VAR به لیگ نوزدهم هم نمی‌رسد

تداوم عملی‌ نشدن وعده‌های فدراسیون؛ قسمت هزارم!

شواهد و قراین نشان می‌دهد احتمال استفاده از سیستم کمک‌داور ویدیویی در فوتبال ایران به نزدیک صفر رسیده است! این درحالی است که مدیران فدراسیون زمان زیادی است قول ورود این سیستم به فوتبال کشور را داده‌اند.

در لیگ هجدهم وقتی بحران داوری اوج گرفت و مسابقات نیم‌فصل اول تمام شد، مدیران برای کنترل اعتراض‌ها و تحول در داوری‌ها و کم کردن ضریب اشتباهات، وعده دادند فناوری VAR را از نیم‌فصل دوم وارد فوتبال کشور خواهند کرد. البته مشکل اصلی در آن مقطع این بود که آقایان مدیر قبل از این‌که بررسی کنند فیفا به راحتی مجوز استفاده از این سیستم در کشورهای مختلف را نمی‌دهد و ایران استانداردهای لازم برای استفاده از این سیستم را ندارد،‌ قول وارد کردن این سیستم به لیگ را دادند که درنهایت عملی نشد.

البته مذاکراتی با شرکت‌های داخلی که می‌توانستند نمونه بومی VAR را در اختیار فدراسیون قرار دهند، انجام شد و در چند بازی چند سیستم مورد آزمایش رسمی قرار گرفت، ولی درنهایت گفته شد فیفا تکنولوژی VAR ایرانی را تایید نکرده است. به همین ترتیب همه امیدوار شدند این سیستم با شروع لیگ نوزدهم بالاخره مورد استفاده قرار بگیرد. مهدی تاج هم در کنفرانس خبری خود در خردادماه این وعده را داد و تاکید کرد هر باشگاه باید حدود 60‌هزار دلار برای نصب و راه‌اندازی کمک‌داوری ویدیویی در ورزشگاه خود هزینه کند. با وجود اعلام رسمی نفر اول فوتبال ایران باز هم این تکنولوژی وارد فوتبال کشور نشد.

در نهایت اما دیروز هدایت ممبینی، رئیس کمیته داوران و عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با صحبت‌هایی که انجام داد، معلوم کرد حالا حالاها نباید منتظر ورود VAR به ایران باشیم. این صحبت‌های ممبینی را بخوانید: «این پروژه زمان‌بر است و به‌هرحال استارت آن زده شده، اما باید مرحله‌به‌مرحله کار را جلو ببریم و اگر خیلی خوب کار کنیم، 6 تا 9 ماه زمان می‌برد و بعید می‌دانم به شروع نیم‌فصل دوم برسیم.» با در نظر گرفتن صحبت‌های ممبینی اگر فرض بگیریم که لیگ اردیبهشت یا خرداد ‌سال آینده به پایان برسد،‌ پس باید نتیجه گرفت که در لیگ امسال دیگر خبری از VAR نخواهد بود و خیلی بعید است که مدیران بتوانند تکنولوژی مورد تایید فیفا را با توجه به شرایط نابسامان باشگاه‌ها به لیگ بیاورند. در بهترین حالت شاید سیستم کمک‌داوری ویدیویی به مسابقات هفته‌های آخر برسد که این اتفاق هم تقریبا چیزی در حد معجزه است. پس ورود رسمی این تکنولوژی به فوتبال ایران احتمالا از فصل آینده اتفاق خواهد افتاد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.