متهم گرانی جدید خودرو/ سفر میلیارد دلاری/ زندانی به نام خوابگاه

مرور روزنامه‌های صبح کشور

موضوعاتی همچون تب جدید بازار مسکن ،بررسي طرح صيانت از فضاي مجازي كشور ، مذاكرات پيرامون احياي برجام ، نجات میانکاله، فعالیت‌های امنیتی ترکیه و پاکستان در افغانستان ، ابربدهکاران بانکی ، قیمت خودرو ، آلودگی هوای تهران ،کمبود دارو وآینده اقتصاد کشور مورد توجه روزنامه ها بود

بیشتر روزنامه های امروز به موضوع آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران پرداختند و در کنار آن به موضوعاتی همچون تب جدید بازار مسکن ،بررسي طرح صيانت از فضاي مجازي كشور ، مذاكرات پيرامون احياي برجام ، نجات میانکاله، فعالیت‌های امنیتی ترکیه و پاکستان در افغانستان ، ابربدهکاران بانکی ، قیمت خودرو ، آلودگی هوای تهران ،کمبود دارو وآینده  اقتصاد کشور پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

رونمایی از تب جدید بازار مسکن

روزنامه آفتاب یزد: خرید آپارتمان در چالوس احتمالا تب جدید بازار مسکن به‌حساب می‌آید. چالوس از شهر‌های استان مازندران است و بیشتر ایرانی‌ها در مسیر رسیدن به شمال حتما از آن گذر کرده اند. این شهر ۷۰، ۸۰ هزار نفری و خوش آب‌وهوا حالا به‌خاطر بازار ملک و املاک خود مورد توجه قرار گرفته است و عده زیادی دوست دارند بدانند خرید آپارتمان در چالوس، داشتن خانه و ویلا و زمین و باغ در آن چقدر خرج برمی‌دارد. فراموش نکنید که فاصله تهران تا چالوس بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر است و می‌توان آن را ظرف مدت سه ساعت طی کرد. از نظر اقتصادی هم بازار مسکن تهران و چالوس اشتراکاتی دارند. خرید آپارتمان در چالوس با متراژ ۱۰۰ متر می‌تواند با بودجه ۱.۸ میلیارد تومانی انجام شود. دقیقا بودجه‌ای که بر اساس آخرین گزارش رسمی بازار مسکن در منطقه ۱۵، منطقه ۱۷، منطقه ۱۸، منطقه ۲۰ و شاید منطقه ۱۹ مورد نیاز است. برای آن‌هایی که کنجکاوی بیشتری می‌کنند، می‌توان گفت کف قیمت خانه‌ها در چالوس حدود ۸۰۰- ۷۰۰ میلیون تومان است. با این بودجه می‌توان سراغ واحد مسکن مهر ۷۰-۸۰ متری رفت، اما در همان چالوس به‌عنوان مثال می‌توان یک آپارتمان تازه‌ساز ۱۷۶ متری با قیمت ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تومان پیدا کرد یا سراغ خرید پنت هاوس ۲۶۰ متری به قیمت پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رفت.

سفر میلیارد دلاری

روزنامه ابتکار:برخی رسانه های عربی اعلام کردند که وزیر خارجه عمان فردا به ایران سفر خواهد کرد.به گزارش ایسنا، شبکه قطری الجزیره به نقل از یک مسئول ایرانی که نام او را اعلام نکرده، تاکید کرد که یک مقام عالی رتبه منطقه‌ای به تهران خواهد آمد و این سفر در راستای آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران است.الجزیره می‌گوید که این مبلغ به حساب‌های ایران بازگردانده خواهد شد و این امر می تواند منجر به رفع تدریجی تحریم‌های بانکی شود.این منبع می گوید که به احتمال زیاد اموال آزاد شده ایران به حساب بانک مرکزی در سلطنت نشین عمان واریز خواهد شد.از سوی دیگر روزنامه العربی الجدید نیز به نقل از منبع آگاه ایرانی که نام او نیز ذکر نشده، اعلام کرد که بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان سه شنبه در راس هیاتی سیاسی و امنیتی راهی تهران خواهد شد.این منبع می گوید که هدف از این سفر نهایی کردن توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن و آزادی اموال بلوکه شده ایران است.سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز درمورد اخبار منتشر شده درباره آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران با تایید این خبر گفت: اصل آزادسازی انجام می شود. تا آخر هفته‌ یک هیئت ارشد به این منظور به تهران سفر می‌کند و بخشی از پول های بلوکه شده ایران به زودی آزاد می‌شود.

