«جک‌زن‌ها» در بازار خودرو/ خاک، تاوان ارومیه/ نفس راحت «میانکاله»/ایران، پلیس خلیج ‌فارس

مرور روزنامه‌های صبح کشور

موضوعاتی همچون اختلافات ایران و آمریکا ، افزایش قیمت کالاهای اساسی ، وضعيت اينترنت در كشور ، پتروشیمی میانکاله ، کرونا، گرمایش زمین ، جنگ علیه یمن ، توفان نمک در جاده‌های شمال غربی ایران ،عملیات توقیف یک فروند کشتی خارجی و مذاکرات وین مورد توجه روزنامه ها بود

بیشتر روزنامه های امروز به دستاوردهای هسته ای و سخنان رئیس جمهوری پرداختند و در کنار آن به موضوعاتی همچون اختلافات ایران و آمریکا ، افزایش قیمت کالاهای اساسی ، وضعيت اينترنت در كشور ، پتروشیمی میانکاله ، کرونا، گرمایش زمین ، جنگ علیه یمن ، توفان نمک در جاده‌های شمال غربی ایران ،عملیات توقیف یک فروند کشتی خارجی و مذاکرات وین پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

برجام دیگر وجود خارجی ندارد!

روزنامه آفتاب یزد: عراق، هفتمین ماهِ بدون دولت و رئیسِ جمهور را سپری می‌کند، لبنانی‌ها به کشوری بدون دولت تن در داده و می‌شود این چنین مدعی شد که دیگر عادت کرده اند، سوریه و مخالفان دولت اسد در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند؛ از یک سو خبر می‌رسد که ترکیه و اردوغان در صدد رفع اختلافات هستند از سوی دیگر اما آمریکایی‌ها همچنان در حال بیرون بردن ذخائر انرژی سوری‌ها و صد البته سرگرمی شدید روسیه در بحرانِ اوکراین حالا دیگر اسد را نیز نگران کرده است.تحرکات در یمن گیج و گنگ است، یک روز از آتش بس می‌گویند و روزی دیگر از توافقات پنهان و در نهایت این شاخ و شانه است که به بحث‌هایی اینچنینی پایان می‌دهد. سفرای کشورهای عربی در حال بازگشت به بیروت هستند، برخی موضعگیری‌ها در عراق حتی بی‌خیال‌ترین همسایگانِ این کشور را نگران کرده است، شمال عراق زیر تیغ تیز رصد شبانه روزی تهران است تا دوباره اسرائیلی‌ها از آب گل آلود شده قصدِ صیدِ ماهی نداشته باشند.قطر اگرچه سرگرم مقدمات برگزاری جام جهانی 2022 است اما یک پای سیاسی‌های این کشور، تهران و یک پای دیگرشان نیویورک است؛ گویی بعدِ فیصله ی موضوع طالبان این بار می‌خواهند یک میانجیِ موفق در فقره ی اختلافات ایران و آمریکا باشند.

در انتظار ترمزی برای گرانی

روزنامه ابتکار:افزایش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در روزهای اخیر سوژه کاربران در فضای مجازی و رسانه‌ها شده است. منتقدان به این وضعیت معتقدند که قیمت‌ها در سایه نبود نظارت کافی، چراغ خاموش افزایش می‌یابند و موج دیگری از گرانی اجناس را رقم می‌زنند. مثلا به یک باره قیمت گوجه فرنگی ۲۵ هزار تومان، خرما ۶۰ هزار تومان، گوشت نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان و…افزایش می‌یابند و سیگنال گرانی را به کالاهای دیگر مخابره می‌کنند.«گوجه هم لاکچری شد» در روزهای اخیر به کرات این جمله را در فضای مجازی و در مغازه‌های میوه و تره‌بار دیده و شنیده‌ایم. رسانه‌ها از یک کیلو گوجه 25 هزار تومانی صحبت‌ می‌کردند و برخی از مردم تا ۳۰ هزار تومان هم قیمت گوجه را گزارش می‌دادند. برخی از مسئولان دلیل گرانی میوه و تره‌بار علی‌الخصوص گوجه فرنگی را اعتراض و اعتصاب رانندگان کامیون اعلام کردند. البته برخی از خبرها حکایت از کاهش قیمت گوجه دارد. اما از سوی دیگر گرانی گوشت قرمز نیز نظرها را به خود جلب کرده است و آنطور که گفته می‌شود مافیای گوشت اجازه کاهش قیمت این کالا را نمی‌دهند. بر اساس گزارشی از خبرآنلاین، سید احمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره اینکه چرا علی‌رغم ممنوعیت صادرات دام و واردات گوشت به کشور قیمت این کالا همچنان گران است، گفت: «مافیای گوشت اجازه کاهش قیمت این کالا را نمی‌دهند و تمام اتفاقاتی که در حوزه ممنوعیت صادرات و واردات گوشت به کشور اتفاق افتاد به دنبال توطئه همین افراد بوده است.»

