از مرگ دو برادر تا خاک مشکل‌ساز ساختمان

۵ متهم ریزش آوار خیابان فلاح صبح شنبه در دادسرای جنایی مورد بازجویی قرار‌گرفتند

قربانیان ریزش آوار خیابان فلاح دو برادر بودند. دو برادر کارگری که از ۱۴ ماه پیش، از ابتدای آواربرداری در این پروژه حضور داشتند. برای نجات سگ‌هایشان رفتند. پا به منطقه خطر گذاشتند بدون توجه به اخطارها. جانفشانی که با مرگ گرده خورد. در کنار هم زیرخروارها خاک جان باختند. سگ‌ها پس از شش ساعت از دل آوار بیرون کشیده شدند اما دو برادر نه.

۱۹ساعت تیم‌های امداد‌و‌نجات در گودال هزار متری عملیات انجام دادند تا توانستند امیر و حسین ابری، ۲۵و ۱۸ ساله را پیدا کنند.

گمانه‌زنی‌ها از دفن شدن چهار کارگر بود، اما تعداد کارگرانی که در آن پروژه کار می‌کردند، کامل بود. تنها این دو برادر قربانی این حادثه هولناک شدند. 

با پیدا شدن این دو مدفون شده آوار خیابان فلاح، بازپرس جنایی تهران دستور انتقال اجساد به پزشکی‌قانونی را صادر کرد.

بیمارستان زنان‌و‌زایمان

تحقیقات نشان می‌داد این قتلگاه محل تاسیس بیمارستان تخصصی زنان‌و‌‌زایمان بوده است. بیمارستانی با 64 تخت. 14 ماه از آغاز پروژه گذشته بود که آوار پشت آوار، قرار بود منجی بیماران باشد اما قتلگاه این دو برادر کارگر شد. جمعه تلخی بود. جمعه ای که ساکنان منطقه فلاح را شوکه کرد.

بازداشت ۵ متهم

صبح شنبه بود که خانواده این دو برادر در دادسرای جنایی اعلام شکایت کردند. بازپرس جنایی تهران دستور بازداشت ۵ نفر را به اتهام عدم رعایت ایمنی در حادثه گودبرداری را داد. مالک زمین که پزشک عمومی بود، مدیر پروژه خاکبرداری، مهندس ناظر، مدیر ایمن‌سازی و مسئول خرید، این ۵ نفر بودند.

۷ دستور بازپرس جنایی در پرونده آوار فلاح

ساکنان خانه‌هایی که دیوا‌رهایشان ترک خورده، باید اسکان یابند و بررسی دوربین های مداربسته، تحقیق از شاهدان، تحقیق از خانواده قربانیان، تحقیق از عوامل آتش‌نشانی، اخذ مدارک شهرداری و پروانه ساخت وتعیین کارشناس رسمی دادگستری برای مشخص کردن مقصران این حادثه مرگبار، از دیگر دستورات بازپرس پرونده برای پیگیری و بررسی ریزش آوار خیابان فلاح بود.

 مالک ساختمان:خاک زمین مشکل داشت

مالک زمین که یک پزشک عمومی است وقتی پیش روی قاضی نشست از خاک مشکل‌دار زمین گفت. از اینکه باران‌های شدید و چاه‌های زیرزمینی،خاک را ناپایدار کرد. مشکلی که از ۲۷ روز پیش کلید خورد.

او گفت:«با‌ به‌وجود آمدن این مشکل، مهندس ناظر‌ساختمان اقدامات ایمنی را انجام داد ولی دیوار خانه‌های مجاور ترک برداشتند. چهار ماه پیش این خانه‌ها را خریدم. ساکنان تخلیه شدند تا به کسی آسیب نرسد. حتی مستاجری را که از ساختمان سه طبقه بیرون نمی‌رفت را هم با کمک شهرداری و ماموران کلانتری از ساختمان خارج کردیم.»

آوار ساختمان خیابان کمیل درحالی فروریخت که آتش‌نشانی بارها تذکر داده بود. حتی شهرداری، ۱۵ اردیبهشت ماه امسال اخطار را به صورت کتبی به مالک ساختمان داده بود. اما مالک همه این‌ها را در همین جلسه نخست بازپرسی رد کرد.

می‌گفت در مورد اخطار کتبی چیزی نمی داند و تذکری به او داده نشده است. تنها اصرار داشت که «ایمن‌سازی‌ها انجام شده بود، اما خاک پایدار نبود.»

او در ادامه گفت:«خاک هم به خاطر بارندگی و وجود چاه‌ها تغییر کرده بود. چاه‌ها را با بتن‌ پر کردیم. که گویا چاه‌های دیگری هم بوده. اما از آنجایی‌که خاکبرداری را کامل انجام داده بودیم فکر می‌کردیم پس خطری هم وجود ندارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.