شرط میزبانی را به‌جا آوردیم/روایتی از فعالیت‌های بشردوستانه جوانان گلستان در نوروز

فعالیت 837 پست نوروزی جوانان هلال‌احمر در نوروز امسال، با فعالیت‌های مختلفی همراه بود؛ از فرهنگ‌سازی و آموزش رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی گرفته تا برپایی غرفه‌های بازی‌وسرگرمی برای راننده‌ها تا خستگی راه را از تن دور کنند و اقدامات دیگری که منجر به کاهش حوادث نوروزی شود. جوانان استان گلستان، به‌عنوان یکی از استان‌های پرسفر نوروز 1401، در نوروز امسال سنگ‌تمام گذاشتند.

طرح سحاب، گروه‌های گشت جوانان هلال‌احمر را راهی مناطق پرتردد و پرجمعیت می‌کرد تا علاوه بر آموزش‌وفرهنگ‌سازی، چشم‌شان به حوادث احتمالی رخ‌داده در آن حوالی هم باشد. در یکی از همین گشت‌ها بود که «ساناز کیا» به همراه یکی دیگر از اعضای جمعیت، از نزدیک شاهد وقوع یک تصادف در پارک جنگلی امام رضا (ع) بودند.

او می‌گوید: «سوار خودرو بودیم که دیدیم در نزدیکی ما اتومبیلی با یکی از عابران تصادف کرد. از ادامه مسیر منصرف شدیم و خودمان را به مصدوم رساندیم. پاهای دختر آسیب جدی‌ دیده و خونریزی شدیدی داشت. اقدامات اولیه لازم را برای تثبیت وضعیت انجام دادیم. همزمان باید بی‌قراری‌های خانواده دختر را آرام می‌کردیم. به اورژانس زنگ زده بودیم تا خودش را برساند. تا زمان رسیدن امدادگران اورژانس، آنچه لازم بود برای آرامش و بهبودحال مصدوم انجام دادیم.»

می‌گوید اگر آن لحظه خودشان را به مصدوم نمی‌رساندند، حتما افراد حاضر در صحنه، اورژانس را خبر می‌کردند، اما تا زمان رسیدن اورژانس مصدوم خونریزی شدیدی می‌کرد و معلوم نبود چه بر سرش بیاید. یا ممکن بود افراد حاضر در صحنه خودشان وارد عمل شوند درحالی که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و به‌همین دلیل باعث بیشتر شدن صدمه و جراحت شوند.

 

امید به زندگی

کمک به فردی که در بندر ترکمن دچار تشنج شده بود، یکی از اقدامات به‌یادماندنی پست نوروزی جوانان این شهرستان بود، اما فعالیت‌های اعضای جوانان این شهرستان به همین‌جا ختم نمی‌شود.

«علیرضا شیخ» دبیر کانون‌های چهارگانه استان گلستان می‌گوید: «ما در استان گلستان فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه جوانان داریم. از مهم‌ترین این طرح‌ها برگزاری کاروان‌های نیکوکاری در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان بود. در این کاروان‌ها به کمک اعضای جوان‌وداوطلب، اقدامات زیادی انجام می‌دادیم. از کمک به کشاورزان گرفته تا تعمیر و کارهای عمرانی در مدارس و … »

نجات کودکی که نوروز سال گذشته در ساحل بندر ترکمن دچار حادثه شده بود و احیای او، از مهم‌ترین خاطرات او در هلال‌احمر است.

علیرضا شیخ می‌گوید: «بهترین لحظات زندگی هر امدادگر و عضو داوطلب را، لحظه‌هایی می‌سازند که برای برگشت یک‌نفر به زندگی تلاش کرده. این تجربه را در زلزله سرپل‌ذهاب هم داشتم؛ وقتی به‌عنوان عضو تیم حمایت روانی، به کودکی که دچار انزوا شده بود امید به زندگی دادم و باعث شدم دوباره بتواند لبخند بزند.»

 

نوروزهای دور از خانه

«محمد ایمنی» دبیر کانون جوانان گنبدکاووس، از ابتکاراتی که نوروز امسال در طرح نوروزی در چنته داشتند، می‌گوید: «تلاش ما بر این بود که میزبان خوبی برای مسافران نوروزی باشیم. هم‌زمان با اینکه برای کاهش احتمال خطرات‌وحوادث فعالیت می‌کردیم، حواس‌مان بود تا فضای دوستدار کودک هم برپا و کاری کنیم کودکان خستگی سفر را کمتر حس کنند.

همچنین فضای بازی‌وتفریحی‌ برای راننده‌ها ایجاد کردیم تا بعد از یک‌ساعت رانندگی، یک‌ربع از خودرو پیاده شوند و با بازی‌وسرگرمی، رخوت جاده را از تن بیرون کنند. یا امکان استراحت داشته باشند.»

توزیع کلاه کاسکت در میان موتورسوارانی که کلاه ایمنی نداشتند هم از دیگر کارهایی بود که جوانان گنبدکاووس به ابتکار خودشان انجام داده بودند. ایمنی می‌گوید: «نوروز در دو سال گذشته در استان گلستان با رخدادهای مختلفی همراه بود. ازجمله سیل سال 1398 که دقیقا شب عید مردم را گرفتار خود کرد. یا شیوع کرونا در کشور که دقیقا با نوروز 1399 همراه شد.

این رخدادها، همراه امدادگران و اعضای هلال‌احمر بودم و باوجود شرایط سخت، سعی کردم مردم را تنها نگذارم. مثلا در سیل سال 98، تمام ایام عید مشغول امدادرسانی به مردم یا کمک به افراد برای تخلیه خانه‌ها از آب بودیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.