اجراي چراغ خاموش طرح صيانت

روزنامه اعتماد:وضعيت اينترنت در كشور پس از شرط وزير ارتباطات مبني بر اينكه «اينترنت يا گران يا از كيفيت آن كاسته مي‌شود» وارد فاز تازه‌اي شد. عيسي زارع‌پور تاكيد كرده كه قيمت‌ها به گونه‌اي افزايش نيابد كه فشار بر مردم آورند. با اين حال قيمت بسته‌هاي اينترنتي در اپراتورها افزايش صد درصدي داشته است. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گويند قيمت اينترنت خانگي دوبرابر شده و گفته مي‌شود كه اين اقدام اجراي «چراغ خاموش» طرح ضد اينترنتي مجلس موسوم به «صيانت از كاربران فضاي مجازي» است.   واكنش كاربران در فضاي مجازي به افزايش قيمت اينترنت و دوراهي كيفيت و قيمت اين‌گونه بود كه «مگر اينترنت كيفيت دارد كه حالا قرار است در صورت عدم افزايش قيمت‌ها از كيفيت آن كم شود؟» پيش از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، ابراهيم رييسي يكي از منتقدين وضعيت اينترنت بود و آن را در شأن ايران نمي‌دانست. حال با گذشت حدود 8 ماه از روي كار آمدن دولت جديد، انتقادها به وضعيت اينترنت در سايه احتمال اجرايي شدن مخفيانه طرح صيانت از حقوق كاربران در فضاي مجازي به مرحله جديدي وارد شده است. دولت آقاي رييسي در حالي مسير دولت‌هاي قبلي در محدوديت بيشتر اينترنت را ادامه داده كه او گفته بود: «… بايد استفاده از اينترنت براي دهك‌هاي پايين رايگان شود.»  بدتر شدن وضعيت اينترنت را مي‌توان در گزارش‌هاي بين‌المللي نيز مشاهده كرد. در آخرين به‌روزرساني سايت SPEEDTEST از رتبه‌هاي اينترنت در ماه فوريه، ايران با سه پله سقوط و سرعت 22.4 مگابيت بر ثانيه در جايگاه 80 قرار گرفت.

نفس راحت «میانکاله»

روزنامه ایران: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور کلنگ‌زنی پتروشیمی میانکاله را بی اعتبار دانست و از مخالفت جدی پردیسان با این پروژه خبر داد. علی سلاجقه فشار نماینده‌ها برای کوتاه آمدن محیط زیست و صدور مجوز آن برای پتروشیمی را بی نتیجه عنوان کرد. پیش از آن «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور انجام هرگونه فعالیت در تالاب میانکاله را با وجود داشتن مصوبه دولتی، منوط به ملاحظات زیست محیطی دانسته بود. ساخت پتروشیمی میانکاله با وجود مخالفت‌های جدی کارشناسان، مصوبه دولت قبل را دارد. همین مصوبه مسیر ورود پیمانکار به منطقه و کلنگ‌زنی آن را هموار کرد. کلنگ‌زنی پیمانکار منجر به اعتراض فعالان محیط زیست کشور که دل‌نگران تنها مراتع باقی مانده از جلگه خزر بودند، شد.این اعتراض‌ها نتوانست جلوی کار را بگیرد و پیمانکار، تعطیلات نوروز را فرصتی دانست تا کاشت درختان مهاجم را به تازه ترین دل‌نگرانی محیط زیست ایران در شمال تبدیل کند. سرمایه‌گذار تغییر کاربری مراتع حسین‌آباد و له‌له مرز در 5 کیلومتری ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله را درحالی آغاز کرد که طبق قانون، واگذاری طرح‌های مرتع‌داری به هرگونه پروژه‌ای ممنوع است. «حنیف رضا گلزار» کارشناس ارشد خاک و آب در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان امور اراضی و جهاد کشاورزی به عنوان سه ضلع مثلث تخصیص و واگذاری غیرقانونی 90 هکتار از اراضی ملی به پیمانکار به ایران می‌‌گوید: «واگذاری مراتع ملی مثل این می‌‌ماند که سازمان منابع طبیعی در جنگل‌های هیرکانی طرح جنگلداری اجرا کند و بعد جنگل‌های ملی را به یک سرمایه‌گذار واگذار کند. این تخلف محرز قانونی است.»

