مافیا بازی/ این اتومبیل‌ها با آب راه می‌روند/ سیاحت قلب

مرور روزنامه‌های صبح کشور

موضوعاتی همچون وجود مافیاها در اقتصاد ایران ، تنگناهاي معيشتي مردم ،قیمت خودرو و هزینه نقل و انتقال انواع خودرو ، مذاكرات پيرامون احياي برجام ، میانکاله، شرکت‌های«دانش‌بنیان»، حذف بندر چابهار از راه ابریشم مورد توجه روزنامه ها بود

بیشتر روزنامه های امروز به موضوع دستور رئیس‌جمهور به دستگاه‌های نظارتی و پشت پرده گرانی‌ها پرداختند و در کنار آن به موضوعاتی همچون وجود مافیاها در اقتصاد ایران ، تنگناهاي معيشتي مردم ،قیمت خودرو و هزینه نقل و انتقال انواع خودرو ، مذاكرات پيرامون احياي برجام ، میانکاله، شرکت‌های«دانش‌بنیان»، حذف بندر چابهار از راه ابریشم پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

چرا فشارها زیاد است؟

روزنامه آفتاب یزد: دولت خاتمی که تشکیل شد تکیه کلام مدیران و مسئولان این دولت یک جمله بود:«ویرانه تحویل گرفتیم مردم صبر کنند تا اوضاع بهتر شود.»همین جمله باکمی تغییر ادبیات در دولت‌های احمدی‌نژاد و حسن روحانی و حالا هم در دولت ابراهیم رئیسی تکرار می‌شود.اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم در اصل این دولت مرحوم رفسنجانی بود که ویرانه تحویل گرفت چرا که دولت او دولت پس از جنگ بود و بنا بود سازندگی در کشور شکل بگیرد.مراد از گزاره بالا تاکید بر این نکته بود که چنین جملات و رویکردهایی برای مردم ایران دیگر تکراری و کسل‌کننده شده است.فلذا دیگر مقدور نیست دولت‌ها ماه‌ها و سال‌ها دست روی دست بگذارند و همان روند قبلی را تکرار نمایند و هر وقت هم که مورد پرسش قرار گرفتند مدعی شوند که در حال آوار‌برداری و مین زدایی هستیم پس ملت صبور باشند.البته اکنون ما با شرایط خاصی روبرو هستیم که در دولت‌های قبلی تکرار نشده بود.در دولت‌های پیشین معمولا ماه عسل دولت‌ها3 الی 4 سال بود و بعد از این مدت بود که کم‌کم نقدها و اعتراض‌ها شروع می‌شد.

مافیا بازی

ابتکار: مرتضی افقه با اشاره به وجود مافیاها در اقتصاد ایران می‌گوید: مافیا‌ها سال‌ها است که در اقتصاد ایران فعال هستند، آنها به دنبال بازاری می‌گردند که فارغ از نظارت دولت باشد و بیشترین سود را در کمترین زمان نصیبشان کند.این‌روزها واژه «مافیا» را به کرات می‌شنویم، اصلا هرگاه افزایش قیمت و یا کمبود کالایی رخ می‌دهد، به سرعت نام مافیا به میان می‌آید. مثلا در روزهای اخیر افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با بیان اینکه با مازاد و انباشتگی دام زنده مواجهیم ولی واردات گوشت انجام می‌شود، گفته بود: «مافیای گوشت اجازه نمی‌دهند قیمت‌ گوشت قرمز در بازار کاهش یابد که واردات ادامه داشته باشد.»اسفند سال 1400 فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز از وجود مافیای خودرو خبر داده بود. وی درباره وجود مافیای خودرو هم گفته بود: «مافیا وجود دارد، اما در جا‌هایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی ما یک شبکه‌هایی داریم که منافع این‌ها اجازه نمی‌دهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم هم راستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی این‌ها و حل مسائل است.»

