ورود مخدرهای «نورجیزک»،«تمجیزک» و «متامفتامین» به ایران

اعتیاد بیشتر به ترامادول، اکسی‌کدئین و داروهای تجویزی در داروخانه‌ها

یکی از تاثیرات ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان تقاضای بالا به داروهای تجویزی از قبیل اکسی‌کدون، کدئین ترامادول و… در داروخانه‌هاست

یک پژوهشگر حوزه اعتیاد یکی از تاثیرات ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان را تقاضای بالا به داروهای تجویزی از قبیل اکسی‌کدون، کدئین ترامادول و… در داروخانه‌ها می‌داند و می‌گوید: سیستم ایران باید شبکه درمانی خود را گسترش و برنامه‌های کاهش آسیب را با سرعت زیاد توسعه دهد.

رامین رادفر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان از سوی طالبان، می‌گوید: در سال ۲۰۰۰ نیز یکبار دیگر تجربه این موضوع را داشتیم؛ به طوریکه حدود ۹۰ درصد از کاشت خشخاش در افغانستان متوقف شد.

تجربیات ممنوعیت کشت خشخاش در سال۲۰۰۰

وی ادامه می‌دهد: اتفاقی که در آن سال رخ داد این بود که قیمت تریاک به شدت افزایش پیدا کرد، قیمت هروئین تغییری نکرد اما ناخالصی آن به شدت بالا رفت به گونه‌ای که تدخین آن هیچگونه فایده‌ای نداشت و بیمار به طور اتوماتیک به سمت تزریق هروئین روی آورد؛ در نتیجه تعدادی از مصرف‌کنندگان تریاک که هزینه تریاک را نداشتند و همچنین مصرف‌کنندگان هروئین به سمت مصرف هروئین از نوع تزریقی روی آوردند که به دنبال این موضوع، مرگ و میر ناشی از تزریق به شدت افزایش یافت.

این پژوهشگر یادآور می‌شود: در ادامه این موضوع، بازار، متقاضی مواد دیگری بود که آمپول ویال‌های تزریقی نورجیزک و تمجیزک و به دنبال آن متامفتامین وارد بازار شد و به طور کلی الگو تغییر یافت.

رادفر با بیان اینکه ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان موجب افزایش قیمت مواد مخدر خواهد شد، می‌گوید: چند گروه احتمالی مصرف‌کننده مواد مخدر می‌توان در این زمینه تصور کرد؛ گروه اول افرادی هستند که توانایی مالی تهیه تریاک را دارند و آن را تهیه خواهند کرد، گروه دیگری که توانایی تهیه مواد را ندارند به سمت مراکز درمان خواهند رفت و گروه دیگر افرادی هستند که به سمت تغییر الگوی مصرف، مواد خطرناک و ارزان‌تر خواهند رفت.

اعتیاد بیشتر به ترامادول، اکسی‌کدئین و داروهای تجویزی در داروخانه‌ها

این پژوهشگر یکی دیگر از تاثیرات ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان را اعتیاد بیشتر به داروهای تجویزی در داروخانه‌ها می‌داند و بیان می‌کند: برخی داروها از قبیل اکسی‌کدون، کدئین ترامادول و… تقاضای زیادی پیدا می‌کنند و اعتیاد بیشتر به داروهای تجویزی در داروخانه‌ها یکی دیگر از تاثیرات است.

پیشنهاداتی به مسئولان ایران

وی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی درخصوص نحوه عملکرد ایران در این زمینه می‌پردازد و یادآور می‌شود: سیستم مبارزه با مواد مخدر باید شبکه درمانی خود را گسترش و برنامه‌های کاهش آسیب را با سرعت زیاد توسعه دهد، یا حداقل آمادگی افزایش آن را داشته باشد. همچنین باید به شدت و از نزدیک بازار رصد شود تا متناسب با تغییرات ایجاد شده در بازار، واکنش دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.