نجات ایران از گرمایش زمین در تحول کشاورزی است

روزنامه جوان:هوا گرم و گرم‌تر می‌شود، انگار دیگر هیچ فصلی سر جای خودش نیست. بهار از راه رسیده و در حالی که باید نسیم خنکی بوزد، در ساعاتی از روز حال و هوای تابستان حاکم می‌شود. از طرفی در اولین ماه سال، بسیاری از شهر‌های کشور درگیر گرد و غبار و آلودگی شده‌اند. بخشی از این تغییرات هوایی ناشی از گرمایش زمین است. طبق تازه‌ترین گزارش نهاد اقلیمی سازمان ملل متحد، با روال فعلی، افزایش دمای متوسط جهانی تا پایان قرن به بیش از ۳ درجه می‌رسد. این گزارش هشدار داده ویرانی سیستم آب و هوایی به‌سرعت و شتاب در جریان است و عوارض گرمایش زمین بدتر و شدیدتر از آن است که پیش‌بینی می‌شد، بنابراین گزارش اگر افزایش دما به دو درجه برسد، بسیاری از راهکار‌ها بیهوده و مقاومت در برابر تغییر اقلیم ناممکن می‌شود. براساس داده‌های به‌دست آمده از ناسا که هر ساله مورد بررسی قرار می‌گیرد، روند گرم شدن زمین با سرعتی بی‌امان ادامه دارد که این امر عمدتاً به دلیل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی در طول چند دهه گذشته است.

دولت، ترمز اوراق فروشی را کشید

روزنامه خراسان:با گذشت حدود هشت ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، رویکردهای کنترل کسری بودجه که در پایان دولت قبل رو به فزونی گذاشته و به عنوان مثال برای سال گذشته تا 470 هزار میلیارد تومان نیز برآورد می شد، دیده می شود. در این  خصوص، در کنار رشد بیش از 11 برابری وصول درآمدهای نفت که به گفته وزیر اقتصاد ناشی از گسترش دیپلماسی اقتصادی بوده افت تا 30 درصدی فروش اوراق بدهی نیز دیده می شود. موضوعی که بیانگر رویکرد منضبطانه دولت برای مدیریت هزینه بوده و کار دولت در سال های آینده برای کنترل هزینه ها را آسان تر خواهد کرد. به گزارش خراسان، دولت سیزدهم در شرایطی مدیریت کشور را تحویل گرفت که وضع دخل وخرج دولت بسیار ناپایدار و نامساعد بود به طوری که همزمان با افزایش غیر منطقی مصارف بودجه (نظیر رشد بدون حساب و کتاب حقوق و دستمزد کارکنان دولت) و نیز کاهش منابع (از جمله کاهش درآمد فروش نفت)، مرکز پژوهش های مجلس در مهرماه سال قبل برآورد کرد که کسری بودجه تامین نشده در سال 1400 به حدود 307 هزار میلیارد تومان برسد. البته در صورت اضافه کردن رقم اوراق بدهی و استقراض از صندوق توسعه ملی، این کسری غیر قابل تامین به 470 هزار میلیارد تومان افزایش می یافت.

جنگ علیه یمن؛آیا در ایستگاه آخر است؟

روزنامه کيهان: تحولات یمن از «شرایط ویژه»‌ای خبر می‌دهد. رژیم سعودی در هفتمین سالگرد و آغاز هشتمین سال جنگ علیه مردم مظلوم یمن، آتش‌بس دوماهه‌ای را اعلام کرد و کمی پس از آن «منصور‌هادی» را وادار کرد تا قدرتی که نداشت به شورای ریاست‌جمهوری واگذار نماید. در عین حال این رژیم یک هفته پس از اعلام آتش‌بس، بارها آن را نقض کرده است! درخصوص این تحولات و افق آن نکات زیر وجود دارد:  1ـ پیش از اعلام آتش‌بس از سوی سعودی‌ها، دولت یمن پس از انجام یک سلسله عملیات نظامی موفق علیه تأسیسات سعودی، به خصوص تأسیسات نفتی در جده و چند نقطه دیگر، آتش‌بس یک طرفه‌ای را اعلام کرد. از این رو می‌توان گفت هر دو طرف در تلاش بودند تا در سالگرد جنگ گرایش خود را به پایان مخاصمه اعلام نمایند. انصارالله به عنوان بازوی قدرتمند نظامی دولت یمن، با ضربات سنگین به تأسیسات و زیرساخت‌های سعودی ـ که بعضی برآوردها از یک میلیارد دلار خسارت خبر می‌دهند ـ ثابت کرد، اعلام آتش‌بس آن، از سر ضعف نیست.  کما اینکه این ضربات آن‌قدر شدید بودند که شورای امنیت سازمان ملل وارد عمل شد و قطعنامه‌ جدیدی علیه مردم مظلوم یمن صادر نمود. این در حالی بود که اعلام آتش‌بس از سوی سعودی پس از دریافت ضربات سنگین یمنی‌ها، نشانه ضعف می‌باشد به همین جهت می‌توان به آتش‌بس اعلام شده از سوی یمنی‌ها اعتماد کرد چرا که از موضع ابتکار می‌باشد و به آتش‌بس سعودی اعتباری نیست چرا که هر وقت احساس قدرت کند، آن را می‌شکند.