سگ‌گرداني يا اقتصاد مساله اين است

روزنامه اعتماد:اغلب اصولگرايان و فعالان سياسي مرتبط با جناح راست تا قبل از انتخابات اخير (چه انتخابات رياست‌جمهوري، چه مجلس و شوراهاي اسلامي شهرها) مدام در خصوص تنگناهاي معيشتي مردم سخن مي‌گفتند و دولت قبل را به خاطر عدم توجه كافي به مطالبات اقتصادي و معيشتي جامعه مي‌نواختند. تا قبل از انتخابات، برنامه‌هاي صدا و سيما يكسره اختصاص به سوءمديريت‌هاي اجرايي و تقنيني در حوزه‌هاي اقتصادي داشت و هر روز قيمت گوجه‌فرنگي و سيب‌زميني و خودرو پردازش مي‌شد. اما بلافاصله پس از يكدست شدن نهادهاي قدرت و تكيه جناح راست بر اكثريت قريب به اتفاق نهادهاي مديريتي و تصميم‌ساز كشور، ناگهان ورق برمي‌گردد و موضوعات اقتصادي و معيشتي از تيررس توجه اين جريانات خارج شده و موضوعاتي مانند «سگ‌گرداني»، «طرح صيانت»، «مقابله با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها»، «گشت‌هاي حجاب» و… به عنوان اولويت‌هاي مورد توجه اصولگرايان و اعضاي جبهه پايداري مطرح مي‌شود. انگار كه هرگز مساله‌اي ذيل عنوان معيشت از ابتدا در كشور مطرح نبوده و مردم مطالبه‌اي در اين زمينه نداشتند . تو گويي كه اصولگرايان هرگز وعده‌اي براي حل مشكلات معيشتي مردم ارايه نكرده بودند و انتقادي از دولت قبل براي نزول شاخص‌هاي اقتصادي نداشتند. صدا و سيما و ساير رسانه‌هاي حكومتي نيز در يك چرخش 180درجه‌اي ديگر اهميتي به نوسانات نرخ ارز و گوجه‌فرنگي و خودرو و… ندادند و از ياد بردند كه همين چند ماه قبل چه قصايد بلندبالايي در خصوص مشكلات معيشتي ملت مي‌سرودند.

این اتومبیل‌ها با آب راه می‌روند

روزنامه ایران:ماشین پلیس راهنمایی و رانندگی البرز پیچ پارکینگ طبقاتی را پشت سر می‌گذارد و بالا می‌آید. قرار ما طبقه یازدهم پارکینگ است. تکنیسین سامانه آب سوز در گوشه‌ای از پارکینگ منتظر است. بعد از آخرین پیچ، ماشین وارد طبقه یازدهم می‌شود و گوشه‌ای توقف می‌کند. قرار است سامانه آب‌سوز خودرو که یک سال قبل نصب شده بازبینی شود. چندی پیش بود که سردار هادیان‌فر رئیس راهنمایی و رانندگی کشور از آب‌سوزشدن چند خودرو و موتورسیکلت راهنمایی و رانندگی خبر داد که این خبر به سرعت در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد. اغلب کاربران پرسیده بودند چگونه ممکن است آب بسوزد و تولید حرکت کند؟ حالا یکی از این خودروها برای بررسی فنی و به‌روزرسانی سامانه آب سوز توسط تکنیسین‌ها و علاءالدین جاسمی زرگانی مبتکر و سازنده این سامانه به پارکینگ طبقاتی آمده است. برای بررسی این موضوع حضور پیدا کردم تا از نزدیک نحوه کار این سامانه و تأثیر آن بر کاهش مصرف بنزین و آلاینده‌ها را ببینم.سروان مرادی یکی از افسران راهنمایی و رانندگی استان البرز که رانندگی این خودرو را برعهده دارد از تأثیر این سامانه روی مصرف سوخت و قدرت موتور می‌گوید: «بیشتر از یک سال است که این خودرو را آب‌سوز کرده‌ایم و در این مدت هیچ وقت قدرت موتور کم نشده است. با توجه به این که خودرو تویوتا لندکروز مدل سال 2000 است و 6 سیلندر دارد، مصرف سوختش خیلی بالا بود. برای هر بار رفت و برگشت به آبیک قزوین باید باک بنزین را پر می‌کردیم. یعنی هر 100 کیلومتر، 27 لیتر بنزین مصرف می‌کرد اما بعد از نصب سامانه آب سوز، مصرف بنزین در هر 100 کیلومتر به 13 لیتر کاهش پیدا کرد. فرمانده وقت راهنمایی و رانندگی استان البرز دستور داده بود تا از این سامانه که تولید محققان داخلی است در این خودرو استفاده کنیم و دکتر جاسمی زرگانی با نصب این سامانه باعث شد علاوه بر کاهش مصرف بنزین، آلایندگی این خودرو هم کاهش چشمگیری داشته باشد.»

کارگران در میانکاله روی مخ محیط زیست مشغول کارند!

