آرای برترین‌های فوتبال را منتشر کنید

شکل برگزاری مراسم برترین‌ها و برخی انتخاب‌های صورت‌گرفته صدای اهالی فوتبال را درآورد

برترین‌های فوتبال ایران شنبه‌شب در شرایطی در هتل اسپیناس پالاس معرفی شدند که نه از پخش تلویزیونی خبری بود و نه در سالن جمعیت آنچنانی وجود داشت! بعد از برگزاری مراسم جدا از انتقادهایی که به بی‌نظمی و شکل برگزاری وارد شد، برخی به انتخاب‌های برترین‌ها در بخش‌های مختلف هم اعتراض داشتند. این‌که چطور فلان بازیکن عنوان بهترین مدافع،‌ هافبک یا مهاجم را کسب کرده یا فلان باشگاه و رئیس هیأت چطور هر‌سال جزو برترین‌های بخش خود قرار دارند. سعی کردیم با مسئولان سازمان لیگ هم در این‌باره صحبت کنیم، اما پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم. اگرچه یکی از آنها با تأکید بر این‌که نمی‌خواهد نامش فاش شود، توضیحاتی را درباره برگزاری این مراسم و نقص‌های موجود ارایه کرد.

نقدهایی به برترین‌ها؛ چرا آرا منتشر نمی‌شود؟

سازمان لیگ چندسالی است که برگزاری مراسم برترین‌ها را در دستور کار خود قرار داده، اما امسال به شکلی عجیب بعد از شروع فصل جدید مراسم مربوط به فصل قبلی را برگزار کرد. سوال اصلی اینجاست که برترین‌های هر پست چگونه انتخاب شدند؟ شاید ساده‌ترین انتخاب‌ها در بخش آقای گل‌های لیگ برتر و لیگ یک بوده که در واقع اصلا نیازی به انتخاب نداشته و از قبل معرفی آن چند بازیکن مسجل بود؛ مثلا این‌که لوسیانو پریرا و کی‌روش استنلی مشترکا عنوان آقای گلی لیگ برتر را کسب کرده بودند، اما در سایر بخش‌ها مثل برترین دروازه‌بان، مدافع،‌ هافبک و مهاجم به گفته مسئولان سازمان لیگ از مربیان، کاپیتان، روسای هیأت‌ها ، مدیران باشگاه‌ها و رسانه‌ها نظرسنجی صورت گرفته بود.

مثلا در خط ‌هافبک برخی معتقد بودند مهدی کیانی نمی‌توانست نفر منتخب باشد یا در بخش برترین بازیکنان انتقادهایی به نامزدشدن وریا غفوری وجود داشت که فصل چندان خوبی را سپری نکرد. شاید بهتر بود سازمان لیگ برای پایان‌دادن به این شائبه‌ها آرای مأخوذه را بعد از پایان مراسم به صورت شفاف اعلام می‌کرد تا شایعه دستکاری در آرا و مهندسی انتخاب‌ها دیگر وجود نداشته باشد. البته انتخاب بیرانوند به‌عنوان برترین دروازه‌بان و بازیکن فصل، انتخاب سیدجلال حسینی به‌عنوان برترین مدافع، کی‌روش استنلی به‌عنوان برترین مهاجم و صیادمنش به‌عنوان پدیده چندان مورد نقد قرار نگرفت. ‌سال گذشته بود که یکی از مسئولان سازمان لیگ وعده داده بود از لیگ هجدهم آرا به صورت شفاف اعلام شود، اما بازهم این اتفاق نیفتاد.

در خط ‌هافبک برخی معتقد بودند مهدی کیانی نمی‌توانست نفر منتخب باشد یا در بخش برترین بازیکنان انتقادهایی به نامزدشدن وریا غفوری وجود داشت که فصل چندان خوبی را سپری نکرد. شاید بهتر بود سازمان لیگ برای پایان‌دادن به این شائبه‌ها آرای مأخوذه را بعد از پایان مراسم به صورت شفاف اعلام می‌کرد تا شایعه دستکاری در آرا و مهندسی انتخاب‌ها دیگر وجود نداشته باشد.

انتخاب‌های بودار!

