3 مانع واگذاری ایران خودرو و سایپا /سفر دیپلماتیک و ارزی مهم به ایران

با احتمال گشایش های جدید ارزی به نظر می رسد مذاکرات احیای برجام نیز کم کم به روزهای سرنوشت ساز نزدیک شود

به گزارش اقتصادنیوز ، در حالی که امروز قرار است وزیر امور خارجه عمان به ایران بیاید به نظر می رسد ممکن است موضوع گشایش های جدید ارزی و تبادل زندانیان ایران و امریکا روی مذاکرات برجام هم اثر بگذارد.

رویدادهای سیاسی | مقام بلند پایه ای که امروز به تهران می آید

رویدادهای سیاسی در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

* جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، درباره مذاکرات وین گفته که ما نمی‌دانیم به توافقی با ایران دست خواهیم یافت یا نه، اگرچه تلاش برای رسیدن به چنین توافقی ادامه دارد و ما همچنان در حال بررسی آن هستیم. در همین حال بیل هگرتی، سناتور جمهوری‌خواه نیز گفته است: جو بایدن و دموکرات‌ها تلاش دارند برای بازگشت به توافق فاجعه‌بار هسته‌ای با ایران، کنگره را دور بزنند و نمی‌خواهند توافق احتمالی را آن‌گونه که قانون تاکید دارد به شکل «معاهده» به کنگره ارایٔه کنند. من هرکاری می‌کنم کنگره بر طرح بایدن نظارت کند. در همین حال خبرهای رسیده حاکی از آن است که اشفتن کلمنت، سفیر اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز دوشنبه با همتای آمریکایی خود درباره برجام و مذاکرات وین گفت‌وگو کرد. همچنین گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور کشورشان از او خواسته‌اند از خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی خودداری کند.

* در حالی امروز یک مقام بلندپایه منطقه‌ای برای نهایی کردن سازوکار آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودی ایران وارد تهران می‌شود که احتمالا، این مبلغ به حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی عمان واریز خواهد شد. ایگاه خبری «العربی الجدید» در خبری نوشت بدر بن‌حمد البوسعیدی امروز سه شنبه در صدر هیاتی وارد تهران می شود. در همین حال سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره آزادی منابع ارزی ایران و خبر منتشر شده در این‌باره، گفت: این خبر درست است، تا پایان هفته بخشی از منابع ایران آزاد می‌شود و هیأتی عالی‌رتبه در این زمینه تا پایان هفته به تهران سفر می‌کند. معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در صفحه توییترش در واکنش به برخی اخبار منتشر شده درباره سفر یک مقام رسمی این کشور به ایران برای رایزنی درباره پول‌های بلوکه شده، احتمال سفر مقامی رسمی از دولت سئول به ایران را رد کرد.

* برخی منابع خبری منطقه امروز (دوشنبه) اعلام کردند که تماس ها میان ایران و عربستان برای انجام دور تازه گفت و گوهای مقام های دو کشور از سرگرفته خواهد شد. تارنمای خبری «الخلیج آنلاین» در این باره نوشت که ایرانی ها امیدوارند که دور پنجم این گفت و گوها تا پیش از عید سعید فطر برگزار شود. روزنامه کویتی «الجریده» نیز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایران، مدعی شد، تماس ها و هماهنگی ها برای برگزاری پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد، پایتخت عراق از سر گرفته می شود. به گفته یک منبع، همچنین  به «ایرج مسجدی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق دستور داده شد تا با سفیر عربستان در بغداد برای برگزاری دور تازه مذاکرات پیش از پایان ماه مبارک رمضان تماس برقرار کند. بر اساس این گزارش ریاض به تهران اطلاع داده است که سهمیه زائران ایرانی را برای مراسم حج امسال افزایش خواهد داد که تهران آن را رویکردی مثبت تلقی کرده است

رویدادهای اقتصادی | سه مانع واگذاری ایران خودرو و سایپا

مهمترین رویدادهای اقتصادی در 24 ساعت گذشته به شرح زیرند:

