ورود سویه جدید اُمیکرون به ایران دور از ذهن نیست

اردا کیانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا

عضو علمی ستاد مقابله با کرونا در یادداشتی آورده است: «با توجه به اینکه کشورهای اروپایی لزوم انجام تست برای سفر را برداشته‌اند و صرفا داشتن گواهی دو دوز واکسن برای سفر کفایت می‌کند، دور از ذهن نیست که سویه نوترکیب اُمیکرون موسوم به XE در ماه‌های آتی به ایران برسد.»

 اردا کیانی- عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا

در حال حاضر با توجه به مسافرت‌های نوروزی، میزان مراجعان سرپایی کرونا افزایش پیدا کرده است و می‌توان گفت روند ابتلا دوباره دارد صعودی می‌شود و در هفته‌های آینده هم طبیعتا میزان بستری و مرگ‌ومیر بیشتر می‌شود. با این حال، نه‌تنها رعایت پروتکل‌ها آنطور که باید صورت می‌گیرد، بلکه مردم تصورمی‌کنند با واکسن‌زدن و احتمالا با ابتلا به کرونا دیگر قرار نیست در معرض خطر باشند. بسیاری از افراد در شرایط فعلی حتی حاضر به تست‌دادن هم نیستند و می‌گویند یک بار مبتلا شده‌اند یا واکسن‌هایشان را کامل زده‌اند و دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شوند.

این در حالی است که به هیچ وجه نمی‌توان درباره ثبات شرایط ویروس و ترکیب‌های بعدی که انواع جدید ویروس کرونا را می‌سازند، پیش‌بینی‌ای داشت. درباره سویه جدید موسوم به XE با توجه به اینکه موارد ابتلا در انگلستان هنوز به حدی نیست که بتوان درباره میزان سرایت آن به قطعیت صحبت کرد، نمی‌توان گفت ممکن است سویه غالب شود، چراکه بیماری‌زایی این زیرسویه هم هنوز در مرحله مطالعاتی است. با این همه، تحقیقات فعلی نشان داده این زیرسویه نمی‌تواند شدیدتر از اُمیکرون باشد، حتی ممکن است شدت بیماری ناشی از آن خفیف‌تر هم باشد.

در مشاهدات بالینی آنچه مشخص است فروکش‌کردن شدت بیماری نسبت به روزهای اوج اُمیکرون است. مبتلایان در روزهای اوج اُمیکرون، تقریبا 10-5 نفر را مبتلا می‌کردند، اما در حال حاضر هر فرد مبتلا ممکن است یکی دو نفر را در خانواده درگیر کند.

بر همین اساس سویه‌ای که در حال حاضر در ایران غالب است، به نظر خفیف‌تر از اُمیکرون قبلی است. با این حال، با توجه به اینکه کشورهای اروپایی لزوم انجام تست برای سفر را برداشته‌اند و صرفا داشتن گواهی دو دوز واکسن برای سفر کفایت می‌کند، دور از ذهن نیست که سویه نوترکیب اُمیکرون هم در ماه‌های آتی به ایران برسد.

به‌طورکلی به نظر می‌رسد بیماری ناشی از ویروس کرونا با توجه به چرخش‌های متعدد ویروس، به‌صورت اندمیک درمی‌آید و احتمالا باید واکسن‌های دوره‌ای برای سویه‌های جدید تعریف شود و مثل ویروس آنفلوآنزا افراد به‌صورت دوره‌ای واکسن‌های ضدکرونا را دریافت کنند. با این حال، در شرایط فعلی علاوه‌بر واکسن، جدی‌گرفتن پروتکل‌های بهداشت فردی و اجتماعی مهم‌ترین عامل مقابله با تحرکات ویروس است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.