اگر نگاهی به برترین هیأت‌های فوتبال در سال‌های اخیر بیندازید، هر‌سال شاهد تکرار نام هیأت‌های تهران و خوزستان هستیم! با این‌که در مراسم شنبه‌شب هیأت بوشهر جایزه برترین هیأت فوتبال‌ سال را از آن خود کرد، اما 2 نامزد دیگر برای چندمین‌سال متوالی تهران و خوزستان بودند! طالقانی که عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است، 2‌سال قبل این جایزه را به‌عنوان رئیس هیأت فوتبال خوزستان دریافت کرد و ‌سال قبل هم نوبت شیرازی، رئیس هیأت تهران بود که این جایزه را بگیرد. مشخص نیست چرا دایره انتخاب‌های سازمان لیگ در بخش هیأت‌ها این‌قدر محدود است. اتفاق جالب دیگر مربوط به یکی دیگر از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون بود. محمود شیعی، مدیرعامل باشگاه پیکان جایزه نوظهور اخلاق‌مدارترین باشگاه را دریافت کرد؛ جایزه‌ای که سال‌های گذشته وجود نداشت!

یک مسئول سازمان لیگ با اعلام این‌که مراسم به صورت ضبط‌شده امروز از تلویزیون پخش خواهد شد، اعتقاد دارد موضوع غرامت‌دادن به اسپانسرها اصلا مطرح نیست!حالا سوال اینجاست که آیا واقعا پخش مراسم ضبط‌شدن برترین‌ها که تمام نتایج آن 2روز قبل روی خروجی سایت‌ها رفته، جذابیتی برای علاقه‌مندان به فوتبال دارد؟

غیبت پرتعداد برترین‌ها و فوتسال

اتفاق عجیب در مراسم برترین‌ها، غیبت برخی از افراد منتخب بود که البته تعدادشان کم هم نبود! برانکو ایوانکوویچ بهترین مربی، الهیار صیادمنش پدیده، کی‌روش استنلی بهترین مهاجم و مهدی کیانی بهترین ‌هافبک جزو نفراتی بودند که به دلایل مختلف در مراسم حضور نداشتند. مشخص بود که سپاهانی‌ها به خاطر تداخل بازی خود در هفته اول با این مراسم نمی‌توانند در تهران حاضر باشند. نکته دیگر معرفی‌نشدن برترین‌های فوتسال در این مراسم بود که مورد انتقاد اهالی فوتسال قرار گرفته است. گویا فدراسیون می‌خواهد مراسم جداگانه‌ای برای فوتسال بگیرد، اما لیگ برتر این رشته هم مدت‌هاست آغاز شده و بعید است دیگر زمان مناسبی برای برگزاری چنین مراسمی باشد! حتی برترین‌های فوتبال ساحلی نیز در این مراسم معرفی شدند و لیگ‌های پایه و فوتبال زنان هم سهم داشتند، اما فوتسال نه!

تلویزیون مراسم را پخش می‌کند!

پخش‌نشدن مراسم معرفی برترین‌های فوتبال ایران، باعث شد هیچکس این مراسم را به جز 300، 400نفر حاضر در سالن نبیند. با این‌که سازمان لیگ برای این مراسم به هوای پخش زنده تلویزیونی اسپانسرهای زیادی گرفته بود، پخش زنده صورت نگرفت تا احتمال غرامت‌دادن سازمان لیگ به اسپانسرها افزایش پیدا کند. البته یک مسئول سازمان لیگ با اعلام این‌که مراسم به صورت ضبط‌شده امروز از تلویزیون پخش خواهد شد، اعتقاد دارد موضوع غرامت‌دادن به اسپانسرها اصلا مطرح نیست!

حالا سوال اینجاست که آیا واقعا پخش مراسم ضبط‌شدن برترین‌ها که تمام نتایج آن 2روز قبل روی خروجی سایت‌ها رفته، جذابیتی برای علاقه‌مندان به فوتبال دارد؟

چرا سالن خالی ماند؟

با دیدن تصاویری از مراسم برترین‌ها، صندلی‌های خالی حسابی توی ذوق می‌زد. معمولا ازدحام جمعیت در چنین مراسم‌هایی باعث دردسر می‌شود و هیچ صندلی‌ای خالی نمی‌ماند، اما برنامه‌ریزی عجیب سازمان لیگ و بی‌توجه‌بودن به تعداد صندلی‌های سالن همایش هتل اسپیناس پالاس باعث شد تا بخش اعظمی از سالن خالی بماند. توجیه مسئولان سازمان لیگ هم این است که در چنین مراسم‌هایی اگر ورود برای عموم آزاد باشد، بی‌نظمی رخ می‌دهد و کنترل جمعیت سخت خواهد بود. یک مسئول سازمان لیگ در واکنش به انتقادها به «شهروند» می‌گوید: «تنها راه این بود که در سالن کوچکتری مراسم را برگزار کنیم، اما سن سالن‌های کوچک‌تر فضای لازم را به ما نمی‌داد. به ‌هرحال تصمیم به برگزاری مراسم در این سالن گرفته شد و خیلی از اهالی فوتبال هم در آن حاضر بودند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.