* رئیس سازمان خصوصی سازی امکان واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی را منوط به اجرای سه شرط دانست. حسین قربانزاده گفته است، آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانکها، اختصاص سهام درونی خودروساز‌ها (تودلی) به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت‌ها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروساز‌ها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه را، 3 شرط واگذاری خودروسازان اعلام کرد. البته عملا امکان واگذاری دو خودروساز وجود دارد‌ هیات دولت و شخص آقای رییس جمهور این دغدغه را داشتند که این دو خودروساز حتما باید واگذار شوند این واگذاری با مجوز هیات واگذاری و هیات دولت مهیاست و سازمان خصوصی سازی مجری این تصمیمات خواهد بود. به نظر میرسد با این وصف خصوصی سازی خودروسازان وارد ابعاد بزرگتری شد. همچنین قرار است علاوه بر سهام تودلی، سهام متعلق به دولت و سهام صندوق بازنشستگی کشوری هم با وکالت به دولت به صورت بلوک یکجا واگذار میشود.

* مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۰ روز چهارشنبه ۲۴ فروردین سال جاری پایان می‌یابد.

* علی اصغر بیات در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اعلام کرد: در خصوص افزایش حقوق جلسات متعددی برگزار شد و با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ موافقت شد. بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان به حقوقشان اضافه می‌شود. افزایش حقوق بازنشستگان اردیبهشت‌ماه اعمال می‌شود.

* وزارت خزانه داری آمریکا به درخواست دبیرکل آمریکایی IEF به ایران معافیت از تحریم داده است تا ایران بتواند ۱.۵ میلیون یورو، حق عضویت خود را به مجمع جهانی انرژی پرداخت کند. این پول بابت چند سال حق عضویت ایران بوده که معوق شده است. برخی از منابع می گویند: ایرانی ها از طریق شعبه بانک تجارت در خارج از کشور در تلاشند تا این پول را به بانک سعودی منتقل کنند‌، دبیرخانه IEF در عربستان است. ایران چند سال است که بخاطر تحریم، حق عضویت خود را به اوپک پرداخت نکرده است.

رویدادهای مربوط به بنگاه ها | تپسی در راه ورود به بورس است

مهمترین رویدادهای مربوط به بنگاه ها در 24 ساعت گذشته به شرح زیرند:

اخبار بنگاه ها

#تپسی | گزارش رسمی ارزش‌گذاری سهام شرکت تپسی توسط تامین سرمایه کاردان روی کدال قرار گرفت.  اقدامی که از احتمال عرضه سهام این شرکت در آینده نزدیک خبر می‌دهد. مطابق این گزارش، ارزش کل سهام شرکت ۱۷۰۲ میلیارد تومان برآورد شده و سود این شرکت‌ در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب حدود ۱۹ و ۱۴۳ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

#آسیاتک | آسیا تک در خصوص فیبرهای نوری اعلام کرد: قرارداد مشارکت آسیاتک با مخابرات برقرار است و می توانیم روی فیبرها خدمات به فروش برسانیم.  شرکت تجدید ارزیابی نداشته تاکنون و دارایی های شرکت با نرخ های سال ۸۲ تجمیع شده و با بهای پایین در حساب ها است. حمیدرضا دانش کاظمی کارگزار عرضه کننده آسیاتک هم اعلام کرد: بر اساس اعلام شرکت بورس عرضه اولیه آسیا تک تا 9 اردیبهشت انجام خواهد شد، البته ممکن است با توجه به شرایط بازار تغییر کند زودتر و یا دیرتر انجام شود

#دسانکو | داروسازی سبحان انکولوژی (وابسته به گروه دارویی برکت)، موفق به ثبت اولین محصول انکولوژی در کشور عراق گردید همچنین این شرکت در مناقصه صادرات دارو به کشور عراق جمعا به مبلغ 760،503 دلار برنده شده است که با نرخ روز ارز نیمایی معادل مبلغ 19.2 میلیارد تومان برآورد می شود.

#ثبهساز | بهسازکاشانه تهران مزایده فروش پروژه سنگر در تهران خود را به صورت تهاتری، نقد و اقساط  از طریق برگزاری مزایده عمومی شماره 03-1401 واگذار کند. حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل 728 میلیارد تومان برآورد شده است که عملکرد آن در گزارش های آتی منعکس می شود.

