان داد که دو مرد و یک زن پس از مراجعه به یک طلافروشی در استان البرز، با نسخه کپی شده کارت بانکی شاکی، مقداری طلا خریده‌اند. بنابراین اقدامات گسترده سایبری آغاز شد و در بررسی‌های تخصصی افسران این پلیس محل فعالیت مجرمان شناسایی شد. تجسس‌های پلیسی جزییات تازه‌ای از این پرونده کلاهبرداری را فاش کرد و مشخص شد که متهمان در یکی از محله‌های حاشیه جنوب تهران با اجاره دکه‌ای در پوشش فروش اقلام خوراکی کارت‌های عابربانک قربانیان را کپی کرده‌اند.

دی‌سال ۹۸ بود که با صدور مجوز‌های قضائی، اکیپی عملیاتی از پلیس فتای پایتخت به محل اختفای مجرمان اعزام شدند. آنها پنج نفر از متهمان را دستگیر و تعداد زیادی تجهیزات مجرمانه از جمله دستگاه‌های اسکیمر، رایتر کارت‌های مغناطیسی و کارت‌های خام کشف کردند. متهمان نیز به پلیس منتقل و با هماهنگی‌های انجام شده روانه زندان شدند.

یک ماه از دستگیری متهمان گذشته بود. اعضای دیگر این باند بزرگ بیرون از زندان بودند. بنابراین نقشه‌ها برای از سر گرفتن کلاهبرداری‌هایشان آغاز شد. ولی با وجود زندانی شدن 5 نفر از اعضای این باند، انجام نقشه‌های کلاهبرداری سخت بود. برای همین آنها با فراهم کردن وثیقه، دو نفر از اعضای اصلی را از زندان آزاد کردند. پس از رهایی متهمان از زندان بود که درست چند وقت بعد یعنی از همان روز‌های ابتدایی ‌سال ۱۳۹۹ دوباره پرونده‌هایی با همین شیوه و شگرد به پلیس ارایه شد. با توجه به فوریت موضوع پیگیری پرونده مجددا در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

پس از اقدامات فنی و تخصصی یکی از مجرمان سابقه‌دار درخصوص جعل اسناد و کلاهبرداری در پرونده شناسایی شد. او طی یک عملیات ضربتی در یکی از محله‌های اطراف تهران درحالی‌که به همراه دو نفر از همدستان خود درحال بسته‌بندی ماسک و لوازم بهداشتی بود دستگیر و تجهیزات اسکیمر نیز از وی کشف شد.

یک ماه از دستگیری متهمان گذشته بود. اعضای دیگر این باند بزرگ بیرون از زندان بودند. بنابراین نقشه‌ها برای از سر گرفتن کلاهبرداری‌هایشان آغاز شد. ولی با وجود زندانی شدن 5 نفر از اعضای این باند، انجام نقشه‌های کلاهبرداری سخت بود. برای همین آنها با فراهم کردن وثیقه، دو نفر از اعضای اصلی را از زندان آزاد کردند.

در ادامه اقدامات پرونده و پس از انتقال متهمان به پلیس فتا در بازجویی تخصصی این متهم اعتراف کرد:  «پس از تهیه سند برای نفرات اصلی با توجه به شیوع بیماری کرونا قصد داشتیم با فروش لوازم بهداشتی کارت خریداران را کپی کرده و موجودی حساب‌ها را برداشت کنیم که توسط پلیس دستگیر شدیم.»

اما دستگیری و اعترافات این مجرم، پایان فعالیت‌های این باند بزرگ نبود. در بررسی‌های بعدی مشخص شد دیگر اعضای این باند در محدوده جنوب تهران اقدام به کپی کردن کارت‌های عابر بانک می‌کنند. بنابراین با بکارگیری فنون پلیسی مخفیگاه این افراد شناسایی شد. در یک اقدام عملیاتی سه نفر از مجرمان دستگیر و تعدادی دستگاه چاپگر، تعدادی کارت خام و دو موتورسیکلت گرانقیمت سرقتی از محل دستگیری نفرات کشف شد. این افراد نیز در بازجویی‌ها اعتراف کردند که برای نفر اصلی کار می‌کنند. بازجویی از متهمان دستگیر شده نشان داد که متهم اصلی با یک هویت جعلی در شمال تهران در پوشش پیک موتوری رستوران‌ها اقدام به کلاهبرداری و کپی کردن کارت‌ها می‌کند.

با رصد اطلاعاتی و اقدامات شبانه‌روزی تیم مبارزه با کلاهبرداری این پلیس مشخص شد متهم اصلی پرونده در سواحل شمال کشور با اجاره یکی از پارکینگ‌های ساحلی درحال فعالیت مجرمانه است و کارت مسافران را کپی می‌کند.

در نهایت طی اقدام هوشمندانه پلیس و با یک عملیات غافلگیرانه نفر اصلی این پرونده درحالی‌که به همراه یکی از اعضای باند قصد پیاده‌سازی تجهیزات اسکیمر روی خودپرداز یکی از بانک‌ها را داشت دستگیر و تعداد زیادی تجهیزات مجرمانه از وی کشف شد.

سرهنگ داوود گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت:   «در مجموع ۱۳ نفر از اعضای اصلی این باند بزرگ دستگیر و پرونده با بیش از ۷۰ شاکی و ارزش ۲۰‌میلیارد ریال جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.»

رئیس پلیس فتای پایتخت همچنین به شهروندان هشدار داد که هنگام خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه‌های کارتخوان سیار از در اختیار گذاشتن رمز بانکی خود به دیگران و فروشنده‌ها خودداری کنند.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.