رکاب‌زنی با پیام صلح و دوستی

یکی از اعضای جوان هلال‌احمر ۱۷ سال است که با هدفی متفاوت دوچرخه‌سواری می‌کند

همه وسایل سفرش را در کوله سفری نه‌چندان بزرگی جا می‌دهد و با پا گذاشتن در مسیر، دوچرخه و کوله‌اش، همه زار و زندگی‌اش را می‌سازند؛ قسمتی از کوله آشپزخانه اوست و قسمتی دیگر، کیسه خواب را در خود جا داده. آب اضافه و لوازم یدکی هم که جای خود را دارند. «حسن خراشادی‌زاده» عضو جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیش از 17 سال است که دوچرخه‌سواری توریستی را تجربه می‌کند، اما در هر سفر، با تعیین هدف و برنامه مشخصی، قصد دارد پیام‌آور صلح و بشردوستی هم باشد. سفر 10 روزه از تهران تا طبس و طی مسیر کویری با دوچرخه، آخرین سفر او در روزهای اخیر است که با هدف آشنایی بیشتر مردم با هلال احمر انجام شد.

مسافرانی که نوروز 1401 در مسیر تهران- بیرجند در حرکت بودند احتمالا چشم‌شان به دوچرخه‌سواری که لباس جوانان هلال احمر را بر تن کرده و در جاده‌های برون‌شهری رکاب می‌زند، خورده است. خراشادی‌زاده در 17 سال گذشته، بیش از 20 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور را رکاب زده و سفرهای فراوانی با دوچرخه انجام داده است.

حفظ محیط زیست و استفاده از وسایل نقلیه پاک، اشاعه فرهنگ ازدواج آسان، رساندن پیام صلح به گوش هم‌وطنانش، شناساندن جاذبه‌های گردشگری و طبیعی کشور به دنیا و … اهدافی است که این عضو جوانان خراسان جنوبی با پیمایش این مسیرها با دوچرخه دنبال می‌‌کند.

قدردانی از فعالیت‌های جمعیت هلال احمر به خصوص در ایام نوروز، بهانه سفر امسال او با دوچرخه از تهران تا طبس بود.

او می‌گوید: «جمعیت هلال احمر از این رویداد رکاب‌زنی بسیار استقبال و حمایت کرد. در طول مسیر به پایگاه‌های امدادی و پست‌های موقت سر می‌زدم. به اعضای هلال احمر که ایام تعطیلات نوروز را به جای تفریح و در خانه ماندن، در پست‌ها مشغول امدادرسانی بودند، خسته نباشید می‌گفتم. آنها با دیدن من حسابی روحیه می‌گرفتند.»

 

لباس هلال احمر

کم نبودند افرادی که با دیدن یک دوچرخه‌سوار در جاده‌های برون‌شهری، از او درباره سفر با دوچرخه نپرسند. حالا کنجکاوی درباره لباس جوانان هلال احمر که او بر تن داشت هم به این پرسش‌ها اضافه شده بود.

خراشادی‌زاده می‌گوید: «مردم لباس هلال احمر را می‌شناختند و با دیدن آن حس آرامش به آنها دست می‌داد. اگر کسی به کمک‌های اولیه نیاز داشت به سراغم می‌آمد. برخی هم دلیل پوشیدن این لباس را از من می‌پرسیدند و من درباره فعالیت‌های مختلف هلال احمر به آنها توضیح می‌دادم.»

آنچه در دوره‌های مختلف کمک‌های اولیه و اقدامات پیش‌بیمارستانی و … آموزش دیده، علاوه بر طرح‌ها و برنامه‌ها و پست‌های مناسبتی مختلف، در سفرهایی که با دوچرخه داشته به دادش رسیده و قبل از شروع سفر، قوت قلب بزرگی برای او بوده است.

خراشادی‌زاده می‌گوید: «در این سفر هزار کیلومتری از گرمسار، سمنان، دامغان، معلمان، جندق و… گذشتم و در نهایت سفر را به طبس ختم کردم. هلال احمر خراسان جنوبی همکاری‌های بسیار خوبی برای انجام این سفر با دوچرخه در زمینه اسکان در طول مسیر، پشتیبانی‌های امنیتی و امدادی انجام داد.»

رکاب‌زنی در گرم‌ترین نقطه جهان

درست قبل از شیوع کرونا در کشور بود؛ بعد از برنامه‌ریزی‌های هشت‌ماهه، قصد داشت رکورد دوچرخه‌سواری توریستی در گرم‌ترین نقطه جهان یعنی کویر لوت را به نام خود در کتاب گینس به ثبت برساند.

این تلاش را برای شناساندن هرچه بیشتر ظرفیت‌های طبیعی ایران و ذکر نام کویر لوت و خراسان جنوبی و ایران در کتاب رکوردهای جهان انجام می‌داد. با این حال شیوع کرونا مانع از انجام این سفر و ثبت جهانی آن شد.

خراشادی‌زاده می‌گوید: «برای این سفر تیم هشت‌نفره‌ای ماه‌ها تلاش کرده بودند. من از مدت‌ها قبل در حال برنامه‌ریزی بودم و مطالعه و تحقیق می‌کردم و همزمان تمریناتی انجام می‌دادم که آسان نبود. با این حال شیوع کرونا مانع ما شد. البته انجام چنین فعالیت‌هایی در ایران بسیار دشوار است. گینس در ایران دفتر رسمی ندارد و باید برای دعوت کارشناسان هزینه‌های زیادی متقبل شد. برای طی این روند، کمک‌های دولتی در کار نیست و نهادهای خصوصی هم به زحمت پای کار می‌آیند و حامی می‌شوند.»

 

سفرهای یک هلال احمری

عضو جوانان هلال احمر خراسان جنوبی پیش از این هم با شعار ازدواج آسان، به همراه همسرش مسیر 4 هزار کیلومتری‌ را در 8 روز رکاب زد.

گرچه در میان مسابقات رسمی، رشته‌ای به نام دوچرخه‌سواری توریستی وجود ندارد، اما به دلیل سبک ورزشی خاص و گره‌خوردن آن با سبک زندگی روزمره رکاب‌زن‌ها و جذابیت‌های دیگر، مردم و مسئولان شهرهای مختلف از ورود آنها به شهرشان استقبال می‌کنند.

گرچه رکورد دوچرخه‌سواری خراشادی‌زاده در کویر لوت در گینس ثبت نشد، اما او توانست با طی مسیر بیش از 12 کیلومتر در دل این کویر در 7 ساعت و 15 دقیقه، رکوردی به نام خودش به ثبت ملی برساند.

کیسه خواب، چادر، وسایل خوراک‌پزی، آب اضافه، پوشاک فصل و لوازم یدکی، جعبه کمک‌های اولیه، دوچرخه و لوازم عکاسی از جمله وسایلی است که در سفرها به همراه دارد؛

وسایلی که با درصد بسیار بالایی به آنچه معمولا باید در شرایط اضطراری و بحران‌ها و حوادث به عنوان یک هلال احمری به همراه داشته باشد شباهت دارد.

این نهال‌ها ریشه در صلح دارند

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.