افزایش تجارت ایران و عمان /پیش بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران

مهمترین رویدادهای سیاسی و اقتصادی در 24 ساعت گذشته

تحولات جدید در تاسیسات هسته ای نطنز نشان میدهد که دو طرف در مذاکرات همچنان در حال رایزنی اند

به گزارش اقتصادنیوز ، اخبار و گزارش های جدید از مذاکرات احیای برجام همچنان نشان میدهد که دو طرف در وضعیت بررسی و ارزیابی شرایط هستند.

رویدادهای سیاسی | افزایش تجارت ایران و عمان 

مهمترین رویدادهای سیاسی در 24 ساعت گذشته به شرح زیرند:

* «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» با انتقاد از عملکرد دولت «جو بایدن» مدعی شد که توافق دولت بایدن با ایران بدتر از توافق دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» خواهد بود و چنین توافقی می‌تواند به معنای نابودی اسراییل خواهد بود. در همن حال جک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا گفته است: واشنگتن به همکاری با روسیه درباره پرونده هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. او در عین حال گفت:‌ برای رسیدن به نقطه‌ای که تهران و واشنگتن بتوانند به توافق هسته‌ای بازگردند، پیشرفت قابل‌قبولی داشته‌ایم. تاد یانگ، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز گفته متن پیشنهادی برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام از توافقی که در سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفت «بدتر» است و میلیارد‌ها دلار در اختیار ایران قرار می‌دهد. به گفته یانگ، دولت بایدن در آستانه دستیابی به توافق با ایران است. در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا گفته گزارش‌ها درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران صحت ندارد. همچنین سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه با مردود دانستن ادعاهای بی اساس مربوط به ایران در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا، گفت: انتشار گزارش‌های تکراری و بی‌پایه هیچگونه مشروعیتی برای اینگونه گزارش‌ها ایجاد نمی‌کند.

* رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از نصب دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز خبر داد. در همین حال محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی درباره گزارش جدید آژانس تاکید کرد، آژانس هیچ‌گونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین‌های نطنز ندارد. بر اساس برنامه‌ریزی جدید در سازمان انرژی اتمی کشورمان، دستگاه‌های ویژه تولید روتور و بیلوز از مجموعه صنعتی کرج به مجتمع شهید مهندس احمدی روشن در نطنز منتقل شده است. با انتقال و نصب تجهیزات در محل جدید از روز گذشته و پس از خارج شدن ماشین‌آلات از مهر و موم آژانس، فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ در سایت نظنز آغاز شد. فعالیت‌های نظارتی آژانس در محل جدید تغییری نخواهد کرد و بر اساس روال جاری، تصاویر دوربین های نظارتی به این نهاد تحویل نمی‌شود.

*  مشاور رئیس امارات متحده عربی در امور دیپلماتیک تأکید کرد کشورش در تلاش برای دستیابی به بهترین روابط با ایران است. همچنین علی نجفی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان از رکورد جدید در حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان خبر داد و اظهار داشت: برای اولین بار حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان، به بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار رسید.

 رویدادهای اقتصادی | پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران

مهمترین رویدادهای اقتصادی در 24 ساعت گذشته به شرح زیرند:

* ابراهیم رییسی، رئیس جمهور درباره حذف ارز 4200 تومانی گفته است: دولت تصمیم گرفته کارهای سخت را با درایت و کم‌ترین عوارض، پیگیری و اجرایی کند. با افزایش یارانه‌ها نمی‌توان مشکل اقتصادی مردم را حل و فصل کرد. در ۷ ماه گذشته درآمد مالیاتی ما ۱۱۰ درصد افزایش یافت. برای سند تحول دولت، ۵۰۰ صاحبنظر و ۱۶ اندیشکده مشارکت داشتند. در همین سازمان برنامه و بودجه در جوابیه ای نوشته است: دولت ناچار به حذف تدریجی ارز ترجیحی است. در قبال “افزایش قیمت‌ها” برای هر فرد یارانه محاسبه شده است. رئیس جمهور بر ضرورت جبران عقب‎‌ماندگی‌ها در حوزه ساخت مسکن تاکید کرد و گفت دولت مصمم به تحقق برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال برای تامین نیاز کشور است. رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با هنرمندان گفته است: چهار سال تورم ۴۰ درصد عامل اصلی گرانی‌هاست. به گفته ابراهیم رییسی، سرعت تورم کاهش یافته و به‌تدریج کمتر می‌شود.

* علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو از استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهینه‌سازی مصرف برق خبر داد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز بخشی از وظایف و اختیارات این وزارتخانه را با رعایت قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به واحدهای استانی تفویض کرد.

* ابراهیم بهادر جهرمی، سخنگوی دولت از محکومیت یک و نیم میلیون دلاری شرکت گازی فرانسوی به نفع ایران خبر داد. دیوان بین‌المللی داوری، ضمن رد ادعای ۲۷میلیون دلاری شرکت گازی فرانسوی، این شرکت را به پرداخت ۱/۵میلیون دلار به نفع ایران محکوم کرد.

* بانک جهانی که در سال گذشته رشد اقتصادی ۲.۴ درصدی برای ایران در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده بود، برآورد خود را به ۳.۷ درصد ارتقا داد. بانک جهانی همچنین نرخ تورم ایران در سال گذشته را ۴۰.۱ درصد برآورد و تخمین زده این نرخ در سال جاری به ۳۷.۶ درصد و در سال آینده به ۳۴.۸ درصد کاهش یابد

* وزارت صنعت اعلام کرد صادرات کنسانتره زغال‌سنگ پس از استعلام از واحدهای مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده در صورت عدم‌نیاز آنها بر اساس قیمت پایه ارزش متناسب با پایه جهانی انجام می‌شود.

* وزارت ارتباطات اعلام کرد: افزایش تعرفه اینترنت اپراتورها مورد تایید است. در سال گذشته به دلیل قانون بودجه، امکان افزایش قیمت وجود نداشت. امسال این منع قانونی برداشته شد، دستورات ما همیشه به سمت حمایت از مصرف‌کننده است.

* سقف تسهیلات وام مسکن جوانان از ۱ میلیارد تومان، ۸۵۰ و ۷۰۰ میلیون تومان تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ به مبالغ ۲، ۱.۷ و ۱.۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری تعیین شد.

رویدادهای مربوط به بنگاه ها | دو شرط ایران خودرو برای حذف قرعه کشی ها

* انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در اعتراض به عوارض صادراتی نامه نگاری کرد. روزهای قبل هم انجمن فولاد و هم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به ملاحظات و سیاست ها در این خصوص اشاره کرده بود و با وزارت صمت نامه نگاری کرده بود. معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در نامه ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:  اعمال عوارض صادراتی پلکانی مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و برای وزارتین اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت لازم الاتباع می باشد و بیان اینکه هر گونه تغییر در محتوای این مصوبه باید در همین ستاد به جمع بندی و تصویب برسد. تحلیلگران در خصوص این مصوبه گفته اند: ماهیت این عوارض صرفا کاهش شدت سود آوری صادراتی و جذابیت صادرات است و نه کاهش اصل سود بنگاهها. در شرایطی که در سه ماه گذشته قیمت محصولات صادراتی و به تبع آن سود حاصل از صادرات شرکت ها در برخی گروههای صنایع فلزی تا ۵۰ درصد افزایش یافته با وضع عوارضی در حدود ۲۲ درصد سعی در کاهش انگیزه صادرات و حفظ موجودی مواد اولیه کشور شده است.

مهمترین رویدادهای مربوط به بنگاه ها در 24 ساعت گذشته به شرح زیرند:

