تجارت ایران با همسایگان به ۵۲ میلیارد دلار رسید

با رشد ۴۳ درصدی؛

تجارت کشور با همسایگان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۴۳ درصدی در ارزش به بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا و در ارزش ۵۱ میلیارد دلار رسید.

رییس کل گمرک ایران گفت: تجارت کشور با همسایگان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۴۳ درصدی در ارزش به بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا و در ارزش ۵۱ میلیارد دلار رسید.

به گزارش ایرنا، «علیرضا مقدسی» در خصوص تجارت با ۱۵ کشور همسایه، اظهار داشت: سیاست همگرایی ایران با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان در دولت سیزدهم موجب شده به موازات تلاش برای افزایش تولید در کشور، رشد تجارت با همه کشورها به ویژه همسایگان را شاهد باشیم.

وی افزود : ۱۰۰ میلیون و ۱۳۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۱ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که ۷۵ میلیون و ۴۴۵ هزار تن به ارزش ۲۶ میلیارد و ۲۹ میلیون  دلار سهم صادرات ایران به این کشورها و ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار نیز سهم واردات بوده است.

رییس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۱۲ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزشِ کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه بودیم و در واردات نیز رشد ۶۸ درصدی در وزن و ۶۰ درصدی در ارزش به ثبت رسیده است.

وی تاکید کرد: عراق با هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و رشد ۲۱ درصدی، ترکیه با ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و رشد ۱۴۱ درصدی، امارات با چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و کاهش هشت درصدی، افغانستان با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و کاهش ۲۰ درصدی و پاکستان با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و رشد ۲۴ درصدی پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در سال ۱۴۰۰ بودند.

مقدسی تاکید کرد: عمان با ۷۱۶ میلیون دلار و رشد ۶۳ درصدی، روسیه با ۵۷۹ میلیون دلار و رشد ۱۵ درصدی، جمهوری آذربایجان با ۵۶۵ میلیون دلار و رشد ۱۱ درصدی، ترکمنستان با ۳۳۵ میلیون دلار و رشد ۱۴۴ درصدی، ارمنستان با ۳۰۴ میلیون دلار (بدون تغییر)، قزاقستان با ۱۸۷ میلیون دلار و رشد ۱۱ درصدی، کویت با ۱۵۸ میلیون دلار و رشد ۲ درصدی، قطر با ۱۳۴ میلیون دلار و کاهش ۲۰ درصدی، بحرین با ۱۰ میلیون دلار و رشد ۱۵ درصدی و عربستان با ۴۱.۴ هزار دلار، ۱۰ مقصد بعدی صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه بوده است.

معاون وزیر اقتصاد درخصوص میزان واردات از هر کدام از کشورهای همسایه گفت: امارات با ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و رشد ۶۹ درصدی، ترکیه با پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و رشد ۲۰ درصدی، روسیه با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و رشد ۵۴ درصدی، عراق با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و رشد ۷۹۰ درصدی و عمان با ۶۱۹ میلیون دلار و رشد ۴۳ درصدی، پنج کشور طرف معامله با ایران برای تامین نیازهای کشور در بین همسایگان در سال ۱۴۰۰ بودند.

وی افزود: پاکستان با ۳۱۲ میلیون دلار، قزاقستان با ۷۸ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۴۲.۶ میلیون دلار، ترکمنستان با ۳۳.۳ میلیون دلار، افغانستان با ۲۱.۱ میلیون دلار، ارمنستان با ۲۰.۲ میلیون دلار، کویت با ۱۴.۸ میلیون دلار، قطر با ۹.۶ میلیون دلار و بحرین با ۱.۵ میلیون دلار به ترتیب ۱۰ کشور دیگر همسایه، برای تامین  کالاهای مورد نیاز برای کشورمان در سال ۱۴۰۰ بودند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.