از جنگ نیابتی در اوکراین تا نبرد سخت برای آینده فرانسه

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ دوشنبه، 11 آوریل 2022

«فشار اوکراین برای سلاح‌های بیشتر»؛ «مکرون و لوپن رو در رو در مبارزه برای آینده فرانسه» و «جنگ نیابتی خسارات بزرگی در اوکراین به جا می‌گذارد» عناوین مهمی است که برخی روزنامه‌های جهان در روز دوشنبه برگزیده‌اند.

واشینگتن‌پست

«اوکراین برای سلاح‌های بیشتر فشار می‌آورد» عنوان گزارش اصلی واشینگتن‌پست است. در گزارش آمده: «در حالی که جنگ وارد مرحله خونین جدید خود می‌شود، اوکراین دوباره خواستار سلاح‌های بیشتر است. نیروهای روسیه روز یکشنبه چندین شهر را در شرق اوکراین بمباران کردند که باعث از بین رفتن یک فرودگاه و آسیب‌رساندن به چندین هدف غیرنظامی شد، آنچه این جنگ را به مرحله مهم جدیدی وارد می‌کند. تغییر جنگ و ترس از رویارویی نظامی تمام‌عیار، مقامات اوکراین را بر آن داشت تا مجددا از متحدان غربی برای تقویت موقعیت اوکراین در میدان جنگ درخواست تامین سلاح کنند.»

گاردین

گاردین با تصاویری از دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در ابعاد متفاوت، عنوان «مکرون و لوپن رو در رو در مبارزه برای آینده فرانسه» را برای گزارش اصلی خود برگزیده است. این روزنامه می‌گوید: «فرانسه با دو هفته نبرد سخت برای آینده خود مواجه است، در حالی که امانوئل مکرون و مارین لوپن برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌شوند.»

(فرانسویان یکشنبه برای انتخابات ریاست‌جمهوری رأی دادند. در دور اول این انتخابات ۱۲ نامزد حضور داشتند، هشت مرد و چهار زن، اما رقابت اصلی بین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری کنونی با مارین لوپن، رهبر حزب «اجتماع ملی» از احزاب راست افراطی است.)

چاینا‌دیلی

«جنگ نیابتی خسارات بزرگی در اوکراین به جا می‌گذارد» عنوان گزارش اصلی روزنامه چینی است.

در این گزارش آمده: «اگرچه بسیاری از سیاستمداران در واشینگتن، از توصیف بحران اوکراین به‌عنوان جنگی در واقع نیابتی اجتناب می‌کنند، لئون پنتا (Leon Panetta)، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، در این‌باره این‌گونه ابراز عقیده کرد: من فکر می‌کنم ما اینجا درگیر یک نبرد هستیم. این یک جنگ نیابتی با روسیه است، چه ما بگوییم چنین است، چه بگوییم نه. این، عملا و در حقیقت اتفاقی است که رخ داده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.