خاک، تاوان ارومیه

روزنامه شرق: توفان نمک در جاده‌های شمال غربی ایران ویدئویی است که دست به دست بین کاربران ایرانی می‌چرخد. توفانی که از دریاچه در حال احتضار ارومیه برخاسته و سرنوشت خوزستان را این بار در شمال غرب ایران تکرار می‌کند. سرنوشت محتوم دریاچه ارومیه در شرایطی رقم خورده که کمتر از ۲۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر دریاچه وان ترکیه پرآب و درخشان روی نقشه جهان خودنمایی می‌کند. کارشناسان در گفت‌وگو با «شرق» تأکید می‌کنند که دریاچه ارومیه به کشاورزی باخته است. به همان سیب‌هایی که هر سال بدون مشتری در جاده‌ها رها می‌شوند و جالب اینکه کمتر کسی از سرنوشت بودجه ۱.۱ میلیارد دلاری احیای دریاچه ارومیه هم حرف می‌زند و مشخص نیست این رقم قابل توجه کجا هزینه شده است؟!‌ماجرا درباره دو دریاچه است؛ دو دریاچه در یک اقلیم با دو سرنوشت متفاوت. یکی دریاچه ارومیه در ایران که شوره‌زار شده و دیگری دریاچه وان که کمتر از ۲۰۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر همچنان نگین آبی‌‌رنگ شرق ترکیه قلمداد می‌شود.به گزارش «شرق» درحالی‌که در ایران مسئولان سال‌هاست در پاسخ به احتضار دریاچه ارومیه، انگشت اتهام را به سمت تغییرات آب‌و‌هوایی نشانه می‌گیرند، کمتر از ۲۰۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر، دریاچه وان ترکیه همچنان پرآب است! این وضعیت موجب می‌شود تا منطقا نتوانیم همه تقصیرها را گردن آب‌و‌هوا بیندازیم و آقایان مسئول را از قصورها مبرا بدانیم.

ایران، پلیس خلیج ‌فارس

وطن امروز: رئیس‌کل دادگستری هرمزگان از توقیف یک فروند کشتی خارجی حامل ۲۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس خبر داد. مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در جمع خبرنگاران درباره جزئیات این خبر اظهار داشت: با هماهنگی مقام قضایی، نیروهای ناوتیپ ذوالفقار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از شناسایی یک فروند کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق در آب‌های خلیج‌فارس، نسبت به توقیف آن اقدام کردند. وی تصریح کرد: در بازرسی از این شناور بیش از 220 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شده است و 11 خدمه خارجی آن نیز پس از دستگیری، جهت تکمیل روند تحقیقات و سیر مراحل قانونی در بازداشت به‌سر می‌برند. قهرمانی در ادامه افزود: یک فروند لنج ایرانی حامل 20‌هزار لیتر گازوئیل قاچاق نیز که قصد سوخت‌رسانی به این کشتی خارجی را داشت، توسط تفنگداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های سرزمینی کشورمان توقیف شد که در نتیجه این عملیات نیز 3 خدمه این شناور بازداشت شدند. این مقام قضایی خاطرنشان کرد: مبارزه با قاچاق بویژه قاچاق سوخت از اولویت‌های مهم و مورد پیگیری مستمر دادگستری هرمزگان در جهت حمایت از رشد و شکوفایی اقتصاد کشور است و این مهم با تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با قاچاق سوخت و از طریق کارآمدسازی نظارت‌ها و تشدید برخورد با متخلفان پیگیری می‌شود. رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان همچنین تأکید کرد: اقدامات مجرمانه قاچاقچیان سوخت که در هماهنگی با بیگانگان به تاراج سرمایه‌های ملی مبادرت می‌کنند از زیر چتر اطلاعاتی دستگاه قضایی و ضابطان مخفی نخواهد ماند و مجازات مرتکبان چنین جرائمی قاطع و بدون اغماض خواهد بود.