روزنامه جوان:«محیط زیست» تبدیل به میدانی شده تا هر کسی به خود اجازه دهد به آن آسیب بزند. پتروشیمی میانکاله نیز یکی از همین اقدامات مخرب محیط‌زیست است که بدون طی کردن فرآیند اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست فعالیتش را آغاز کرده‌است. البته ۲۳ فروردین ماه، اجرای عملیات احداث این کارخانه با حکم دادستانی متوقف و ادامه فعالیتش منوط به صدور مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست شده‌است، اما تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها حاکی از آن است که ادامه فعالیت پروژه میانکاله به طور کلی متوقف نشده، بلکه فقط سرعت کار‌ها کندتر شده‌است! از طرفی سخنان مسئولان مربوطه به‌گونه‌ای است که گویا می‌خواهند هرطور شده مجوز محیط زیست را هم بگیرند و کار را شروع کنند و نام «قانونی» بر آن بگذارند! همین دوروز گذشته رهبر انقلاب از مسئولان خواست در تصمیم‌ها مسائل ملی را درنظر بگیرند نه نفع یک منطقه و خوشامد یک عده‌ای را. ۲۰ اسفند ماه سال گذشته، پروژه احداث کارخانه پتروشیمی در بهشهر استان مازندران و در نزدیکی شبه‌جزیره میانکاله با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور کلنگ خورد. او در این مراسم گفته بود: «این پروژه سازگار با محیط‌زیست و تمام مجوز‌های محیط‌زیستی را دریافت کرده‌است.»، اما دهم فروردین ماه سال جاری علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از نبود مجوز برای فعالیت پتروشیمی میانکاله از سوی سازمان محیط‌زیست خبر داد!

هزینه انتقال خودرو نصف شد

روزنامه خراسان: بررسی دقیق اعداد و ارقام نشان می‌دهد با مصوبه اخیر مجلس، هزینه نقل و انتقال انواع خودرو حدود 40 تا 60 درصد کاهش یافته است و ادعاهای مطرح شده درباره بی‌تاثیر بودن حذف فرایند ثبت محضری سند خودرو، بی‌اعتبار است.اسفندماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه سال 1401، نیروی انتظامی را مکلف به راه‌اندازی سامانه تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت کردند تا تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط انجام شود و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای احراز هویت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک باشد. این مصوبه در راستای همان مطالبه عمومی برای حذف فرایند ثبت محضری سند خودرو بود که نمایندگان هم موافق آن بودند اما طولانی شدن روند قانونی تحقق آن، سبب شد فعلا اجرای آن به طور موقت در قانون بودجه کلید بخورد. فقط پرداخت مالیات، عوارض و هزینه تعویض پلاک حالا از ابتدای امسال، این قانون اجرایی شده است و فروشندگان و خریداران خودرو می‌توانند بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، نقل و انتقال خود را انجام دهند. البته برخی تلاش کردند این اتفاق را به گونه‌ای دیگر روایت کنند و بگویند نه تنها هزینه‌های مردم کمتر نشده، بلکه بیشتر هم شده است؛ اما بررسی دقیق موضوع نشان می‌دهد، این حرف کاملا غلط است و اتفاقا هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. تنها موضوعی که سبب این شبهه شده، دریافت مالیات در ابتدای روند نقل و انتقال خودرو است که برخلاف گذشته، حالا باید در ابتدای فرایند نقل و انتقال پرداخت شود. میزان این مالیات هم طبق جدولی که سازمان امور مالیاتی کشور منتشر کرده، کاملا مشخص است و به طور تقریبی برای خودروهای داخلی یک درصد قیمت موردتایید و برای خودروهای خارجی 2 درصد آن است.

