اقبال مسلمانان فرانسه به ملانشون

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از میان ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ملانشون محبوب‌ترین آنها بوده و نزدیک به ۷۰ درصد آرای آنان را به دست آورده است.

به گزارش ایرنا، نظرسنجی موسسه ایفوپ به سفارش روزنامه فرانسوی «لا کروآ» حکایت از آن دارد که  در جریان دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دست کم ۶۹ درصد مسلمانان این کشور به ملانشون نامزد حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» رای دادند و تنها ۱۴ درصد از رای دهندگان مسلمان، «امانوئل مکرون» را برگزیدند.

هیچگاه آمار دقیقی از تعداد مسلمانان ساکن فرانسه منتشر نمی‌شود اما برآوردها از حضور دستکم ۵ میلیون ۷۰۰ هزار مسلمان در این کشور اروپایی حکایت دارد که برای کشوری با جمعیت حدود 67 میلیون نفری ، رقمی تعیین کننده است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ میلادی، ۳۷ درصد مسلمانان به ملانشون و ۲۵ درصد این اقلیت تعیین کننده به مکرون رای داده بودند.

ملانشون در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ۲۰۲۲ با کشب نزدیک به ۲۲ درصد آرا پس از مکرون (۲۷.۶ درصد) و «مارین لو پن» (۲۳ درصد) در جایگاه سوم قرار گرفت و از راهیابی به دور دوم باز ماند.

اقلیت مسلمان فرانسه که همواره بر اساس قوانین لائیک فرانسه با مساله حجاب و سخت‌گیری‌هایی برای زنان محجبه مواجه بوده است در کارزار انتخابات امسال نیز هدف حمله اظهارات اسلام‌هراسانه احزاب راست تندرو به نمایندگی لو پن از حزب «مجمع ملی»، «اریک زمور» از حزب راست افراطی «تسخیر مجدد» و «ناتالی پکرس» جمهوری خواه  قرار گرفت. مسلمانان و مهاجران فرانسه بیش از دیگر گروه ها خطر به قدرت رسیدن اندیشه های افراطی دست‌راستی را احساس می‌کند. این در حالی است که برنامه های مکرون در پنج سال گذشته برای مسلمانان از جمله طرح دولتی ساماندهی به گروه های اسلامی نیز با استقبال مواجه نشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.