ماجرای اولین اهدای عضو در قرن جدید

تلاش‌های نوه برای گرفتن رضایت از مادربزرگ

زن جوان در جریان تصادف رانندگی دچار مرگ‌مغزی شد تا با رضایت اولیای‌دم اعضای بدنش به چند بیمار نیازمند جان دوباره‌ای ببخشد. این اهدای عضو، اولین اهدای عضو قرن در بیمارستان سینای تهران است.

زهرا بیلقانیان، 37 ساله بود که دچار مرگ‌مغزی شد. زن جوانی که مادر دو فرزند خردسال بود و حالا قرن جدید را خانواده‌اش بدون او سپری می‌کنند.

ماجرا چه بود؟

زهرا در آمل زندگی می‌کرد و راننده سرویس مدرسه بود. آخرین روزهای سال گذشته بود که وقتی زهرا در جاده محمودآباد درحالی‌که یکی از دانش‌آموزانش در خودرو حضور داشت با خودرویی که از روبه‌رو در حرکت بود، برخورد کرد.
پس از تصادف، بلافاصله پلیس و عوامل اورژانس راهی محل حادثه شدند. زهرا بیهوش شده بود و دانش‌آموزی که همراهش بود نیز از درد به خود می‌پیچید.
معصومه خواهر زهرا می‌گوید: «من تهران بودم که خواهرزاده‌ام تماس گرفت و گفت مادرش تصادف کرده. خواهرم را به بیمارستان 17 شهریور آمل منتقل کردند. اواخر سال جاده‌ها یکطرفه بود. با مشکلات زیادی خودمان را به شمال رساندیم.»
او ادامه می‌دهد: «پزشکان در همان معاینات اولیه اعلام کردند خواهرم شرایط خوبی ندارد و دچار مرگ‌مغزی شده، اما برای ما به‌خصوص مادرم پذیرفتن این اتفاق کار آسانی نبود. روزها گذشت و ما چشم‌انتظار بودیم تا تغییری در شرایط خواهرم ایجاد شود، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.»

مادری که از فرزندش دل نمی‌کند

معصومه می‌گوید: «هفت سال پیش بود که پدرمان را از دست دادیم. مادرم هم پدرمان بود و هم مادرمان. من و خواهر و برادرها قبول کرده بودیم که دیگر زهرا به زندگی بازنمی‌گردد. همان موقع بود که پزشکان از اهدای عضو حرف زدند. گفتن این ماجرا به مادرم کار آسانی نبود.»

تلاش نوه برای گرفتن رضایت مادربزرگ

خواهر زهرا می‌گوید: «حسن فرزند بزرگ خواهرم است و 16 سال دارد. وقتی در جریان ماجرای مرگ‌مغزی مادرش قرار گرفت، خودش گفت بهتر است رضایت بدهیم تا اهدای عضو انجام شود. حتی خودش با مادربزرگش صحبت کرد و درنهایت موفق شد رضایتش را بگیرد. همسر خواهرم، مادرم و همه ما وقتی جدیت حسین برای گرفتن رضایت را دیدیم قبول کردیم. حتی خواهرم هم قبلا گفته بود اگر روزی مرگ‌مغزی شد، اهدای عضو کنند تا بیماران نیازمند جان دوباره‌ای برای زندگی پیدا کنند.»

یک اتفاق خوب

سرانجام با رضایت اولیای‌دم، اعضای بدن بیمار مرگ‌مغزی به بیماران نیازمند اهدا شد.
دکتر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا اظهار داشت:
«با رضایت اولیای‌دم، بیمار مرگ‌مغزی به بیمارستان سینا منتقل شد.»
او ادامه داد: «با تلاش کادر درمان، کبد و کلیه‌های او به بیماران نیازمند اهدا شد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.