طرح صيانت معلق در مجلس

روزنامه اعتماد:موضوع بررسي طرح صيانت از فضاي مجازي كشور در كميسيون مشترك كه طي ماه‌هاي گذشته با مخالفت‌هاي بسيار افكار عمومي مواجه شده بود، روز گذشته در جلسه غيرعلني مجلس به راي گذاشته شد و 120 نماينده مجلس با بازگشت اين طرح به صحن علني موافقت كردند. اگر اين راي نمايندگان مبنا قرار بگيرد، بررسي و تصويب اين طرح در جلسه علني مجلس انجام خواهد شد و مردم اين امكان را خواهند داشت تا از نقطه‌ نظرات موافقان و مخالف طرح مطلع شوند. علاوه بر مخالفت افكار عمومي با اصل اين طرح، يكي ديگر از مخالفت‌ها اين بود كه برخي نمايندگان حامي اين طرح با استناد به اصل 185، بررسي اين طرح را به كميسيون مشترك واگذار كردند و بر اين اساس راي اعضاي كميسيون مبناي تصويب طرح قرار گرفت و نه راي همه نمايندگان مجلس. هر چند روز گذشته، رشيدي كوچي از نمايندگان مخالف اين طرح اعلام كرد كه بررسي و تصويب طرح به صحن علني مجلس واگذار شده اما برخي نمايندگان از جمله بيژن نوباوه اعلام كردند كه راي ديروز مجلس در حمايت از بازگشت طرح به صحن علني، صرفا يك راي استمزاجي بوده است و نمي‌تواند مبنا قرار بگيرد. نوباوه گفت: «راي‌گيري در جلسه غيرعلني براي بازگشت طرح حمايت از كاربران در فضاي مجازي به صحن تنها يك راي‌گيري استمزاجي براي نظرخواهي بوده و به معناي بازگشت اين طرح به صحن نيست. علاوه بر اين يك عضو هيات رييسه مجلس نيز با تاكيد بر اينكه طرح صيانت ديگر در كميسيون مشترك سابق بررسي نمي‌شود، گفت: احتمالا كميسيون مشترك جديدي براي بررسي طرح صيانت تشكيل شده تا همچون ساير طرح‌ها و لوايح مصوبات آن در صحن علني مورد بررسي قرار گيرد و حتما هم محتواي اين طرح تغيير مي‌كند.

فتنه‌انگیزی علیه همسایه‌های جدانشدنی

روزنامه ایران:همزمان با زمزمه‌های خروج امریکا از افغانستان و نمایان شدن به قدرت رسیدن طالبان در این کشور شاهد آن بودیم که فعالیت‌های امنیتی ترکیه و پاکستان هم در فضای رسمی و هم در فضای مجازی بشدت افزایش پیدا کرد. ترک‌ها پس از خروج امریکا از افغانستان به دنبال آن بودند که بتوانند جایگزین امریکا شده و افغانستان را به عنوان یک پایگاه جدید برای پیاده‌سازی اهداف خود انتخاب کرده بودند. نخستین نشانه این موضوع، تلاش بیش از اندازه ترکیه برای برگزاری دورنهایی گفت‌وگوهای صلح پیش از سقوط اشرف‌غنی، میان طالبان، امریکا، دولت افغانستان و سایر کشورها بود و آنها با نزدیک شدن به پاکستان تصور می‌کردند که این دور از گفت‌وگوها را برگزار کرده و نقشه خود را پیاده می‌کنند و در نقش پدرخوانده پیروز وارد افغانستان می‌شوند. طالبان که گویی از نیت ترک‌ها و پاکستانی‌ها با خبر شده بودند، نشست ترکیه را تحریم کرده و باعث برهم خوردن این نشست علی‌رغم تمام تدارکات و پیش‌بینی‌ها شدند که همین موضوع بشدت ترک‌ها و اسلام‌آباد را عصبانی کرد اما آنها راه خویشتنداری را پی گرفتند. بلافاصله پس از سقوط افغانستان و روی کار آمدن حکومت طالبان، به ناگاه فضای مجازی در دنیا از این خبر پر شد؛ «ترکیه کنترل فرودگاه‌های افغانستان را در دست گرفت.» خبری دروغ اما پر سروصدا، حتی رهبران ترکیه نیز این خبر کذب را تکرار می‌کردند و شاید به دنبال این بودند که علاقه روی زمین‌مانده‌شان را از طریق رسانه به طالبان رسانده و طالبان را راضی به همکاری در این امر کنند اما حالا و پس از گذشت حدود هشت ماه از حکومت طالبان و علی‌رغم تکرار این خبر از سوی ترک‌ها، شاهد آن هستیم که ترکیه حضوری در میادین هوایی افغانستان ندارد و قطری هم که برای کمک به طالبان به میدان هوایی کابل آمده بود حالا از سوی رهبران طالبان تهدید به برنامه‌ریزی خروج می‌شود.

