1647 بار نقض آتش‌بس سعودی در یمن

واحد رسانه ای ارتش یمن خاطرنشان کرد: نیروهای ائتلاف سعودی طی اولین هفته اجرای آتش بس یک هزار و ۶۴۷ بار آتش بس بشردوستانه و نظامی برقرار شده در یمن را نقض کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین ، واحد مزبور با صدور بیانیه ای ضمن اعلام این مطلب افزود : در نتیجه حملات یاد شده شماری از شهروندان یمنی به همراه تعدادی از نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به شهادت رسیدند.

بیانیه مزبور توضیح داد: موارد نقض آتش بس شامل حملات تهاجمی و هوایی و پرواز جنگنده ها و بالگردهای آپاچی ائتلاف و حملات موشکی و توپخانه ای و پاکسازی محله ها با استفاده از انواع گلوله های جنگی می شود.

موارد نقض آتش بس از سوی نیروهای ائتلاف علاوه بر تلفات انسانی به شماری از املاک عمومی و مزارع شهروندان آسیب رساند.

هواپیماهای جاسوسی ائتلاف با انجام بیش از ۴۱ حمله هوایی خانه های شهروندان و پایگاه های ارتش و کمیته های مردمی در الحدیده و مأرب و تعز و الضالع و لحج را هدف قرار دادند.

هواپیماهای ائتلاف سعودی همچنین به طور فشرده در حریم هوایی مأرب ، الجوف ، عمران ، حجه و الضالع به پرواز درآمدند.

بالگردهای آپاچی ائتلاف سعودی نیز در موارد نقض آتش بس شرکت کردند و پروازهای شناسایی و حملات هوایی انجام دادند و به طور فشرده اقدام به پاکسازی پایگاه های ارتش و کمیته های مردمی در جبهه های متعدد نبرد کردند.

نیروهای ائتلاف علیه پایگاه های ارتش و کمیته های مردمی در جبهه العکد در منطقه الوادی در استان مأرب دو عملیات تهاجمی انجام دادند و با شلیک موشک های کاتیوشا و موشک های هوشمند و ده ها گلوله  توپخانه منازل شهروندان و مراکز نظامی ارتش و کمیته های مردمی در الحدیده ، مأرب ، حجه ، صعده ، الجوف ، تعز ، البیضاء ، الضالع و لحج را هدف قرار دادند.

نیروهای ائتلاف بیش از ۹۰۱ بار با شلیک انواع گلوله های سنگین و متوسط و سبک صدها نقطه را هدف قرار دادند .

یک مقام نظامی یمنی نیز دیروز گفته بود نیروهای متجاوز به نقض آتش بس ادامه داده و برخی از مناطق در مأرب و تپه های الروقی و العلامه در دو استان مرزی نجران و جیزان را با توپخانه سنگین گلوله باران کرده اند.

ائتلاف سعودی در هفته گذشته اعلام کرد که عملیات خود را در یمن متوقف کرده است اما ناظران موارد نقض آتش بس در برخی از استان های یمن توسط ائتلاف را به طور مستند به ثبت رسانده اند.

پس از ارایه طرح صلح از سوی مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن ، ائتلاف عملیات خود را به حال تعلیق درآورد و اعلام کرد که تمامی حملات موشکی و پهپادی و اقدامات نظامی از سوی عربستان به حال تعلیق درآمده است.

از سوی دیگر یک مقام یمنی شنبه شب اعلام کرد که در جریان حملات توپخانه‌ای مزدوران ائتلاف سعودی در شهر «رازح» واقع در استان صعده، دو غیر نظامی یمنی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز جمعه (۱۲ فروردین) به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد می خواهم اعلام کنم که طرفهای درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که از فردا دوم آوریل در ساعت ۱۹ اجرایی می‌شود، پاسخ مثبت دادند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و حملات دردناک پی در پی یمنی ها در عمق خاک عربستان بویژه حمله های مکرر به تاسیسات شرکت غول پیکر نفتی آرامکو، ریاض مجبور شد به امید خارج شدن از باتلاق جنگ در یمن با برقراری آتش بس در این کشور طی ماه مبارک رمضان موافقت کند. هر چند گزارش‌های رسیده از نقض مکرر آتش بس توسط سعودی ها حکایت دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.