ورزش ایران دوباره خارجی می‌شود!

موج جدید جذب مربیان خارجی؛ والیبال، بسکتبال، هندبال، جودو و ... دست به کار شدند

به نظر می‌رسد فدراسیون‌های ورزشی مختلف از بحران‌های مالی عبور کرده‌اند که به فکر استخدام مربیان خارجی افتاده‌اند.

شهروندآنلاین: چند سال قبل وقتی به نیمکت تیم‌های مختلف ورزشی نگاه می‌کردید، اکثرا مربیان خارجی روی آنها قابل مشاهده بودند؛ مربیانی که برای پیشرفت ورزش ایران توسط فدراسیون‌های متعدد به ایران می‌آمدند و کارشان را شروع می‌کردند.

استفاده از مربیان خارجی در تیم‌های ورزشی اما طی دو، سه سال گذشته به کمترین حد خود رسید و دلیل این موضوع هم بالا رفتن نرخ ارز و گران بودن استفاده از مربیان خارجی بود. اگرچه در یکی، دو سال گذشته نیز برخی فدراسیون‌ها و همچنین تیم‌های باشگاهی از مربیان خارجی استفاده کردند، اما تعداد این نفرات به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

حالا اما دوباره شاهد موج جدید حضور مربیان خارجی در ورزش ایران هستیم. فدراسیون‌های مختلف با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و البته با هدف پیشرفت رشته‌های خود درصدد هستند تا بار دیگر از مربیان خارجی در تیم‌های ملی بزرگسالان استفاده کنند.

این موضوع طی یکی، دو روز گذشته دوباره داغ شده و نشان‌دهنده آن است که فدراسیون‌ها توانسته‌اند بحران‌های مالی‌شان را کنار بزنند و با وجود بالا بودن نرخ ارز، برای جذب مربی خارجی اقدام کنند.

خارجی‌های حال حاضر در ایران

در حال حاضر اگر نگاهی به نیمکت‌های مختلف تیم‌های ملی بیندازیم، فقط نام دو سرمربی خارجی را مشاهده می‌کنیم. علاوه بر دراگان اسکوچیچ که در تیم ملی فوتبال حضور دارد و موفق شد با ایران به جام جهانی نیز صعود کند، فقط یک مربی خارجی دیگر در تیم‌های ملی مشغول به فعالیت است.

الکساندر چیریچ، سرمربی یونانی تیم ملی واترپلو مردان است که مدتی است در ایران حضور دارد و حداقل تا بازی‌های آسیایی 2022 هدایت ایران را بر عهده خواهد داشت. سایر فدراسیون‌های ورزشی یا سرمربی ایرانی داشتند یا اگر از مربیان خارجی استفاده می‌کردند با آنها قطع همکاری کردند.

دو دستیار خارجی برای سرمربی ایرانی والیبال

فدراسیون والیبال بعد از همکاری در سال‌های گذشته با مربیان خارجی نامدار، سکان هدایت تیم ملی را مدتی است به بهروز عطایی سپرده است. عطایی با تیم والیبال ایران به مقام قهرمانی آسیا رسید. با این حال، طی هماهنگی‌های انجام شده قرار است دو مربی خارجی به کادر فنی تیم ملی اضافه شوند تا به عنوان دستیار عطایی به او کمک کنند.

قرار است توماس توتولو که سابقه حضور در تیم ملی والیبال کشورمان را دارد به عنوان یکی از دستیاران عطایی فعالیت خود را آغاز کند. توتولو در جریان رقابت‌های المپیک توکیو به عنوان دستیار ولادیمیر آلکنو روی نیمکت تیم ملی حضور داشت. همچنین یاناس وویچک قرار است به عنوان مربی بدنساز در تیم ملی کشورمان فعالیت کند.

دوست قدیمی میراسماعیلی در جودو

آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو، دیگر مدیری است که به فکر اضافه کردن سرمربی خارجی به تیم ملی این رشته افتاده است. میراسماعیلی که ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ با دعوت رسمی «سزار هویسز» رئیس فدراسیون جودوی ترکیه راهی این کشور شده بود، پس از دیدار با همتای خود تفاهمنامه همکاری امضا کردند. در سفر میراسماعیلی به ترکیه، مذاکره با«حسین اوزکان» قهرمان پرافتخار جودوی این کشور یکی از اتفاقات مهم بود و توافقات اولیه با این جودوکار سرشناس ترکیه‌ای انجام شد تا در صورت توافق نهایی، وی هدایت تیم ملی جودوی بزرگسالان ایران را برعهده بگیرد. به همین دلیل «حسین اوزکان» بامداد شنبه 20 فروردین با استقبال هادی کردی، دبیر سازمان تیم‌های ملی، وارد تهران شد. اوزکان به مدت یک هفته در ایران حضور خواهد داشت و پس از بررسی شرایط جودوی کشورمان و مطرح کردن شرایط خود، در صورت توافقات نهایی بین طرفین، قرارداد وی امضا خواهد شد. این مربی باسابقه چند سال سرمربی تیم ملی ترکیه نیز بوده است.