حراج اعتماد

روزنامه وطن امروز: از بارسا شروع می‌کنم تا به پرسپولیس برسم؛ ۲ تیم با وضعیتی کاملا متفاوت از هم. یکی در اسپانیا با کومان تا خط پایان رفت و عملا در میانه فصل قید جام را زد، دیگری در لیگ ایران شانس اصلی جام بود اما حالا…  مربی موثر است. بیش از آنکه ما می‌بینیم و حس می‌کنیم. فراتر از آنچه حتی تصور می‌کنیم. بازیکنانی مثل دمبله، ترشتگن، آراخوئو و لوک دی یونگ را در زمان کومان با وضعیت فعلی قیاس کنید. تعجب نکنید این معجزه مربی است که نخست با اعتماد روی ذهن بازیکنانش اثر می‌گذارد، سپس کار به امور فنی می‌رسد. تصور کنید در زمان کومان، بارسا از لوانته عقب می‌افتاد. داور 3 بار به ضررش پنالتی می‌گرفت. لوک دی یونگ مدت‌ها هو می‌شد. اما حالا یک کاردان در راس کار است و حتی رئالی‌ها هم از دیدن این حجم از تغییر لذت می‌برند. هر کس به شما آدرس غلط بدهد مقصر خودتان هستید که باور می‌کنید. شاید یک گلر خوب نقش 60 درصدی در موفقیت یک مجموعه داشته باشد اما من می‌گویم نقش سرمربی 200 درصد است.  هوادار پرسپولیس عصبی است و به دنبال جواب می‌گردد اما چه کسی حقیقت ماجرا را می‌داند؟ بهتر است از لیگ‌های گذشته شروع کنیم. روزهایی که تیم برانکو و یحیی حقیقتا خوب نبودند اما کمتر تیمی موفق به باز کردن دروازه‌شان می‌شد. آنها آنقدر در 50 متر زمین خودی مطمئن ظاهر می‌شدند که کمتر تیمی برابرشان رویای پیروزی را در سر می‌پروراند.   دلیلش هم کاملا مشخص بود.

از شرکت‌های«صوری» تا شرکت‌های«دانش‌بنیان»

روزنامه کيهان: پس از نام‌گذاری سال 1401 به عنوان «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب و در ادامه تاکیدات مجدد ایشان بر اهمیت این موضوع، مباحث مختلفی در این خصوص در رسانه‌ها مطرح شده است، دراین میان توجه به برخی ابزار و پیش‌زمینه‌های لازم برای بهره‌مندی کامل از این حوزه ضروری می‌نماید. باید گفت که تاکید رهبر انقلاب بر موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان سابقه‌ای فراتر از نام‌گذاری امسال دارد و ایشان در سال‌های گذشته و به‌مناسبت‌های مختلف نیز بر اهمیت این حوزه تاکید داشته‌اند. شاید یکی از موارد مهمی که برای بهره‌مندی بلندمدت و تحقق بهتر این هدف‌گذاری نیاز باشد، توجه به مبحث تولید علم و پرورش بیش از پیش نیروهای عالم و توانمند در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی و… باشد. روال شرکت‌های دانش‌بنیان به این معنی است که تعدادی جوان تحصیل‌کرده و بهره‌مند از علم به‌جای اینکه با مدرک تحصیلی خود که حاصل یک عمر تلاش آنهاست به امید استخدام از این شرکت به آن شرکت و از این اداره و سازمان به کجا و کجا مراجعه کنند، در نهایت یا جواب منفی بشنوند یا در صورت پذیرش، یک زندگی کارمندی کم بازده را در پیش بگیرند و احتمالا بسیاری از ایده‌ها و توانمندی‌های آنها از طرف برخی مدیران مورد کم‌توجهی قرار بگیرد، خود با تشکیل یک شرکت دانش‌بنیان و ایجاد حلقه‌ای از افراد با سواد، خلاق و با انگیزه، وارد گود طراحی، تولید و پیشرفت صنعت و فناوری کشور می‌شوند و به سهم خود گره‌ای از مشکلات کشور و مردم باز می‌کنند.

چابهار در عزلت

روزنامه شرق: طالبان به دنبال راه ابریشم است و چین در نشست اخیر همسایگان افغانستان و در رفتاری شگفت‌آور این درخواست را پذیرفت؛ اتفاقی که بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران می‌تواند منجر به حذف بندر چابهار از راه ابریشم شود؛ چرا‌که پاکستان به دنبال اتصال افغانستان به رقیب بندر چابهار، یعنی بندر گوادر است و چین قبلا در این بندر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام داده است. از آن سمت چندی پیش هند هم در رفتاری اعجاب‌برانگیز از اختلافات دیرینه خود با پاکستان چشم پوشید و به جای انتقال محموله گندم خود از بندر چابهار به افغانستان، آن را از پاکستان به دست افغانستانی‌ها رساند. مقامات ایرانی می‌گویند که نه از عملکرد هند در بندر چابهار رضایت دارند و نه چین برای سرمایه‌گذاری در این بندر پا پیش گذاشته است و حالا به نظر می‌رسد که طالبان معادلات ترانزیت در راه ابریشم را عوض کرده است!در نشست اخیر همسایگان افغانستان خبر مهمی برای راه ابریشم مطرح شد و دولت چین اعلام کرد که با پیوستن افغانستان تحت کنترل طالبان به راه ابریشم موافق است. جالب اینکه طالبان متوجه اهمیت این مسیر شده و از زمان به قدرت رسیدن، بارها برای پیوستن افغانستان به راه ابریشم ابراز تمایل کرده است.ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، چندی پیش به‌صراحت گفت که کمک‌های چین پایه توسعه افغانستان را تشکیل می‌دهد و طرح یک کمربند یک جاده ابریشم می‌تواند دروازه ورود افغانستان به بازارهای بین‌المللی باشد.دولت چین تا پیش از این درباره خواسته طالبان سکوت کرده بود؛ اما حالا گویا بازی را عوض کرده است.