اخبار بنگاه ها

#سنیر | سیمان سفید نی ریز درباره وضع عوارض برای صادرات کالاها اعلام کرد: نحوه اجرای بخشنامه مزبور دارای ابهاماتی است علاوه براین اقداماتی به‌منظور تعدیل و اصلاح مفاد آن از سوی نهادهای ذی‌ربط (من‌جمله انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان) در دست پیگیری است. صنعت سیمان در حال حاضر دارای ظرفیت تولیدی در حدود 88/5 میلیون تن در سال می باشد و مصرف داخل به‌طورمعمول بالغ بر 60 میلیون تن است. براین اساس مازاد ظرفیت عملی عمدتاً بایستی از طریق مرزهای زمینی و دریایی صادر شود تا علاوه بر تأمین نیاز ارزی کارخانجات سیمان به شرایط تعادل عرضه و تقاضای داخل نیز کمک نماید. براین اساس انتظار می‌رود تا بخشنامه موصوف در خصوص این صنعت مورد تعدیل واقع شود. با عنایت به موارد مذکور امکان برآورد آثار اجرای این بخشنامه بر درآمد و سودآوری این شرکت فراهم نیست. پس از روشن شدن ابهامات نحوه اجرا، نسبت به اعلام تأثیرات ناشی از وضع عوارض در قالب برنامه ریزی برای صادارتی شرکت اقدام لازم انجام خواهد پذیرفت.

#سبهان | سیمان بهبهان درباره وضع عوارض برای صادرات کالاهااعلام کرد: نحوه اجرای بخشنامه مذبور دارای ابهاماتی است علاوه بر این اقداماتی به منظور تعدیل و اصلاح مفاد آن از سوی نهادهای ذی ربط (من جمله انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان) در دست پیگیری است. لازم به ذکر است صنعت سیمان در حال حاضر دارای ظرفیت تولیدی در حدود 88/5 میلیون تن در سال می باشد و مصرف داخل به طور معمول بالغ بر 60میلیون تن است . بر این اساس مازاد ظرفیت عملی عمدتاً بایستی از طریق مرزهای زمینی و دریایی صادر شود تا علاوه بر تامین نیاز ارزی کارخانجات سیمان به شرایط تعادل عرضه و تقاضای داخل نیز کمک نماید. بر این اساس انتظار می رود تا بخشنامه موصوف در خصوص این صنعت مورد تعدیل واقع شود. با عنایت به موارد مذمور امکان برآورد آثار اجرای این بخشنامه بر درآمد و سودآوری این شرکت فراهم نیست.

#سصفها | سیمان اصفهان درباره وضع عوارض برای کالاها اعلام کرد: نحوه اجرای بخشنامه مزبور دارای ابهاماتی است علاوه براین اقداماتی به‌منظور تعدیل و اصلاح مفاد آن از سوی نهادهای ذی‌ربط (من‌جمله انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان) در دست پیگیری است. لازم به ذکر است صنعت سیمان در حال حاضر دارای ظرفیت تولیدی در حدود 88/5 میلیون تن در سال می باشد و مصرف داخل به‌ طورمعمول بالغ بر 60 میلیون تن است. براین اساس مازاد ظرفیت عملی عمدتاً بایستی از طریق مرزهای زمینی و دریایی صادر شود تا علاوه بر تأمین نیاز ارزی کارخانجات سیمان به شرایط تعادل عرضه و تقاضای داخل نیز کمک نماید. براین اساس انتظار می‌رود بخشنامه موصوف در خصوص این صنعت مورد تعدیل واقع شود. با عنایت به موارد مذکور امکان برآورد آثار اجرای این بخشنامه بر درآمد و سودآوری این شرکت فراهم نیست.

#سخوز  | سیمان خوزستان درباره وضع عوارض برای صادرات کالاها اعلام کرد: نحوه اجرای بخشنامه مذبور دارای ابهاماتی است علاوه بر این اقداماتی به منظور تعدیل و اصلاح مفاد آن از سوی نهادهای ذی ربط (من جمله انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان) در دست پیگیری است. لازم به ذکر است صنعت سیمان در حال حاضر دارای ظرفیت تولیدی در حدود 88/5 میلیون تن در سال می باشد و مصرف داخل به طور معمول بالغ بر 60میلیون تن است . بر این اساس مازاد ظرفیت عملی عمدتاً بایستی از طریق مرزهای زمینی و دریایی صادر شود تا علاوه بر تامین نیاز ارزی کارخانجات سیمان به شرایط تعادل عرضه و تقاضای داخل نیز کمک نماید. بر این اساس انتظار می رود تا بخشنامه موصوف در خصوص این صنعت مورد تعدیل واقع شود. با عنایت به موارد مذمور امکان برآورد آثار اجرای این بخشنامه بر درآمد و سودآوری این شرکت فراهم نیست.