«جک‌زن‌ها» در بازار خودرو

جام جم: چند سال پیش بود که مراکز خرید و فروش خودرو در شهرهای کشور ایجاد شد. هدف از راه‌اندازی این مراکز، حذف واسطه‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم میان خریداران و فروشندگان بود تا طرف‌های معامله با این پیش‌فرض که با قیمتی منصفانه و کارشناسی مواجه هستند در این مراکز حاضری بزنند. اما این تصویر «رتوش‌شده» این مراکز است؛ در نبود نظارت‌های جدی و دقیق، این دلالان هستند که بازار را با خود همراه کرده و از شگردهای عجیبی برای کلاهبرداری بهره می‌برند. کسانی که تجربه معامله با دلالان این پارکینگ‌ها را دارند می‌گویند این افراد از چند صدمتری در ورودی پارکینگ‌ها، روی سرشان آوار می‌شوند و اصرار دارند که بی‌جهت ۸۰ هزار تومان پول ورودی ندهند چراکه با بهترین قیمت می‌توانند نیازهای آنها را تامین کنند؛ چه در موضع فروشنده و چه در مقام خریدار. به محض نزدیک‌شدن به پارکینگ نعمت‌آباد، دلال‌ها مانند شکارچیان شکارت می‌کنند. تجربه جالبی که در نوع خود می‌تواند فروشندگان و خریداران خودرو را با این واقعیت آشنا کند که در زیر پوست معاملات چه می‌گذرد.عمده خودروهایی که در پارکینگ نعمت‌آباد عرضه می‌شود، خودروهای ایرانی با رنج قیمت متوسط رو به پایین است؛ انگار فروشندگان و خریداران در یک توافق نانوشته خودروهای گران‌قیمت و خارجی را به سایر مراکز خرید مانند چیتگر می‌برند و مابقی از اینجا سر در می‌آورند.با وجود توقف تولید پراید، این خودرو به دلیل قیمت مناسب‌تر نسبت به سایر خودروها، همچنان مورد اقبال مردم واقع می‌شود؛ البته چاره‌ای نیز نیست چرا که انحصار خودروسازان، راه دیگری را برای آنها باقی نگذاشته‌است.

کوه‌خواران مشغول کارند

همشهری :طی دهه‌های اخیر با افزایش قیمت زمین، زمین‌خوارها به سمت منابع طبیعی ازجمله کوه، جنگل و ساحل رفته‌اند. شواهد ارسال‌شده به همشهری نشان می‌دهد، کوهستان‌خواری نیز پدیده جدیدی است که در سایه کوه‌خواری شکل گرفته و هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود. در میان استان‌های کشور، تهران به‌دلیل افزایش قیمت زمین و رونق نسبی ساخت‌وسازی که در حومه آن وجود دارد، به محل مناسبی برای کوه‌خواران تبدیل شده است. هفته آخر اسفند1400 بود که سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: «۱۳هزار حکم مقابله با زمین‌خواری و کوه‌خواری در کشور داریم که هنوز اجرایی نشده است.» در چنین شرایطی به‌تازگی کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری تشکیل شده تا در 3محور زمین، جنگل و کوه، فعالیت‌های خود را آغاز کند. این کارگروه قرار است با رصدهای جامع شامل استفاده از تجهیزات هوایی و پهپادها با کوه‌‌خواران با شدت برخورد کند.اسفندماه سال1393 بود که رهبر معظم انقلاب با انتقاد از شیوع پدیده شوم کوه‌خواری و زمین‌خواری اعلام کردند: «بحث زمین‌خواری، یواش‌یواش شده کوه‌خواری. بنده گاهی که می‌روم ارتفاعات شمال تهران را نگاه می‌کنم، انسان واقعا خیلی متأسف می‌شود، بار‌ها من در دیدار با مسئولان شهری و مسئولان دولتی و مانند اینها مسائل را در میان گذاشته‌ام، خب تلاش هم کرده‌اند، لیکن قاطع باید برخورد کنند، مسئولان باید در مقابل این سوءاستفاده‌کننده‌ها، قاطعیت به خرج دهند، عرضه به خرج دهند.»  در پی همین هشدار بود که بحث قلع و قمع ویلاهای ساخته‌شده در ارتفاعات تهران آغاز شد. اما با گذشت 8سال از هشدار رهبر انقلاب، پدیده کوه‌خواری همچنان ادامه دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.