هراس از نفوذ منطقه ای ایران

ادعاهای ضد ایرانی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علیه سپاه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مدعی شد اما در عزم خود برای مقابله با تهدیدها و اقدامات تحریک آمیز متحد هستیم و با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی ایران همکاری خواهیم کرد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در راستای سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران، ادعاهای ضد ایرانی واشنگتن را علیه سپاه تکرار کرد و گفت که ایالات متحده آمریکا در عزم خود برای مقابله با تهدیدات و اقدامات تحریک آمیز متحد است.

 به گزارش ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی این مطالب را در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات یکی از فرماندهان سپاه درباره انتقام از عاملان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بیان کرد و گفت: ما از شهروندان خود دفاع و محافظت می کنیم. این شامل مقامات کنونی و سابق آمریکا می شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه در مورد ایران اختلاف نظرهای زیاد وجود دارد، مدعی شد اما در عزم خود برای مقابله با تهدیدها و اقدامات تحریک آمیز متحد هستیم و با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی ایران همکاری خواهیم کرد.

ند پرایس ادامه داد: شما شاهد رویکرد ما در مقابل سپاه بوده اید. اکثر تحریم هایی که ما علیه ایران وضع کرده ایم شامل سپاه می شوند.

این مقام آمریکایی با طرح ادعاهای ضد ایرانی مدعی شد: ما متعهد به مقابله و جلوگیری از فعالیت های مخرب سپاه از طریق همه ابزارهای مناسب هستیم.

ند پرایس در پاسخ به سوالی با توجه به اظهارات ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا علیه نیروی قدس سپاه مبنی بر اینکه آیا وزارت خارجه، تفاوتی بین سپاه پاسداران و نیروی قدس سپاه  قائل است؟ گفت: درک من این است که فهرست (موسوم به ) گروههای تروریستی خارجی شامل هر دو می شود.

ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا اخیرا مخالفت خود را با خروج نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست موسوم به سازمانهای تروریستی خارجی اعلام کرد.

مارک میلی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت که  از حذف نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست موسوم سازمان های تروریستی خارجی حمایت نمی کنم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه ای با شبکه خبری ان بی سی که روز چهارشنبه به وقت محلی منتشر یافت، درباره خروج سپاه از فهرست موسوم به سازمانهای تروریستی خارجی اظهار نظر صریحی نکرد اما بار دیگر ادعاها را تکرار کرد و در پاسخ به این سوال که آیا سپاه را تروریستی می داند، گفت: بله

بلینکن در این مصاحبه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و آیا قرار است در این فهرست باقی بماند، گفت: بله. همینطور است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به ادامه سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپاه همچنان “سازمان تروریستی” باقی خواهد ماند؟ اظهار داشت: نمی خواهم به جزییات مذاکرات اشاره کنم.

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته ای (برجام) که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد و یکسال بعد نیز سپاه پاسداران ایران را در فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی وزارت خارجه (FTO) این کشور قرار داد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

همزمان برخی قانونگذاران جمهوریخواه و تندروی آمریکا در هراس از لغو تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقلا برای ارائه طرح های ضد ایرانی هستند.

این اظهارات و طرح های ضد ایرانی در حالی است که اکثر سیاستمداران و مقامات جهان از جمله خود آمریکایی ها معتقدند تئوری ترامپ در مورد خروج از برجام و انجام توافق قوی تر با ایران از طریق تحریم های سخت و سیاست فشار حداکثری اشتباه بود و شکست خورده است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.