صندوق‌های ورشکسته را فقط با «سیاست‌های کلی» می‌توان نجات داد

روزنامه جوان:یک نظام تأمین اجتماعی گسترده و پایدار که از پیش از تولد تا بعد از مرگ افراد را زیر چتر خود قرار دهد و دغدغه‌هایشان را برطرف کند، حتی می‌تواند در تحکیم خانواده و اقناع خانواده‌ها به داشتن فرزندان بیشتر هم اثر‌گذار باشد. اکنون با ۱۸ صندوق بیمه‌ای مختلف در کشور با تشتت در حوزه نظام تأمین اجتماعی مواجهیم و این مسئله موجب شده تا افراد مختلف سطوح متفاوتی از حمایت و خدمت را تجربه کنند. از سوی دیگر جمعیت قابل‌توجهی از مردم کشورمان فاقد هر گونه حمایت بیمه‌ای هستند و همین مسائل موجب بروز فقر و نابرابری در سطح جامعه شده و از ضعف در نظام تأمین اجتماعی حکایت دارد. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب ۲۱ فروردین ماه سیاست‌های کلی و مصوب تأمین‌اجتماعی را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۹ بند ابلاغ کردند، سیاست‌هایی که ایجاد رفاه عمومی، بر طرف کردن فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروه‌های هدف خدمات اجتماعی از جمله بی‌سرپرستان، از کارافتادگان، معلولان و سالمندان را با ایجاد نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالت‌بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تأمین اجتماعی همگان و برگرفته از الگو‌های اسلامی- ایرانی در دستور کار خواهد داشت، اما آیا این سند می‌تواند به اهداف تعیین‌شده دست یابد؟ به سراغ محمد حسن زدا، سرپرست سابق سازمان تأمین اجتماعی رفته و درباره بند‌بند سند کلی تأمین اجتماعی و زمینه‌های تحقق آن‌ها با وی به گفتگو نسشته‌ایم. ‌آقای زدا نقطه قوت سند کلی تأمین اجتماعی در چیست؟

عددهای نگران کننده  اقلیمی  10سال آینده

روزنامه خراسان: این روزها برای تمامی ساکنان کره زمین این مسئله قطعی شده است که اقلیم کره زمین تغییر یافته و در دهه‌های پیش‌رو شاهد مخاطرات جوی گسترده‌تر، شدید‌تر و در عین حال از نظر وقوع، فراوان‌تر خواهیم بود. وقوع بارش‌های سهمگین و سیل آسا، خشکسالی‌های گسترده، فراگیر و طولانی، امواج گرمایی، امواج سرمایی و بسیاری دیگر از مخاطرات جوی که در جای جای این کره خاکی هر روز رکوردهای جدیدی از خود به جا می‌گذارند چند سالی است که جامعه ایرانی را نیز با بزرگ‌ترین چالش محیطی قرن یعنی گرمایش جهانی مواجه ساخته ‌‌است. بر اساس نتایج مطالعات محققان ایرانی، کشور ما نیز از این رخدادها در امان نبوده و تداوم وقوع مخاطرات جوی طی سال‌های آینده می‌تواند بحران‌‌های به مراتب بزرگ تری را برای کشور در پی داشته باشد. تداوم خشکسالی‌ ها، خشک شدن دریاچه ‌ها، وقوع بارش‌‌های سنگین، امواج گرمایی و سرمایی می‌توانند‌اندام نحیف و بسیار کم جان محیط طبیعی ایران را بسیار رنجورتر ساخته و نبود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان ملی و محلی می‌تواند در سال‌های آینده بسیار خسارت‌زا و جبران ناپذیر باشد.