#کنور | صبانور درباره وضع عوارض صادرات اعلام کرد: این شرکت در سال گذشته مجوز صادرات محصول گندله به مقدار 55 هزار تن را اخذ که هم اکنون میزان ذکر شده، حمل و در انبار بندر امام موجود است. لذا صادرات محصول مذکور مطابق مزایده برگزار شده در پایان سال حداکثر تا پایان 3 ماهه اول سال 1401 محقق خواهد شد. بنا براین نامه مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشمول محموله مذکور می باشد (عوارض صادراتی 14 درصد است). با توجه به شرایط فعلی بازار محصولات زنجیره فولاد و معاملات در بورس کالا، فزونی عرضه محصول گندله آهن نسبت به تقاضای آن مشهود است. این شرکت با توجه به بررسی قیمتهای داخلی و صادراتی، ضریب نقدینگی و سرمایه در گردش، عوارض های صادراتی اعلامی و ….. مجاب به تصمیم گیری در ادامه صادرات محصول گندله آهن در ادامه سال نیز است.

#فملی | شرکت ملی مس ایران در خصوص وضع تعرفه بر مس کاتد جهت اخذ عوارض صادراتی اعلام کرد: درصورت اعمال عوارض مذکور ( با حفظ قیمت های کنونی ) 151 میلیارد تومان ماهانه از سود سهامداران شرکت ، کاهش خواهد یافت.

#فسبزوا | سیمان لار سبزوار درباره وضع عوارض بر صادرات اعلام کرد: عوارض صادراتی وضع شده بر قیمتهای صادراتی موضوع بخشنامه شماره 60/26976 مورخ 1401/01/20 بدلیل عدم تحقق صادرات و عدم پیش بینی آن در بودجه سال مالی جاری، تاثیری بر سودآوری و EPS شرکت پارس فولاد سبزوار نخواهد داشت.

#فاراک | بر اساس ابلاغیه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان، ماشین سازی اراک برنده عملیات ساخت 10 دستگاه عرشه پل خرپایی به دهانه 45 متر با تیپ استاندارد گردیده است . مبلغ پروژه 45.7 میلیارد تومان ست. محل اجرای پروژه استان اصفهان بوده و مدت اجرای آن 9 ماه است. پس از ارایه تضمین بانکی انجام تعهدات نسبت به انعقاد قرارداد اقدام لازم به عمل می آید و قرارداد مربوطه به محض نهایی شدن متعاقباً ارسال میشود.

#وسینا | بانک سینا از فروش واحدهای مسکونی ،اداری و تجاری بانک سینا با شرایط نقد – نقد و اقساطی از طریق مزایده عمومی خبر داد که نتیجه آن با عدم دریافت پاکت پیشنهاد و عدم مراجعه خریدار همراه شد.

#خودرو | بابک رحمانی، سخنگوی گروه صنعتی ایران‌خودرو گفته است: ما به ۲ شرطِ افزایش تولید و عرضه ۷۵۰ هزار دستگاه در سال و حذف قیمت دستوری یا همان اختلاف‌قیمت بین بازار و کارخانه، قرعه‌کشی ایران‌خودرو را حذف خواهیم کرد.

#خاور | ایران خودرو دیزل بابت خرید تعداد 413.2 میلیون سهم معادل 13.22 درصد از سهام سرمایه گذاری سلیم به قیمت پایه هر سهم 1099.8 تومان و ارزش کل 454.5 میلیارد تومان برنده مزایده شد.

مجامع بنگاه ها

#سقاین | جلسه مجمع عمومی سیمان قاین در تهران (خیابان شهید مطهری-بعد از چهار راه قائم مقام فراهانی-پلاک 334-سالن اجتماعات شرکت بین المللی بازرسی کالای تجاری(IGI)) در ساعت 14 یکشنبه 18 اردیبهشت برگزار میشود.

#فجوش | جلسه مجمع عمومی جوش و اکسیژن ایران در مشهد (کیلومتر 4 جاد سنتو (مشهد قوچان )) در ساعت 9 پنج شنبه 8 اردیبهشت برگزار میشود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.