رقابت سه زن ایرانی در جشنواره کن!

حضور پررنگ سینماگران ایرانی در فستیوال کن امسال

شهروندآنلاین: بعد از معرفی اسامی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف هفتادوپنجمین دوره جشنواره سینمایی کن؛ مشخص شد که یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های این جشنواره برای سینمادوستان ایرانی رقابت سه بازیگر زن ایرانی با هم در این دوره از فستیوال کن است. اگر شایعات موجود درباره ریاست احتمالی اصغر فرهادی بر هیات داوران جشنواره نیز به واقعیت بپیوندند، می‌توان گفت که شاهد یکی از جذاب‌ترین دوره‌های جشنواره کن برای سینمادوستان ایرانی خواهیم بود…

یک جشنواره نیمه ایرانی!

وقتی تیری فرمو مدیر جشنواره و پیر لسکور رئیس این رویداد سینمایی فیلم‌های این دوره رونمایی کردند؛ مشخص شد که برای اولین بار در سال‌های جدید سینماگران ایرانی حضور چشمگیری در بخش اصلی رقابتی دارند و به احتمال زیاد شاهد حضور  هنرمندان ایرانی زیادی روی فرش قرمز جشنواره خواهیم بود. در واقع پس از اعلام فیلم‌های بخش مسابقه‌ جشنواره‌ کن امسال، مشخص شد که اتفاق مثبت بی‌سابقه‌ای برای سینمای ایران رخ داده- و سه بازیگر زن سینمای ایران با فیلم‌های متفاوتی در بخش مسابقه حضور خواهند داشت. سه بازیگری که البته دو نفر از آن‌ها مقیم خارج کشور هستند، اما هر سه در سال‌های اخیر سرنوشت‌های پرفرازونشیبی در سینمای ایران داشته‌اند.

در حقیقت به گفته مدیران جشنواره کن؛ ترانه علیدوستی با فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی ، گلشیفته فراهانی با فیلم «برادر و خواهر» ساخته‌ آرنو دپلشین و زهرا امیرابراهیمی نیز با فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی-سوئدی در این رقابت تمام‌عیار حضور خواهند داشت.

برادران لیلا

برای ایرانی‌ها البته «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی مهم‌ترین فیلم بخش رقابتی فستیوال کن امسال است. در این فیلم که مانند دو فیلم‌ قبلی سعید روستایی، «ابد و یک‌ روز» و «متری شش و‌ نیم»، در ژانر درام اجتماعی است، نوید محمدزاده، پیمان معادی، ترانه علی‌دوستی، فرهاد اصلانی، و سعید پورصمیمی بازی می‌کنند. این فیلم که در چند وقت اخیر شایعات زیادی پیرامون اختلافات کارگردان با بازیگرانش در فضای رسانه‌ای ایران منتشر شده؛ تاکنون فیلمبرداری دشوار و طولانی داشته و چند ماه می‌شود که از آغاز فیلمبرداری‌اش گذشته است.

عنکبوت مقدس

«عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی سینماگر ایرانی سوئدی، دیگر فیلم بخش رقابتی جشنواره است که می‌تواند نام ایران را در روز نمایش عمومی‌اش مطرح کند. این فیلم با بازی زهرا امیرابراهیمی، سارا فضیلت، مهدی بجستانی، و آرش آشتیانی در خارج از ایران فیلم‌برداری شده و به ماجرای سعید حنایی، قاتل زنجیره‌ای زنان خیابانی در مشهد می‌پردازد. علی عباسی که بعد از حضور با فیلم «مرز» در جشنواره کن به عنوان چهره بااستعداد نوظهور سینما مورد توجه قرار گرفته، پیش‌تر در بخش چهره‌پردازی در اسکار نیز نامزد شده بود و حالا انتظار می‌رود با فیلم «عنکبوت مقدس» درخشش خود را در دنیای سینما ادامه دهد.

برادر و خواهر

«برادر و خواهر» اثر آرنو دپلشن اما دیگر فیلمی است که در ایجاد رقابت سه بازیگر زن سینمای ایران در شهر ساحلی کن نقش مهمی دارد. در این فیلم‌ فرانسوی بخش رقابتی گلشیفته فراهانی، هنرمند ایرانی بازی می‌کند. فیلم درباره اختلافات دو خواهر و برادر میانسال است- و یکی از مدعیان جدی کسب جایزه محسوب می‌شود؛ ماریان کوتیار و ملوین پوپاود از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.