راه جام جهانی از کیش و قشم می‌گذرد!

معاون اول رئیس‌جمهوری: ایران آماده ورود تماشاچیان جام جهانی قطر می‌شود

قرار است از ظرفیت دو جزیره کیش و قشم برای اسکان تماشاگران جام جهانی و همچنین ورود به دوحه از راه ایران و برخی موضوعات دیگر استفاده شود.

شهروندآنلاین: ماجرای همکاری ایران و قطر در برگزاری جام جهانی از ماه‌ها قبل شروع شد. روابط خوب مسئولان دو کشور ایران و قطر در سال‌های گذشته حالا در اندک زمان باقیمانده تا جام جهانی به همکاری دو کشور در برگزاری جام جهانی رسیده و قرار است از ظرفیت دو جزیره کیش و قشم برای اسکان تماشاگران جام جهانی و همچنین ورود به دوحه از راه ایران و برخی موضوعات دیگر استفاده شود.

این همکاری که پروژه‌ای سودآور برای کشور ایران محسوب می‌شود، اتفاق مهمی در همکاری با قطری‌هاست و قطعا اگر به بهترین شکل ممکن انجام شود، در روابط آینده دو کشور هم بسیار اثرگذار است.

مهم‌ترین مساله‌ای که در این همکاری به چشم خواهد آمد، سفر مستقیم تماشاچیان جام جهانی از ایران به دوحه خواهد بود. چند روز قبل وزیر راه قطر برای مذاکره در این خصوص به ایران سفر کرد و در جلساتی که با وزیر راه و شهرسازی ایران داشت، نتایج مهمی به دست آمد. موضوعی که باعث شد رستم قاسمی، وزیر راه ایران به نیکی از مذاکرات انجام‌شده یاد کند.

در راستای همکاری ایران و قطر در این‌باره، مباحث مختلفی مطرح است. مسئولان ایرانی در تلاشند تا این اتفاق به بهترین شکل ممکن برگزار شود و به همین خاطر شاهد جلسات متعددی در این‌باره میان مدیران ارشد دولت هستیم. در ادامه این جلسات، صبح سه‌شنبه این موضوع از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، به وزرای مربوط ابلاغ شد تا به دست اجرا سپرده شود.

نشست مهم معاون اول رئیس‌جمهوری با 5 وزیر

دومین نشست مربوط به بررسی میزبانی جام جهانی قطر و استفاده از ظرفیت ایران برای حضور گردشگران در ایران و اقامت آنها در دو جزیره کیش و قشم امروز برگزار شد. در این نشست که به ریاست مخبر و با حضور 5 وزیر نیرو، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین برخی مسئولان دستگاه‌های مربوط  برگزار شد، حاضران درباره زمینه‌های همکاری مشترک ایران و قطر در برگزاری جام جهانی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در نهایت محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، مسائل مهم مربوط به این اتفاق بزرگ را به وزرای مذکور ابلاغ کرد و قرار شد الزامات مورد نظر در دستور کار قرار بگیرد تا ایران به واسطه مسافت نزدیک به قطر، بتواند بهترین بهره‌برداری را از میزبانی این کشور در جام جهانی داشته باشد.

اهمیت ورود گردشگران خارجی به کیش و قشم

مهم‌ترین موضوع در همکاری ایران با قطر در بحث میزبانی جام جهانی، ورود گردشگران خارجی به دو جزیره کیش و قشم است. معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر تدوین یک‌هفته‌ای برنامه جامع همکاری‌های ایران و قطر، اعلام کرد که ایران خود را برای ورود گردشگران خارجی و تماشاچیان فوتبال ۲۰۲۲ قطر آماده می‌کند و این فرصتی برای فعال شدن بخش خصوصی در صنعت گردشگری است. او در این خصوص گفت: «همکاری‌های مشترک تهران و دوحه در دوران برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر فرصت مناسبی برای تقویت روابط بلندمدت دو کشور در زمینه‌های مختلف است. برگزاری نمایشگاه‌های توانمند تجاری ایران در قطر و تأمین نیازمندی‌های غذایی، پشتیبانی، ‌اقامت و تردد گردشگران خارجی و تماشاچیان رقابت‌های فوتبال از جمله زمینه‌های مهم فعالیت بخش خصوصی است.»

امکان بازدید خارجی‌ها از اماکن تاریخی

مخبر در همین راستا به نهادهای مرتبط ماموریت داد تا با تدوین و ابلاغ برنامه جامع همکاری‌های ایران و قطر طی یک هفته، برنامه عملیاتی زمان‌بندی‌‌شده هر دستگاه مشخص و اجرایی شود. معاون‌ اول رئیس‌جمهوری به حضور گردشگران خارجی و تماشاچیان فوتبال برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی  ایران اشاره و بیان کرد: «با این اقدام زمینه‌ها و فرصت‌های درآمدزایی و سرمایه‌گذاری در طول مدت برگزاری جام‌جهانی فوتبال فراهم می‌شود.»

او همچنین در ادامه از وزیر میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی خواست تا شرایط حضور فعال و موثر مردم و بخش خصوصی را در این زمینه فراهم کند.

دستور برای رفع مشکلات زیرساختی

مخبر همچنین به شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی دستور داد تا مشکلات زیرساختی و اقامتی جزایر ایرانی از جمله کیش را که پذیرای گردشگران خارجی در دوران برگزاری جام جهانی هستند، به سرعت برطرف کند. در این خصوص امکانات جزیره کیش برای گردشگردان مناسب است و باید اندک مشکلات برطرف شود، اما درباره قشم نیاز به اقدامات بزرگ‌تری است تا بهترین میزبانی را از تماشاچیان جام جهانی داشته باشیم.

تردد هوایی و زمینی از کیش و قشم به دوحه

یکی از موضوعات مهم همکاری در میزبانی جام جهانی مساله تردد از کیش و قشم به سمت دوحه است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در این نشست با ارائه گزارشی از دیدار اخیر با همتای قطری خود در جزیره کیش اعلام کرد: «در این زمینه با مسئولان قطری توافق‌های همکاری در زمینه اقامت و تردد هوایی و دریایی گردشگران خارجی و تماشاچیان فوتبال در ایران صورت گرفته است».

همچنین نقشه راه عملیاتی همکاری‌های ایران و قطر در برگزاری جام جهانی فوتبال بین تهران و دوحه نهایی و امضا شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.