چک‌های تسویه نشده تا پایان فروردین قابل استعلام هستند

سخنگوی اجرای قانون چک گفت: در ادامه اجرای قانون چک، تا پایان فروردین ۱۴۰۱، امکان استعلام چک‌های تسویه نشده صادرکنندگان و چک‌های تضمینی فراهم می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آمنه نادعلی‌زاده، سخنگوی اجرای قانون چک گفت: بانک مرکزی از سال ۹۷ سامانه استعلام چک برگشتی را راه اندازی کرد. بر اساس این اقدام هرکسی که قصد مبادله با چک را داشت می‌توانست سوابق چک‌های برگشتی صادرکننده را استعلام بگیرد.

وی ادامه داد:در قانون صدور چک تصویب شد علاوه بر سوابق چک برگشتی باید چک‌های تسویه نشده صادرکنندگان (چک‌های در راه) نیز اعلام شود. از سال ۱۴۰۰ که سامانه صیاد راه اندازی شد و چک‌های جدید در آن ثبت شد این امکان برای بانک مرکزی برقرار شد که امکان استعلام چک‌های درراه صادرکننده را نیز فراهم کند. سرویس مربوطه تکمیل شده است و با راه اندازی زیرساخت پیامکی سامانه صیاد این زیر ساخت نیز آماده خواهد شد.

نادعلی زاده در پاسخ به این سوال که این سامانه چه زمانی شروع به فعالیات می‌کند، بیان کرد: این سامانه به نظر من حداکثر تا آخر فرودین ماه آماده خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که امکان استعلام چک‌های تضمین شده از چه زمانی برقرار خواهد شد، گفت: لزوم استعلام چک‌های تضمین شده از اردیبهشت ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد. از زمان ابلاغ قانون، بانک مرکزی زیر ساخت‌ها را آماده کرده و در حال حاضر امکان ثبت چک‌های تضمینی در سامانه صیاد فراهم است و تا پایان فروردین ماه تمام چک‌های تضمین شده مجهز به شناسه صیادی می‌شوند.

سخنگوی اجرای قانون چک بيان کرد: با این اقدام، گیرنده چک تضمینی می‌تواند از طریق شناسه صیادی صحت چک را استعلام بگیرد و اطمینان حاصل کند که آیا این چک به نفع ایشان ثبت شده است یا خیر.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.