حسین رضازاده جدید در راه است

علیرضا یوسفی در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: دوست دارم رکوردها را به ایران برگردانم

علیرضا یوسفی، وزنه‌بردار جوان ایرانی یکی از پدیده‌های جدید وزنه‌برداری است. او می‌خواهد رکوردهای سنگین‌وزن را به ایران برگرداند.

شهروندآنلاین: چند ماه قبل بود که رکوردشکنی یک وزنه‌بردار جوان ایرانی در دنیای ورزش سر و صدای زیادی به پا کرد. علیرضا یوسفی، وزنه‌بردار قائمشهری که متولد سال 82 است و یکی از پشتوانه‌های این رشته در ایران محسوب می‌شود، در آذرماه سال گذشته به رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان جهان در ازبکستان رفت و با بدشانسی نتوانست مدال برنز را به دست بیاورد.

او در آن تورنمنت در حضور نفرات نامداری همچون لاشا تالاخادزه (گرجستان)، گور میناسیان (ارمنستان)، زیازولین (بلاروس) و لالایان (ارمنستان) عملکرد خوبی از خود به ثبت رساند و اگر مصدومیت دست برایش پیش نمی‌آمد در رقابت با بزرگسالان می‌توانست مدال بگیرد. اتفاقی که موضوعی مهم برای وزنه‌برداری ایران محسوب می‌شود.

یوسفی 20 ساله حالا خودش را برای مسابقات قهرمانی جوانان جهان وزنه‌برداری آماده می‌کند و امید زیادی به کسب مدال در این تورنمنت دارد. با این حال، چیزی که این وزنه‌بردار را برای ایران و ایرانی مهم می‌کند، این است که او در آینده یکی از امیدهای ایران برای درخشش در دسته فوق سنگین است.

بعد از پایان دوران حسین رضازاده و نمایش‌های درخشان بهداد سلیمی که با کسب مدال‌های مختلف همراه بود، چند سالی است که وزنه‌برداری ایران در سنگین‌وزن نتوانسته دوران موفقی داشته باشد. تالاخادزه، وزنه‌بردار گرجستانی با قدرت بالا در سنگین‌وزن همه رکوردهایی را که پیش از این به نام ایرانی‌ها به ثبت رسیده بود، مال خود کرده است.

وزنه‌بردار جوان مازندرانی اما امیدوار است که بتواند این رکوردها را در سال‌های آینده به ایران برگرداند و نامش را به عنوان یکی از قوی‌ترین مردان دنیا بر سر زبان‌ها بیندازد.

علیرضا یوسفی که اکنون رکورددار جوانان جهان در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم به شمار می‌رود، در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب مدال طلای المپیک جوانان شد و در ادامه نیز طلای نوجوانان جهان را از آن خود کرد. وی در سال ۲۰۱۹ و در مسابقات فیجی به مدال برنز جوانان جهان رسید و به روزهای بهتری در سال 1401 می‌اندیشد. جایی که اگر درخشش او ادامه‌دار باشد، احتمالا شاهد طی شدن مراحل آماده‌سازی‌اش برای المپیک 2024 خواهیم بود و اینکه او را در رقابت با بزرگان وزنه‌برداری در پاریس روی تخته خواهیم دید.

از کودکی عاشق وزنه‌برداری بودم

یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروندآنلاین» صحبت‌های جالبی درباره انگیزه‌اش برای سال‌های آینده داشت. او بیان کرد: «هر آدمی دوست دارد در زندگی‌اش پیشرفت کند و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. من از کودکی عاشق وزنه‌برداری بودم و فکر نمی‌کنم هیچ مسابقه‌ای بوده باشد که از تلویزیون پخش شود و من ندیده باشم. در دوران کودکی‌ام یک چوب داشتم که به آن وسایل مختلف وصل می‌کردم و مثل وزنه بلندش می‌کردم. خوشحالم که توانستم رشد کنم و به این روزها برسم. البته هنوز راهی طولانی در پیش دارم و باید در این مسیر تلاش بیشتری انجام بدهم.»

دوست دارم رکوردهای رضازاده را به ایران برگردانم

دارنده مدال طلای المپیک 2018 جوانان در آرژانتین در ادامه از علاقه‌اش به حسین رضازاده گفت: «در دوران کودکی‌ام مسابقات آقای رضازاده را می‌دیدم و لذت می‌بردم. الان هم برای ایشان بسیار احترام قائلم. ایشان مایه افتخار وزنه‌برداری هستند و بسیار ناراحتم که رکوردهایشان از دست رفته است.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند بتواند رکوردهای حسین رضازاده را برگرداند، تاکید کرد: «راه درازی در پیش دارم، اما آرزویم این است که یک ایرانی دوباره بتواند رکوردهایی را که اکنون دست تالاخادزه است، دوباره بشکند و این رکوردهای دسته فوق سنگین برای ایرانی‌ها باشد. من هم تلاشم را می‌کنم و اگر موفق به این کار شوم که مایه افتخارم است.»

امیدوارم بتوانم تالاخادزه را یک روز شکست بدهم

از یوسفی پرسیدیم که برخورد سال گذشته‌اش با تالاخادزه، قهرمان گرجستانی فوق سنگین وزنه‌برداری چگونه بوده؟ او پاسخ داد: «تالاخادزه خیلی وزنه‌بردار خوبی است. پارسال این شانس را داشتم که کنار این وزنه‌بردار روی تخته بروم. تجربه خوبی بود و انشاءالله به زودی در مسابقات بزرگسالان دوباره شانس رقابت با او را پیدا کنم. من هنوز باید تجربیات زیادی در وزنه‌برداری به دست آورم. انشاءالله یک روز بیاید که بتوانم شکستش بدهم.»

آرزویم حضور در المپیک است

یوسفی 20 ساله یکی از نفراتی است که احتمالا شاهد حضور او در المپیک 2024 خواهیم بود. او در این‌خصوص گفت: «حضور در المپیک واقعا افتخار بزرگی است. من از حالا تلاش می‌کنم تا بتوانم به این مهم برسم. همه زورم را می‌زنمف اما همه چیز در نهایت به نظر فدراسیون وزنه‌برداری و البته کادر فنی تیم ملی برمی‌گردد. آرزویم حضور در المپیک است و امیدوارم بدشانس نباشم و مصدومیت هم نصیبم نشود تا بتوانم سال‌های سال در تیم ملی بزرگسالان باشم. من واقعا آرزوهای بزرگی دارم ،اما اینکه به آنها دست پیدا کنم نیازمند تلاش و کوشش و کسب تجارب متعدد است.»

به دنبال مدال طلای مسابقات جوانان هستم

این وزنه‌بردار جوان صحبت‌هایش را این‌طور به پایان برد: «در حال حاضر تمام تمرکزم روی مسابقات جوانان جهان است. اقدامات موثری زیر نظر کادر فنی انجام دادیم و تمرینات خوبی داشتیم. انشاءالله بتوانیم روزهای خوبی را پشت سر بگذاریم و در جریان تورنمنت برای کشورم افتخار کسب کنم. امیدوار به کسب مدال طلا هستم و امیدوارم به این مهم دست پیدا کنم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.