دنیایی چنین رسوا کجا شایسته رؤیاست؟!

روزنامه کيهان:سخنان نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب حاوی نکات پندآموز فراوانی بود از جمله درخصوص رسوایی‌های دنیای غرب که تصریح داشتند: «در ماجرای اوکراین، نژادپرستی غرب را همه با چشم‌باز دیدند. صریحاً در رسانه‌هایشان اظهار تأسّف می‌کنند که این دفعه جنگ در خاورمیانه نیست، در اروپا است! یعنی اگر جنگ و خونریزی در خاورمیانه باشد اشکال ندارد امّا در اروپا که باشد اشکال دارد. این نژادپرستی به این وضوح، به این روشنی! امروز یکی از رسواترین و فاش‌ترین مقاطع دوران معاصر است»!۱- آنچه تاکنون در بحران اوکراین رخ داده علی‌رغم ادعای وادار کردن پوتین به تسلیم ظرف چند هفته، موجب آشکارتر شدن ضعف و ناتوانی آمریکا و رسوایی بیشتر نظام لیبرال دموکراسی غربی و دنیای ساخته شده بر مبنای این نظام و در نتیجه موجب فروپاشی همه ارزش‌های مدعی آن شده است.۲- بایدن قصد داشت در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر برای خود دستاورد‌سازی کند و با بحران‌آفرینی و تنش‌زایی در اوکراین، شکست‌های آمریکا در سال‌های اخیر به‌خصوص در غرب آسیا، خروج خفت‌بار از افغانستان بدون هیچ دستاوردی، ناتوانی در مهار قدرت دفاعی جمهوری اسلامی، عجز در مقابله با تلاش‌های مقاومت برای اخراج این کشور از منطقه به‌ویژه عراق و همچنین ناتوانی از دفاع از سعودی‌ها در مقابل حملات بی‌امان یمنی‌ها به‌خصوص در حملات علیه تأسیسات نفتی عربستان را که همه اینها موجب تسهیل افول ابرقدرتی آمریکا و بی‌اعتمادی هرچه بیشتر افکار عمومی جهان به واشنگتن شده، تحت‌الشعاع قرار دهد و موجب ترمیم چهره ترسیم شده از خود به‌عنوان ضعیف‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا شود. در این سناریو بایدن با وعده‌های دروغین نه فقط به مردم اوکراین و دنیا بلکه به مردم کشور خودش و متحدان اروپایی‌اش هم خیانت کرد که به یکباره همه این خیانت‌ها آشکار شد. بایدن که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش ادعا کرده بود

زندانی به نام خوابگاه برای دختران دانشجو

روزنامه شرق: «من تا قبل شیوع کرونا در خوابگاه دانشگاه سراسری گیلان زندگی می کردم، ما حتی نور آفتاب را هم نمی‌دیدیم، تمام پنجره‌ها با صفحه‌های بزرگ آلومینیومی پوشانده شده بود و یادم است بیشتر شب‌ها فقط از صدای پشت پنجره می‌فهمیدم باران می‌آید، من همیشه احساس خفگی داشتم و خوابگاه برای من زندان ترسناکی بود که هیچ‌وقت توان مالی برای گرفتن خانه‌ای مستقل را هم نداشتم». قوانین سخت و محدودکننده خوابگاه‌ها به‌ویژه خوابگاه‌های دختران طی این سال‌ها همیشه مورد بحث و انتقاد بسیاری بوده است، قوانینی که در اغلب موارد درون‌مایه‌های جنسیت‌زده در آنها به‌خوبی ملموس بوده و همین باعث تشدید تفاوت رفتار بین دانشجوهای پسر و دختر می‌شود. از ساعت ورود و خروج تا محدودیت‌های مربوط به نوع آرایش و ظاهر این جوان‌ها که حتی در مواردی هم مسئولان خوابگاه از اهرم فشاری به نام خانواده‌ برای کنترل بیشتر استفاده می‌کنند، طبق گفته اغلب دانشجوها گاهی حتی با نیم ساعت تأخیر ورود به خوابگاه، خانواده را از این موضوع با‌خبر می‌کنند که در بیشتر موارد باعث دردسر و فشار روحی برای دختران جوان خواهد شد.با وجود این دانشگاه تهران قوانین جدیدی را با شروع بازگشایی دانشگاه‌ها تصویب کرده که بخش زیادی از محدودیت‌های آن شامل حال دختران خواهد شد. دخترانی که سعی بر استقلال فردی خود دارند، اما سیستم دانشگاهی با نگاه پدرسالارانه سعی بر کنترل این جوان‌ها دارد، از کاورکردن کامل پنجره اتاق‌ها تا نوع پوشش و حضور و غیاب شبانه. حتی دانشجوهای متأهل هم برای اینکه شبی بیرون از خوابگاه باشند باید رضایت‌نامه همسر خود را به خوابگاه ارائه دهند که همه این قوانین به فشار روانی و سردرگمی بیشتر دختران دانشجو می‌افزاید.

