اشک شوق مالباخته با پیداشدن خودروی سرقتی‌اش

گزارش «شهروند» از انهدام اعضای باند خودروهای سرقتی پس از ٣‌سال توسط پلیس پایتخت

تنها دارایی‌اش یک خودرو بود که آن را هم ۳۰ ماه پیش بردند. نزدیک عید بود، در شلوغی‌های اسفند. محمود آن صبح سرد اسفند ۹۶ را گوشه ذهنش حک کرده است. می‌گوید: «آن روز را هرگز فراموش نمی‌کنم.» آن روزی که با جای خالی خودرو‌اش روبه‌رو شد.

 

دزدان پژو خاکستری مرد ۶۵ ساله را سرقت کرده بودند. خودرویی که از ‌سال ۸۶ تمام دارایی محمود بود، ۱۰‌ سال رفاقتی که در آن صبح اسفند برایش تمام شده بود. همان روز پلیس را در جریان این سرقت گذاشت. هر روز هر ثانیه منتظر خبر بود، خبری خوش از سوی پلیس.

۳۰ ماهِ سخت

۳۰ ماه گذشت، دیگر قید خودرو را زده بود. تصورش را هم نمی‌کرد روزی دوباره پشت فرمان همان خودروی خاکستری بنشیند و رانندگی کند. محمود یکی از مالباختگان باند سارقان خودرو است. اشک در چشمانش حلقه بسته می‌گوید: «باور نمی‌کردم روزی خودروام پیدا شود.»
شاید در روزها و هفته‌های نخست امیدی داشت اما پس از ماه‌ها امیدش هم‌ بی‌رنگ شد.  

خبرخوش

او در ادامه می‌گوید: «یک هفته پیش بود که از اداره دوم پلیس آگاهی با من تماس گرفتند. مشخصات خودرو را دادند و گفتند که خودرو را از یک باند سرقت کشف کرده‌اند. دو‌سال‌ونیم بعد از سرقت. خودروام را که بردند، تا آستانه سکته رفتم. ‌سال ۸۶ با حقوق بازنشستگی خریده بودم. مقداری پیش قسط دادم و حدود ۵‌ سال هم قسط. سختی کشیدم تا توانستم اقساطش را پرداخت کنم. تنها سرمایه زندگی‌ام بود. می‌خواستم خرج دختر و پسرم کنم. خرج ازدواج‌شان، که سارقان بردند.»

پایان سرقت های باند تبهکار

مرد ۶۵ ساله اما حالا رو‌به‌روی خودروی خاکستری‌اش در پلیس آگاهی پایتخت ایستاده. نوشته‌های کاغذ سفیدرنگ که روی شیشه پژو نصب شده است، از فعالیت‌های مجرمانه یک باند حکایت دارد؛ یک باند سارق. باند سارقی که پلاک و شماره شاسی خودروها را دستکاری می‌کردند و با این تغییرات، خودروها را به نام می‌زدند. اما این پلیس بود که خودروی سرقتی را شناسایی و  دست سارقان را در استان فارس رو کرد.

طراحی سرقت در سلول زندان

اعضای این باند مجرمانه سه سارق سابقه‌داری بودند که در آخرین محکومیت‌شان در زندان تیم تشکیل دادند. نقشه کشیدند و طراحی کردند. پس از آزادی اما نقشه‌هایشان را مو‌به‌مو  و سکانس به سکانس به مرحله اجرا گذاشتند. ٣٥ خودرو را در مدت سه‌سال به سرقت بردند. خودرو‌های پارک‌شده در خیابان را با مهارتی خاص روشن می‌کردند و نقشه سرقت‌هایشان را اجرایی.

نوشته‌های کاغذ سفیدرنگ که روی شیشه پژو نصب شده است، از فعالیت‌های مجرمانه یک باند حکایت دارد؛ یک باند سارق. باند سارقی که پلاک و شماره شاسی خودروها را دستکاری می‌کردند و با این تغییرات، خودروها را به نام می‌زدند. اما این پلیس بود که خودروی سرقتی را شناسایی و  دست سارقان را در استان فارس رو کرد.

2 میلیارد سرقت به روش سند نمره‌کردن خودرو‌ها

پرونده‌های شکایت هر روز سنگین‌تر می‌شد که پلیس عملیات دستگیری این متهمان را در دستور کار خود قرار داد. دزدانی که  بیش از ٢‌ میلیارد تومان پول به جیب زده بودند و سابقه سیاهی را با خود یدک می‌کشیدند.
تحقیقات نشان می‌داد، مجرمان سابقه‌دار با تشکیل باند تبهکاری، دست به سرقت خودرو‌ها می‌زدند. متهمان با سند نمره‌کردن خودرو‌های سرقتی  فعالیت‌های مجرمانه شان را پس از آزادی از زندان آغاز کردند.

مجرمانی که در ابتدا خودرو‌های تصادفی و سوخته را در نقاط مختلف کشور خریداری می‌کرد. سپس با سرقت خودروی مشابه از اسناد و مدارک خودرو‌های خریداری‌شده سوءاستفاده می‌کردند و با جابه‌جایی و تغییر اصالت و ارکان اساسی خودرو همچون تغییر شاسی و موتورو پلاک این خودروها را به‌عنوان خودر‌وهای سالم می‌فروختند.

از آنجایی که چرخه این جرم به صورت گسترده در سراسر کشور وجود داشت، کارآگاهان با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود و پایش اطلاعات به دست آمده، توانستند رد این متهمان را در شیراز بزنند. این گروه سه‌نفره در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند.

مردانی که ابتدا منکر جرم خود می‌شدند اما در بازجویی‌های فنی به سرقت‌های سریالی از سراسر کشور اعتراف کردند و گفتند که با تغییر و مخدوش‌کردن اصالت و ارکان خودروهای سرقتی، با اسناد و مدارک جدید، خودروها را در استان‌های مختلف کشور با قیمت عرف بازار می‌فروختیم یا واگذار می‌کردیم.


در میان این خودروهای سرقتی اما همان پژو خاکستری بیشتر از همه خودنمایی می‌کرد، خودرویی که از همان ٣٠ ماه پیش شماره پلاکش در پرونده خودروهای سرقتی ثبت شده بود اما اینکه پیدا شود، دور از تصور بود. اما با گذشت این روزها و سال‌ها صاحب خودرو با صورتی که شادی در آن موج می‌زند، سوار بر خودرو‌اش، فرمان را به سمت خانه حرکت می‌دهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.