پایان آقای قرن بیستم!

داریوش اسدزاده درگذشت تا پرونده یکی از پر سابقه‌ترین بازیگران ایرانی بسته شود

و بعد از چندین و چندبار انتشار خبر مرگ داریوش اسدزاده، برخلاف دفعات پیشین این‌بار دیگر کسی خبر درگذشت این هنرمند پیشکسوت را تکذیب نکرد؛ تا نقطه پایانی گذاشته شود بر عمری فعالیت فرهنگی، با تمام فراز و فرودها و افت و خیزهایش. بله؛ داریوش اسدزاده که در سال‌های اخیر با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کرد، دیروز در 96سالگی در منزل خود درگذشت.

خبر درگذشت داریوش اسدزاده را وکیل این هنرمند رسانه‌ای کرد. مرگی که دلیلش هنوز مشخص نشده است، با این‌که دلیلی بهتر از خستگی حاصل از 96‌سال زندگی برای این امر نمی‌توان متصور بود؛ یعنی نزدیک به یک قرن حضور مستمر و پرثمر- که به سنت هر فعالیت فرهنگی دیگری در این آب‌وخاک قرین بوده با انواع‌واقسام ناکامی‌ها و شکست‌ها و چالش‌ها و دشواری‌های بی‌شمار…

داریوش اسدزاده در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و هنری فعالیت پرثمری داشته. با حضور در بیش از 70 سریال و تله‌فیلم و 100 فیلم سینمایی و البته نزدیک به 200 نمایش اغلب درجه یک و موفق. آثاری چون بوی کافور عطر یاس، آبادان، ستاره‌ها، آقای قرن بیستم، حکایت دریا و بی‌شمار فیلمفارسی موفق و پرفروش؛ و سریال‌هایی چون سمندون، فروشگاه، خانه سبز، همه فرزندان من، روزگار جوانی، آژانس دوستی و چندین و چند کار دیگر که او را آشنای تمام خانواده‌های ایران کرده بود.

این بازیگر پیشکسوت البته در زمینه ادبیات و ادبیات نمایشی نیز ستاره‌ای بود. با کتاب‌هایی چون تاریخ تئاتر ایران، برگ‌های خواندنی، گزینشی از رویدادهای تاریخی، تماشاخانه تهران به روایت داریوش اسدزاده و خاطرات طهران؛ که او را در این زمینه نیز روشنفکری موثر جلوه می‌داد.
آخرین کتابش هم «لاله‌زار و خاطرات» نام دارد که به گفته خودش «شامل خاطرات خیابان لاله‌زار و اجرای نمایش‌هایی که در این خیابان فرهنگی داشتیم و نیز مسائلی چون آمدن پهلوی دوم برای دیدن تئاتر در این خیابان و… است».

داریوش اسدزاده در شرایطی درگذشت، که همین ماه گذشته خبر از بی‌شمار کارهای ناتمامش داده بود: «و همچنین یک فیلمنامه مربوط به سال‌های هزاروسیصد و دو و سه را پیش از این‌که به بیمارستان بیایم، شروع کرده بودم که این بیماری من را خواباند و نتوانستم ادامه بدهم»؛ که برای همیشه ناتمام ماند! گفتنی‌ست که بعد از درگذشت داریوش اسدزاده، مدیرعامل خانه تئاتر از تشکیل ستادی در خانه تئاتر برای پیگیری برگزاری مراسمی
در خور برای تشییع پیکر این هنرمند خبر داد و گفت که کتابی شامل مصاحبه‌های این هنرمند توسط یک انتشارات خصوصی در دست چاپ است که به ‌زودی منتشر و رونمایی می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.