باورنکردنی؛‌ قهرمان ایران نمی‌تواند به آسیا برود!

شگفتی‌سازان جام حذفی، از دریافت مجوز حرفه‌ای عاجزند

شهروندآنلاین:جام حذفی این فصل از رقابت‌های لیگ برتر یکی از عجیب‌ترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد. وقتی در همان مراحل ابتدایی مسابقات مدعیان و تیم‌های بزرگی مثل فولاد، تراکتور، سپاهان و… از دور رقابت کنار رفتند، انتظار می‌رفت استقلال و پرسپولیس بتوانند با کمترین مشکل راهی فینال شوند و شاهد یک رقابت جذاب در دیدار پایانی باشیم، اما این اتفاق در کمال ناباوری رخ نداد و شگفتی‌سازان جام به موفقیت خود در این مسابقات ادامه دادند.

حالا کار به جایی رسیده که در مرحله نیمه‌نهایی آلومینیوم اراک باید در ورزشگاه خانگی به مصاف خلیج فارس ماهشهر، تیم لیگ دسته دومی برود و نساجی در مقابل مس کرمان صف‌آرایی کند. در نهایت برنده این دو بازی دیدار فینال را برگزار می‌کنند و پیروز آن دیدار جام را بالای سر می‌برد.

بزرگ‌ترین افتخار تاریخ این سه باشگاه

بعد از شگفتی‌های متعددی که در جام حذفی امسال رخ داده بود، در نیمه‌نهایی شاهد اتفاقات ویژه‌تری نیز بودیم. برد خلیج فارس ماهشهر لیگ دویی مقابل مس رفسنجان و به پیروزی رسیدن مس کرمان  مقابل خیبر خرم‌آباد اولین اتفاقات ویژه این مرحله محسوب می‌شد. در ادامه پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک در ورزشگاه آزادی مغلوب شد و سپس استقلال صدرنشین در لیگ برتر در ضربات پنالتی گوی رقابت را به نساجی مازندران باخت تا سه تیمی که هرگز سابقه نداشته به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی برسند، بزرگ‌ترین افتخار تاریخ باشگاه‌شان را به دست آورند و برای قهرمانی تلاش کنند.

مرور سابقه 4 تیم حاضر در نیمه‌نهایی حذفی

مس کرمان در گذشته سابقه رسیدن به فینال جام حذفی را دارد و حالا امید دارد با برد مقابل نساجی این اتفاق دوباره برایش تکرار شود. مس که در فصل ۱۳۹۲-۹۳ میزبان تراکتور در بازی فینال شد و مقابل این تیم شکست خورد تا در خانه جام را به رقیب واگذار کند، تنها تیم لیگ یکی باقیمانده در جام حذفی است.

نکته جالب اینکه آخرین‌باری که تیمی از لیگ آزادگان به فینال جام حذفی رسید به جام حذفی ۹۶-۹۷ برمی‌گردد که دراگان اسکوچیچ، سرمربی کنونی تیم ملی، با خونه به خونه این مسیر را پیمود و در فینال به استقلال وینفرد شفر باخت و دستش از قهرمانی کوتاه ماند.

خلیج فارس ماهشهر مورد جالب نیمه‌نهایی جام حذفی است که با عبور از سه تیم لیگ برتری (هوادار، نفت و مس) موفق شده به این مرحله برسد و حالا در صورتی‌ که چهارمین تیم از سطح اول فوتبال ایران (آلومینیوم) را هم کنار بزند، در عین ناباوری به فینال خواهد رسید. آخرین‌بار داماش گیلان از لیگ دو در فصل ۹۷-۹۸ به فینال رسید و مغلوب پرسپولیس شد تا سرخ‌پوشان هر دو جام قهرمانی فصل را تصاحب کنند.

نساجی و آلومینیوم اراک که دو تیم صعودکننده متأخر به لیگ برتر ایران محسوب می‌شوند، شانس‌های اصلی قهرمانی جام حذفی این فصل به‌شمار می‌روند. بهترین عملکرد آلومینیوم صعود به یک‌چهارم نهایی و بهترین عملکرد نساجی، صعود تا جمع ۱۶ تیم برتر بوده است.

سهمیه آسیایی به چه تیمی می‌رسد؟

به هر حال از بین خلیج فارس ماهشهر، آلومینیوم اراک، نساجی مازندران و مس کرمان، هر تیمی که به فینال و جام قهرمانی برسد، بزرگ‌ترین موفقیت تاریخ و یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ فوتبال ایران را رقم خواهد زد؛ البته شاید تیم قهرمان بدشانس باشد و با توجه به تغییر تقویم لیگ قهرمانان آسیا، نتواند بلیت ای‌سی‌ال را کسب کند، اما اگر یک سهمیه به قهرمان جام حذفی ۱۴۰۱ داده شود، آسیا باید منتظر نماینده جدید فوتبال ایران در لیگ قهرمانان باشد.

این 4 تیم مجوز حرفه‌ای می‌گیرند؟

مساله مهم درباره 4 تیمی که به نیمه‌نهایی حذفی رسیده‌اند، نداشتن پروانه حرفه‌ای‌سازی است. از آنجایی که قهرمان جام حذفی امسال احتمالا در لیگ قهرمانان آینده حضور خواهد داشت، تیم مذکور فقط با گرفتن مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌تواند به لیگ قهرمانان برود.

از بین 4 تیمی که به نیمه‌نهایی جام حذفی رسیده‌اند، هیچ کدام مجوز حرفه‌ای ندارند و این دقیقا همان چیزی است که باعث شد استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان امسال کنار گذاشته شوند.

حالا هر کدام از این 4 تیم که عنوان قهرمانی جام حذفی را به دست آورند، خیلی سریع باید برای دریافت پروانه حرفه‌ای اقدام کنند. همین حالا باشگاه خیلج فارس ماهشهر در لیگ دو اصلا امکانات مناسبی ندارد و بسیار بعید است تا دو سال دیگر هم بتواند الزامات AFC را پاس کند. نساجی مازندران هم ورزشگاه اختصاصی‌اش زیر کشت رفته و در شهرهای دیگر بازی می‌کند و البته که مشکلات فراوانی در امر باشگاهداری و حرفه‌ای‌سازی دارد. آلومینیوم اراک و مس کرمان هم دست کمی از دو تیم دیگر ندارند و برای دریافت پروانه حرفه‌ای راهی طولانی‌ در پیش خواهند داشت.

راهکار فدراسیون چیست؟

در این شرایط نقش فدراسیون فوتبال بسیار مهم به نظر می‌رسد. از آنجایی که سهمیه‌های لیگ قهرمانان 2023 به احتمال فراوان تلفیقی از قهرمانان امسال و سال آینده فوتبال ایران است، فدراسیون باید راهکار مناسبی در این خصوص اتخاذ کند. قطعا اگر قهرمان حذفی امسال نتواند مجوز حرفه‌ای بگیرد، تیم دوم یا سوم و حتی چهارم لیگ برتر جایگزین آن در آسیا خواهد شد، اما مساله مهم شرایطی است که تا 1.5 سال آینده قهرمان جام حذفی امسال تجربه خواهد کرد. شرایطی که مربوط به بحث‌های زیرساختی می‌شود و همت مدیران باشگاه قهرمان را خواهد طلبید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.