معرفی متهم گرانی جدید خودرو

روزنامه همشهری: در شرایطی که قیمت خودرو از ابتدای امسال تاکنون به سرعت در حال رشد است دیروز معاون وزیر صنعت عامل گرانی خودرو را کمبود عرضه خودرو دانست و برای نخستین‌بار فاش کرد بازار ایران سالانه به یک میلیون و 400هزار خودرو نیاز دارد تا کفه عرضه و تقاضا متعادل و قرعه‌کشی حذف شود.به گزارش همشهری، سونامی رشد قیمت خودرو از سال 1397آغاز شد. از آن زمان تاکنون قیمت خودرو به‌طور مداوم افزایش یافته و این رشد هرگز متوقف نشده است. تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی در فروردین امسال در مقایسه با فروردین 1400بین 20تا 67 درصد رشدکرده یعنی مصرف‌کننده ایرانی باید خودرو‌های داخلی را بین 65تا 150میلیون تومان گران‌تر از پارسال خریداری کند. تحلیلگران نظرات مختلفی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو دارند اما روزنامه همشهری بارها گزارش داده عامل اصلی گرانی خودرو کمبود تولید است که نمی‌تواند کفاف تقاضای بازار داخلی را بدهد این موضوع را دیروز معاون وزیر صنعت نیز برای نخستین بار تأیید کرد و دلیل افزایش قیمت خودرو را ناکافی بودن میزان تولید خودرو‌های داخلی دانست.

دارو در تب گرانی می‌سوزد

‌ روزنامه جام‌‎جم: غباری که سایه انداخته است روی سطح شهر هم نتوانسته مانع شود تا از خانه خارج نشوند. با موهایی کم‌پشت، نفس‎هایی که بریده‌ است و شبیه به آهی دردناک می‎ماند با صداهای شکسته در گلو در صف‏های طولانی ایستاده و منتظرند تا متصدی داروخانه صدایشان کند: «شماره ۲۸۷‌» و یک نفر افتان و خیزان با قدم‎هایی کند به همراه مدارک پزشکی به سمت باجه پذیرش می‎رود. سبد داروهایش را می‎گیرد و کارت می‎کشد. داروها اما هیچ‎گاه کامل نیست حتما یکی دو قلم دارو، کمیاب است در بازار توزیع نشده یا این که نه، همین دو دقیقه قبل تمام شد. این‎بخشی از داستان این روزهای داروخانه‌های مرجع کشور است. چهره‌های خسته و منتظر در داروخانه‎های شهید کاظمی، ۱۳ آبان، ۲۹ فروردین و هلال‎احمر تکرار می‎شود و غم و انتظار و جمله «نداریم» از گوش مراجعه‎کننده‎ای به گوش مراجعه‌کننده دیگری می‎رسد. شاید مهم‌ترین مشکلی که در داروخانه‌های مرجع به چشم می‎‏آید کمبود داروست. با وجود این که تقریبا همه افراد قبل از مراجعه به داروخانه با شماره ۱۹۰ تماس می‎گیرند اما باز هم زمانی که به داروخانه مراجعه می‏کنند «این دارو را نداریم» جمله پرتکراری می‎شود که می‏شنوند. به‌جز این اما افزایش قیمت داروها نسبت به سال گذشته دغدغه دیگری است. مشکلات بیمه‎ای، لغو پوشش بیمه‌ای برخی از داروها و معضلات نسخه الکترونیک از مسائل دیگری است که مراجعان به داروخانه‌های مرجع با آن روبه‌رو هستند.