مربی مونته‌نگرویی در تیم ملی هندبال

فدراسیون هندبال همواره جزو ورزش‌هایی بوده که برای تیم ملی بزرگسالان از مربیان خارجی استفاده کرده است. این بار نیز یک خارجی دیگر هدایت هندبالی‌ها را برعهده گرفته است. وسلین وویویچ، مربی مونته‌نگرویی که با فدراسیون هندبال به توافق رسیده بود، صبح شنبه وارد تهران شد. این مربی ۶۱ ساله اواخر اسفند ۱۴۰۰ با عقد قراردادی رسما هدایت تیم ملی را به عهده گرفت.

پیش از این و تا مسابقات قهرمانی آسیایی عربستان، مانوئل مونتایا فرناندز اسپانیایی هدایت تیم ملی هندبال ایران را بر عهده داشت. هندبال ایران با مربیگری او به مقام چهارمی آسیا رسید و سهمیه مسابقات جهانی را کسب کرد. مسابقات کشورهای اسلامی، بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان لهستان-سوئد از مسابقات مهم پیش روی تیم ملی ایران در سال ۱۴۰۱ است.

بسکتبال دوباره به یک خارجی می‌رسد؟

اگرچه مصطفی هاشمی، مرد باسابقه بسکتبال ایران، در حال حاضر هدایت تیم ملی این رشته را برعهده دارد، اما با توجه به تغییرات ایجاد شده در رأس فدراسیون بعید است همکاری با او ادامه یابد. جواد داوری که خود از ملی‌‌پوشان قدیمی بسکتبال است، چند ماهی است رئیس این فدراسیون شده و حالا در تلاش است بهترین‌ها را برای تیم ملی رقم بزند.

داوری چند روز قبل گفته بود با هاشمی درباره هدایت تیم ملی جلسه می‌گذارد، اما به نظر می‌رسد او نیز به دنبال آوردن یک مربی خارجی است. چند سال پیش هدایت تیم ملی بسکتبال ایران برعهده بائرمن آلمانی بود که نتایج خوبی هم گرفت و با ایران به المپیک رفت، اما مدتی دوباره سکان هدایت بسکتبال به ایرانی‌ها سپرده شد و حالا به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور یک خارجی دیگر باشیم.

شمسایی هم دستیار خارجی خواست

حدود دو ماهی می‌شود که وحید شمسایی سرمربیگری تیم ملی فوتسال را برعهده گرفته است. این اسطوره فوتسال ایران و جهان از روز اول به دنبال حضور یک دستیار خارجی در کادر فنی‌اش بود، اما مجوزها صادر نشد. حالا اما شمسایی ظاهرا مسئولان فدراسیون را راضی کرده تا این اتفاق بیفتد. بر اساس اعلام سرمربی تیم ملی فوتسال، قرار است یک مربی نامدار اسپانیایی طی روزهای آینده با حضور در ایران به عنوان دستیار شمسایی در تیم ملی فوتسال معرفی شود تا به تعداد خارجی‌های ورزش ایران بیفزاید.

امیدوار به بازنشدن پرونده‌های شکایت

حضور مربیان خارجی باکیفیت در ورزش ایران اتفاق خوبی محسوب می‌شود. اینکه مربیان با دانش و تجربه بالا برای پیشرفت ورزش کشور تلاش کنند، قطعا به سود رشته‌های مختلف در ایران خواهد بود. مساله مهم اما نحوه قراردادهای مالی این مربیان و البته نوع پرداختی به آنهاست. در گذشته بارها شاهد بوده‌ایم که مربیان خارجی از فدراسیون‌های مختلف شکایت کردند و توانستند آنها را محکوم و البته ضررهای مالی هنگفتی به ورزش کشور تحمیل کنند. حالا اما انتظار می‌رود مسئولانی که به دنبال جذب مربی خارجی هستند، ابتدا شرایط مالی آنها را تامین کنند و سپس اقدام به بستن قرارداد کنند. اتفاقی که حواشی احتمالی در آینده را نیز کاهش خواهد داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.