سیاحت قلب

فرهیختگان: ماه رمضان سال 1399، شبکه چهار سیما در یک اقدام نو برنامه‌ای را پخش کرد که شاید در ابتدا پیش‌بینی نمی‌شد اینچنین با اقبال عمومی همراه شود. مخاطبان این برنامه هر روز قبل از افطار تجربه‌های مرگ موقت را در برنامه‌ای با عنوان «زندگی پس از زندگی» می‌دیدند. بعد از مدتی، بخش‌های کوتاه از این برنامه، تبدیل به ویدئوهای پربازدید فضای مجازی شد. استقبال‌ها آنقدر زیاد بود که عباس موزون، تهیه‌کننده و مجری این برنامه تصمیم گرفت ساخت سری‌های بعدی آن را هم ادامه دهد و امسال در ماه رمضان فصل سوم این برنامه درحال پخش است. عباس موزون، تهیه‌کننده و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» است. از مشهورترین آثار وی که در کشور‌های عراق، هند و ایران تصویربرداری شده و به‌عنوان یکی از آثار برتر تلویزیون و شبکه افق در سال ۹۸ به جشنواره سیما راه یافته بود مجموعه تلویزیونی سه قسمتی «هند دوستان» است که درباره علاقه‌مندان به امام حسین(ع) در کشور هند و در سه حوزه جمعیتی شیعه، سنی و هندو بوده و بار‌ها از تلویزیون بازپخش شده است. او دست به قلم است و چند کتاب و مقاله را نویسندگی و ترجمه کرده، ازجمله ترجمه کتاب Masseges From Water تالیف پروفسور ژاپنی ایموتو که در سال ۱۳۸۵ با عنوان «ندای آب» منتشر شد و همان سال‌ها علاقه‌مندان زیادی در سطح جامعه پیدا کرد. در این صفحه سراغ این برنامه رفتیم و این‌بار درمورد تفاوت‌های فصل سوم با سری‌های قبل گفتیم و در کنارش با یک کارشناس دینی درمورد «زندگی پس از زندگی» صحبت کردیم.

درود به شرفت ســـرباز

جام جم: پدر و مادر وحید وقتی متوجه شدند پسر ۲۰ساله‌شان بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده و دیگر به این دنیا برنمی‌گردد، دو کلیه، کبد، پانکراس، قلب، کشاله‌های ران، مغز استخوان، قرنیه‌های چشم و سایر اعضای مورد استفاده بدنش را در اختیار تیم اهدای عضو قرار دادند تا با این اقدام آنها، چند بیمار دیگر شانس زندگی دوباره پیدا کنند.وحید فقط ۲۰بهار پشت سرگذاشته بود و هنوز فرصت زیادی برای ادامه زندگی داشت. یک سال از سربازی‌اش گذشته و نقشه‌های زیادی برای آینده‌اش کشیده بود اما یک تصادف باعث شد او جانش را از دست بدهد.۱۹فروردین امسال بود که وحید تصمیم گرفت از پادگان محل خدمتش به خانه برود. ساعت ۱۱و ۳۰دقیقه صبح بود که از پادگان خارج شد، بی‌خبر از این‌که حادثه در کمین اوست. ۱۰دقیقه بعد، در تقاطع رودکی- آزادی تهران، قیامتی به پا شد و مردم دور فردی که روی زمین افتاده بود، جمع شدند. مرد تصادفی، هیچ‌کس نبود جز وحید که پدر و مادرش در خانه منتظر بازگشت او بودند.پس از تصادف، وحید را به بیمارستان امام خمینی منتقل کردند. اقدامات اولیه پزشکی آغاز شد و در این مدت، فرمانده وحید، موضوع تصادف او را به پدرش اطلاع داد و پدر و برادرش که فقط یک سال با وحید تفاوت سنی داشت، به بیمارستان رفتند. سر و صورت وحید بر اثر شدت تصادف به‌شدت زخمی شده بود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.