بازار به‌ هم ریخته خودرو

روزنامه وطن‌امروز: بررسی قیمت خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر نشان از افزایش قابل توجه آنها دارد. به عنوان نمونه پراید که اواخر اسفندماه 182 میلیون تومان معامله می‌شد با رشد 6 میلیونی از ابتدای سال جاری مواجه شده و نزدیک به 188 میلیون تومان دادوستد می‌شود. در محصولات گروه ایران‌خودرو نیز پژو پارس با رشد 11 میلیون تومانی مواجه شده و در کانال284 میلیون تومانی معامله می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، بازار خودرو در ماه‌های اخیر با تلاطم مواجه شده است که می‌تواند ناشی از چند علت باشد، از جمله افزایش تقاضای در ابتدای سال جاری اما موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، عملی نشدن وعده‌های وزارت صمت در جهت سامان‌دهی این صنعت است. رضا فاطمی‌امین به عنوان وزیر صمت سال گذشته وعده داده بود از ابتدای 1401 قرعه‌کشی خودروسازهای داخلی حذف خواهد شد اما این اتفاق به وقوع نپیوست و عملا مصرف‌کنندگانی که پشت در‌های بسته خرید خودرو از دل قرعه‌کشی‌ها به قیمت کارخانه ماندند، به بازار آزاد رو آوردند. در واقع متولیان دولتی صنعت خودرو با وعده‌هایی که در ماه‌های اخیر دادند، موجب افزایش توقعات شدند. با رسیدن سال جدید، هیچ یک از وعده‌ها محقق نشد، آن هم در شرایطی که بازار خودرو سال گذشته را در رکود شدیدی به سر می‌برد، چرا که خریداران برای خرید خودرو به امید بهبود اوضاع دست نگه داشتند اما در نهایت با توجه به عدم سامان‌بخشی در ابتدای سال جاری اقدام به خرید کردند.

مانع‌تراشی مقابل نجات میانکاله

روزنامه فرهیختگان: این‌که هیچ‌چیز سرجای خودش نیست را همه می‌دانیم و برای آن هم تا صبح مورد و مثال و مصداق داریم و می‌توانیم ردیف کنیم. مثلا همین پیک موتوری که لیسانس حقوق داشت و زیر پل حافظ، جلوی علاءالدین لای دود و غبار این چند روز، روز و شب را پشت‌سر می‌گذارد و امروز هم قسمت من شد تا ترمینال شرق، ترک موتورش بنشینم و درددل‌هایش را بعد از یک سکوت نسبتا طولانی، از چهارراه کالج تا میدان امام حسین(ع) بشنوم. این هیچ‌چیز سرجایش نیست چون تمامی ندارد، مدام جاری و ساری بود، حتی داخل ترمینال و وقتی متصدی صدور بلیت سفر هم تحصیلات عالیه غیرمرتبط با مهر و موم فاکتور سفر داشت و…  405 دوست‌داشتنی ولی لکنته این شرکت، که حسابی زهوارش دررفته بود و از همان لحظه استارت تا موقع پیاده شدن در بهشهر، دود به حلق ما داد و یحتمل اگزوز مشکلی داشت و صدای گوشخراشش، فرصت استراحت در مسیر را هم گرفته بود، سه مسافر داشت که هرکدام هم داستان خودشان را داشتند، داستان‌هایی که اگر قصد روایت‌شان را داشته باشم، روزنامه رمان و یک صفحه به چند صفحه تبدیل می‌شود، فاکتور می‌گیرم و حتی از بحث و جدل برای عقب یا جلوی ماشین نشستن بین مسافران هم می‌گذرم. با این اوصاف اما نمی‌توانم از راننده بگذرم، ماجرای کلید اسرارطورانه‌ای داشت. اولش خوب بود، خصوصا آن وقتی که پشت تلفن قول خرید فلان وسیله را به دخترش داد و البته آن را حواله کرد به بعد از پولدار شدن و چقدر هم که دلم من سوخت، اما در ادامه، چشمه‌هایی از خود و سبک زندگی‌اش رو کرد که عجیب از تصورات اولیه دورم کرد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.