خبر خوش برای اهالی کتاب: «بهارانه کتاب» بعد از نمایشگاه بین‌المللی کتاب

بهارانه کتاب ۱۴۰۱ بعد از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر، هدف از برگزاری این طرح را استفاده کتاب‌فروشان از یارانه، تخفیف‌ها و تبلیغ‌ها بیان کرد.

به گزارش ایرنا، طرح‌های فصلی برنامه‌ای است که از طرف موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای افزایش فروش کتاب‌فروشان و یادآوری مردم به خرید از این فروشگاه‌ها طراحی شده ‌است. هجدهمین دوره این طرح، در پاییز ۱۴۰۰ برگزار شد، اما طرح زمستانه ۱۴۰۰ به دلیل برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن این سال امکان اجرا پیدا نکرد.

با اینکه معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۷ اسفند در گفت‌وگو با رسانه‌ها از برگزاری قطعی طرح بهارانه کتاب خبر داده‌ و گفته‌بود: «با توجه برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درحال بررسی هستیم تا بهترین زمان از نظر موجودی ناشران و استقبال مردم از خرید کتاب، برای این دوره از طرح تعیین شود.» اعلام برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی و حضوری کتاب در اردیبهشت ۱۴۰۱ موجب نگرانی کتاب‌فروشان از برگزار نشدن طرح بهارانه در سال ۱۴۰۱ شد.

با این وجود، یاسر احمدوند درباره برگزاری بهارانه کتاب ۱۴۰۱ گفت: بهارانه نزدیک است و بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد تا کتاب‌فروشان هم بتوانند از یارانه، تخفیف‌ها و تبلیغ‌ها استفاده کنند.

تاثیر مخرب برگزاری نمایشگاه کتاب بر کتاب‌فروشی‌ها

سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار است از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت به شکل مجازی و حضوری در مصلی برگزار شود. هرچند ابتدا صحبت از محدود شدن فروش در بخش مجازی نمایشگاه شد، با نزدیک شدن به زمان برگزاری این رویداد فرهنگی، فروش در بخش حضوری هم آزاد شد و ناشران خود را برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان در این روزها آماده کردند.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در هر دوره موجب توقف چند ماهه فعالیت کتاب‌فروشان می‌شود. چراکه مردم یک ماه پیش از برگزاری نمایشگاه، لیست کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند و در انتظار برگزاری این رویداد فرهنگی دست از خرید کتاب می‌کشند. در مدت برگزاری نمایشگاه کتاب، فروش کتاب‌فروشی‌ها نزدیک به صفر می‌شود. همچنین یک یا دو ماه ماه بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب مردم بودجه در نظر گرفته برای خرید کتاب را در نمایشگاه هزینه کردند و نمی‌توانند کتاب‌های بیشتری خریداری کنند.

این در حالی است که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقریبا زمان مشخصی دارد و در دهه پایانی اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود. از طرفی کتاب‌فروشان معمولا در تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها فروش پایینی دارند. در این روند کتاب‌فروشان نزدیک به دو فصل در سال را از دست می‌دهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.