#وشهر | 9.2 درصد سهام مدیریتی غیرکنترلی بانک شهر با قیمت پایه کل 954.1 میلیارد تومان روز چهارشنبه 31 فروردین از طریق تابلو زرد بازار پایه فرابورس ایران، عرضه میشود.

#زاگرس | با توجه به ضرورت انجام تعمیرات اضطراری واحد دوم پتروشیمی زاگرس، این واحد از ساعت 24 22 فروردین جهت انجام تعمیرات فوق از سرویس خارج و به محض اتمام تعمیرات مذکور و شروع مجدد تولید موضوع از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی میشود.

#شاروم | پتروشیمی ارومیه از فروش 30 هزار تن محصول سولفات آمونیوم توسط تولید کنندگان داخلی – مناقصه گذار شرکت خدمات حمایتی خبر داد. این شرکت برنده فروش و تامین 4 هزار تن سولفات آمونیوم مورد نیاز شرکت خدمات حمایتی شد.

#شفارا | پتروشیمی فارابی درخصوص درخواست اعمال ماده 477 ق آ دک در خصوص پرونده آلوارس میگوید: مستند به معاون قضایی قوه قضاییه و همچنین موافقت و دستور ریاست قوه قضاییه مبنی بر تجویز اعاده دادرسی ( به استناد ماده 477 ) پتروشیمی فارابی، پرونده محکومیت این شرکت در خصوص شکایت شرکت آلوارس، جهت رسیدگی و بررسی مجدد توسط شعب خاص به دیوانعالی کشور ارسال شد.

افزایش سرمایه بنگاه ها

#کترام | مجوز افزایش سرمایه 204 درصد تولیدی کاشی تکسرام از محل سود انباشته صادر شد که صرف جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده در سنوات قبل میشود.

#وصنعت | افزایش سرمایۀ 600 میلیارد تومان به 1800 میلیارد تومان از محل سود انباشته در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#غاذر | کشت و صنعت پیاذر پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از 7.5 میلیارد تومان به 22.5 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته به منظور تامین مالی اجرای طرح های توسعه و بازسازی خطوط تولید ، هیئت مدیره در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از 15.9 میلیارد تومان به22.5 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور تامین مالی اجرای طرح های توسعه و بازسازی خطوط تولید اقدام کند.

مجامع بنگاه ها

#وصنا | در مجمع فوق العاده  گروه صنایع بهشهر اعلام شد: افزایش سرمایه ۸۵ درصدی از محل سود انباشته و برنامه آتی شرکت برای انجام افزایش سرمایه مجدد از محل سود انباشته و یا صرف سهام در صورت موافقت و استفاده از ظرفیت بازارهای فیکس اینکام نهایی شد.

#کفپارس | احمد حیدرپور یزدی مدیرعامل فرآورده‌های نسوز پارس با اعمال مشارکت حدود 32درصد از سهامداران در مجمع اعلام کرد: با توجه به عدم رسیدن به حدالنصاب قانونی، این مجمع برگزار نمی‌شود و اطلاعات در خصوص مجمع بعدی شرکت از طریق کدال و آگهی در روزنامه رسمی به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

#سصوفی | جلسه مجمع عمومی سیمان صوفیان در در تهران (خیابان ولیعصر ، بالاتر از جام جم ، نرسیده به پارک وی ، خیابان استقلال ، سالن مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش) در ساعت 10 سه شنبه 20 اردیبهشت برگزار میشود.

#سخزر | جلسه مجمع عمومی سیمان خزر در تهران (خیابان ولی عصر، بالاتر از جام جم، نرسیده به پارک وی، خیابان استقلال، سالن مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش) در ساعت 15 سه شنبه 20 اردیبهشت برگزار میشود.

#ولبهمن | جلسه مجمع عمومی بهمن لیزینگ در تهران (کیلومتر 16 بزرگراه فتح (جاده قدیم کرج) سالن همایش بهمن موتور) در ساعت 15:30 شنبه 17 اردیبهشت برگزار میشود.

#دکپسول | جلسه مجمع عمومی تولید ژلاتین کپسول ایران در تهران (خیابان ولیعصر بالاتر از جام جم نرسیده به پارک وی واقع در سالن مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش) در ساعت 14:30 شنبه 17 اردیبهشت برگزار میشود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.