اجرای ۸۰۰ طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محلات کم‌برخوردار

معاون پیشگیری از آسیب‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزستی از اجرای ۵۷۰ پروژه با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محلات کم‌برخوردار و آسیب‌خیز در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال ۸۰۰ طرح در این محلات اجرا خواهد شد.

به گزارش واحر مرکزی خبربه نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی، «آرزو ذکایی‌فر» در خصوص ضریب نفوذ خدمات بهزیستی در زمینه آسیب‌ها در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: یکی از رویکرد‌هایی که در پیشگیری اولیه از بروز آسیب‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد، رویکرد جامع‌نگر است. بر همین اساس هم سازمان بهزیستی از حدود ۲۰ سال پیش اقدام به ایجاد گروه‌های همیار سلامت اجتماعی و ظرفیت‌سازی محله‌ای کرد تا مشارکت شهروندی و اجتماعی را تقویت کند. در این راستا در ۳۱ استان، جمعیت همیار سلامت اجتماعی راه‌اندازی شد.

معاون پیشگیری از آسیب‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی افزود: اکنون بیش از ۱۲۰۰ گروه در کشور فعال هستند از جمله گروه‌های همیار سلامت اجتماعی که در محلات با اولویت مناطق کم برخوردار، مناطق آسیب‌خیز و حاشیه مستقر فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بررسی رویکرد‌ها و راهکار‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد، مشارکت اجتماعی و ظرفیت‌سازی و توانمندسازی مردم در محلات و مناطق در طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار کارآمد و اثربخش است. همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی ایشان و سند تحول دولت در رابطه با اجرای برنامه‌های مبتنی بر مردم و مردم پایه تاکید شده است. در این زمینه سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی پیشقدم در حوزه اجرای طرح‌ها و برنامه‌های اثربخش و موثر برای آحاد جامعه بوده است.

ذکایی‌فر در ادامه گفت: سازمان بهزیستی سال گذشته به طراحی، تدوین و پیش‌بینی برنامه‌هایی برای توسعه و پیشرفت محلات با مشارکت مردم اقدام کرد که نتیجه آن انجام حدود ۵۷۰ پروژه در محلات کم برخوردار و آسیب‌خیز در سراسر کشور بود. این بخش با کمک بالغ بر ۲ هزار تسهیلگر که به نوعی نیرو‌های داوطلب هستند، انجام شد.

معاون پیشگیری از آسیب‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزستی خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت محله، نیازسنجی و اولویت‌بندی مشکلات و پروژه‌ها باید با حضور مردم و معتمدان محله صورت بگیرد. این پروژه‌ها بر همین اساس تهیه و تدوین شد و در کارگروه‌های تخصصی استانی مورد بررسی قرار گرفت و برای اجرای آن به حمایت مالی نیاز بود که سازمان بهزیشتی در سال گذشته این حمایت را انجام داد.

وی افزود: امسال هم با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت مردم و گروه‌های جهادی تاکید دارند، سعی شده است با تکمیل بانک اطلاعاتی محلات و جذب داوطلبان و برنامه‌ریزی برای استفاده از نیرو‌های داوطلب ۸۰۰ پروژه در محلات اجرا شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.