ایران تحت تاثیر ۸ کانون گرد و غبار خارجی

پنج کانون از هشت کانون بسیار بزرگ اطراف ایران با وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار، در کشورهای حاشیه خلیج فارس واقع شده‌اند

دبیر ستاد ملی ‌سیاستگذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به وجود هشت کانون بسیار بزرگ گرد و غبار در اطراف ایران با وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار، از انجام فعالیت‌های سه جانبه مقابله با گرد و غبار در گام نخست خبر داد.

علی محمد طهماسبی در خصوص طرح‌های بیابان‌زدایی و مقابله با منشاء خارجی ریزگردها اظهار کرد: از یک سال و نیم پیش نسبت به تهیه برنامه عمل منطقه‌ای و متعاقب آن دو برنامه عمل زیر منطقه‌ای به منظور مدیریت کانون‌های خارجی حوزه خلیج فارس که اغلب بر ایران تاثیرگذار هستند، اقدام کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این برنامه‌ها از طریق وزارت امور خارجه با کشورهای همسایه به اشتراک گذاشته شده است. با توجه به اینکه منشاء بیشتر جریاناتی که خوزستان و برخی نواحی غربی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند در عراق و سوریه قرار دارند، روز دوشنبه کارگروه تخصصی ملی در گام نخست با رویکرد نحوه همکاری با این کشورها جلسه مفصلی برگزار کرد.

دبیر ستاد ملی ‌سیاستگذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار با اظهار بی‌اطلاعی از نحوه تشکیل کمیسیون مشترک بین ایران و عراق و عربستان گفت: پنج کانون از هشت کانون بسیار بزرگ اطراف ایران با وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار، در کشورهای حاشیه خلیج فارس واقع شده‌اند؛ با توجه به روابط خوب دیپلماتیک با برخی از این کشورها مقرر شده در گام نخست  فعلا کار را در دستور کار سه جانبه بین کشورهای ایران، عراق و سوریه جلو ببریم.

وی با اشاره به انجام مطالعات در زمینه روابط خارجی و دیپلماسی گرد و غبار، گفت: آسیب‌شناسی اقدامات بین‌المللی انجام شده در مدت بیش از یک دهه در کشور، انجام شده است. با انجام کارهای علمی به این نتیجه رسیدیم که نبود سازمان‌های بین المللی متولی و نبود ساختار و مکانیزم مالی مشخص، مواردی هستند که مسائل برون مرزی را با چالش مواجه کرده بود و عدم توفیق نسبی حاصل شده بود.

طهماسبی افزود: بنابراین تصمیم گرفته شد کنوانسیون‌های زیست محیطی به ویژه کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و کنوانسیون تنوع زیستی در این زمینه دخیل شوند. مذاکره‌ای نیز با نماینده مقیم سازمان ملل در کشور انجام و مقرر شد که آن‌ها نقش بین‌المللی خود در این زمینه را ایفا کنند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سه سال متولی بحث‌های مربوط به گرد و غبار را به سازمان ملل پیشنهاد داده که مورد تصویب مجمع عمومی قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.