پاسخ باقری و امیرعبداللهیان به سوالات مجلس/احتمال نتیجه دادن مذاکرات در خرداد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برخی از جزئیات این جلسه را روایت کرد

جلیل رحیمی جهان آبادی در خصوص جزییات جلسه با وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: رایزنی هایی با بهره بردن از واسطه‌ها در حال انجام است و باید اجازه دهیم نتیجه این رایزنی‌ها مشخص شود.

به گزارش ایرنا، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره نشست وزیر امورخارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه‌ای با حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و معاونان او و همچنین علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین انجام شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در این جلسه باقری و امیرعبداللهیان مواردی که در مذاکرات وین مورد توافق اجمالی طرفین واقع شده یا موانع و اختلاف نظرهایی که وجود دارد را تشریح کردند و برخی از سوالاتی که نمایندگان داشتند، پاسخ دادند. همچنین معاونان وزیر امورخارجه و کارشناسان ایشان نکاتی را درباره تحولات افغانستان، پاکستان، عراق و یمن به اطلاع اعضای کمیسیون امنیت ملی رساندند.

او درباره رویکرد وزیر امورخارجه و رئیس تیم مذاکره کننده مبنی بر اینکه چه میزان به توافق نزدیک شدیم، گفت: بر اساس آنچه که وزیر امورخارجه و معاونان ایشان و آقای باقری گفتند، ایران همه تلاش خود را صادقانه برای حل این پرونده انجام می‌دهد و در مذاکرات با نیت رسیدن به توافق حضور دارد.

مشکل آمریکا خروج از برجام بدون داشتن دستاورد است

نماینده مردم تربت جام و با خرز تاکید کرد: طرف غربی آنگونه که ادعا می‌کند یا انتظار می‌رفت در بیشتر امور همکاری لازم را ندارد و رفتار آنها غیرصادقانه است که این نشات گرفته از فضای افکاری عمومی این کشورها است.

این نماینده مجلس با اشاره به گزارشات بیان شده در این نشست تاکید کرد: عمده مشکلات آمریکا این است که از برجام خارج شدند. اکنون که به مذاکرات برگشتند و باید به افکار عمومی و رسانه‌های خود و کنگره آمریکا بگویند در این سال‌هایی که از برجام بیرون بودند، چه دستاوردی داشتند. اما واقعیت این است که هیچ دستاوردی نداشتند.

رحیمی تاکید کرد: آمریکا از خروج از برجام نه تنها دستاوردی نداشته بلکه حتی مواضع ایران در این سال‌ها قوی‌تر و منسجم‌تر نسبت به زمان حضور آمریکا در برجام شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دیگر دیدگاه‌های بیان شده در این نشست گفت: ایران پس از خروج آمریکا از برجام با اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها در تولید سانتریفیوژها، غنی‌سازی اورانیوم و درصد غنی‌سازی به موفقیت‌هایی دست یافت و با دست پُر پای میز مذاکره نشست. همین امر سبب شد آمریکایی‌ها که پاسخی برای خروج از برجام نداشتند، دچار مشکل شوند.

در مذاکرات وین از خطوط قرمز نظام به هیچ وجه عدول نشده است

او با بیان اینکه یکی از محورهای جلسه در مورد بررسی رعایت خط قرمزهای نظام توسط تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته‌ای بود، تاکید کرد: که بر اساس گزارش‌های که آقای عبداللهیان و آقای باقری ارائه دادند، در مذاکرات وین از خطوط قرمز نظام به هیچ وجه عدول نشده است.

برخی نمایندگان یادداشت‌ها طرفین مذاکره را پیش‌‌نویس تلقی کردند

رحیمی جهان آبادی در مورد بررسی ادعاها مبنی بر وجود پیش‌نویس برای توافق هسته‌ای عنوان کرد: این موضوع در نشست مطرح شد و مفاد و نکاتی که برخی از نمایندگان مجلس مدعی بودند در این نشست بحث شد. به گفته وزیر امورخارجه هنوز هیچ متن نهایی به توافق دو طرف نرسیده است. البته یادداشت‌هایی بین طرفین رد و بدل شده و حتی این یادداشت‌ها ممکن است دیدگاه مشترک طرفین هم باشد. اما برخی از نمایندگان این یادداشت‌ها را به عنوان پیش‌ نویس تلقی کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: تا زمانی که متن پیش‌نویسی که مورد توافق همه طرفین باشد شکل نگیرد، در حقیقت هیچ متن پیش‌نویسی وجود ندارد و هرگونه صحبت و قضاوت درباره یادداشت‌ها و متنی که وجود ندارد، سبب ایجاد چالش خواهدشد.

این نماینده مجلس یادآور شد: بر اساس سخنانی که در این نشست مطرح شد، نظارت حق مجلس و مردم است ولی دراین شرایط کشور نیاز به اجماع، همفکری و حمایت از تیم مذاکره کننده دارد تا مقابل قدرت‌های بزرگ غربی منافع کشور حفظ شده و سبب سربلندی تیم مذاکره کننده و کشور شود.

رحیمی جهان آبادی اصلی ترین هدف ایران در مذاکرات را که رئیس تیم مذاکره کننده و هم نمایندگان به آن تاکید داشتند، آثار معیشتی و اقتصادی برای مردم بیان کرد و گفت: اگر مذاکره انجام شود و هیچ حاصلی در اقتصاد، معیشت و رفع مشکلات مردم نداشته باشد، مذاکرات اهمیتی نخواهد داشت. زیرا ما پیش از این در شرایط مذاکره نشان دادیم که هم می‌توانیم پیشرفت بیشتری داشته باشیم و هم از پس مدیریت شرایط خود برآییم.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رایزنی‌هایی با بهره بردن از واسطه‌ها در حال انجام است و باید اجازه دهیم نتیجه این رایزنی‌ها مشخص شود. اما به نظرم طرف غربی بیش از ایران به نتیجه رسیدن مذاکرات نیاز دارد و اگر عاقلانه رفتار کرده و منافع خود را درک کنند، طبیعتا باید این مذاکرات تا خردادماه امسال به نتیجه برسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.