فضای مجازی به فروش کالاهای خانگی قاچاق دامن می‌زند

رئیس اتحادیه لوازم خانگی: اگر تحریم‌ها رفع شود، قیمت‌ها حداقل ۳۰ درصد کم می‌شود

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: هر کسی در فضای مجازی اقدام به فروش غیرتخصصی کالا می‌کند و وقتی مصرف‌کنندگان به مشکلی برمی‌خورند، نمی‌گویند مشکل از خرید در فضای مجازی است و سراغ اتحادیه را می‌گیرند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: اگر تحریم‌ها رفع شود، حداقل ۳۰ درصد روی کاهش قیمت لوازم خانگی تاثیر خواهد داشت.
اکبر پازوکی درباره وضعیت فروش لوازم خانگی در بازار فعلی گفت: بازار در حال حاضر مثل بازار شب عید راکد است به خصوص که هنوز کارخانه‌ها شروع به تولید کالا نکرده و زمزمه‌هایی برای برای گرانی کالاها وجود دارد، ولی هنوز تولیدکننده‌ها نتوانسته‌اند، مجوز بگیرند. مردم هم در ماه مبارک رمضان بیشتر دنبال عبادت هستند تا خرید کالا و معمولا ماه فروردین برای خرید لوازم خانگی مثل روز شنبه در ایام هفته است. امیدوارم بعد از ماه مبارک رمضان، همچنین با کم شدن کرونا و راه افتادن عروسی‌ها و کمک دولت، بازار لوازم خانگی بتواند تکانی بخورد و افقی برای آن ایجاد شود که مثل شب عید و ماه اول سال کساد نباشد. در ماه سوم سال هم با دادن اظهارنامه دارایی، کسبه باید اظهارنامه‌های مالیاتی خود را به موقع پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه امسال اصلا بازار شب عید نداشتیم که بزرگترین دلیل آن نبود قدرت خرید برای مردم است، ادامه داد: میزان عیدی مردم مگر چقدر بوده است که بتوانند کالا خرید کنند. در همه اصناف از جمله طلا و پوشاک و خودرو هم شاهد این رکود بودیم.

وی افزود: وقتی انجمن تولیدکنندگان اعلام می‌کند که در 70 درصد کالاهای تولیدات داخلی و 5 قلم درشت کالای خانگی از پتانسیل داخلی استفاده می‌کنیم پس نرخ ارز نمی‌تواند خیلی تاثیرگذار در اقلام درشت باشد. برای همین باید دید نرخ ارز در کجا می‌تواند تاثیرداشته باشد. درحال حاضر، دولت باید کمک کند تا تولید بتواند وضعیت خوبی پیدا کند. ما اکنون 9 درصد مالیات ارزش افزوده داریم و از آن سو با مسایل گمرگی و جابجا شدن ارز نیمایی مواجه هستیم که همه این عوامل روی تولید تاثیرگذارهستند. بنابراین این روند تولید در بازار لوازم خانگی تاثیر می‌گذارد. اگر دولت کمک تولید نکند نه مصرف کننده و نه فروشنده سهمی نخواهند برد و همه زیان خواهند کرد. چون وقتی تولیدکننده و مصرف کننده سهمی نداشته باشند، نتیجه آن همین بازار کسادی می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم.

پازوکی در ادامه یادآور شد: یک ماه دیگر هم موعد دارایی است، در سال‌های اخیر و در دوران کرونا قرار شد که دولت به کسبه کمک کند ولی متاسفانه نزدیک انتخابات ریاست جمهوری، دولت در عرض 15 روز مالیات خود را از کسبه گرفت. کسبه هم فرار مالیاتی نکردند و کمک دولت کردند حالا هم ما از دولت توقع داریم که کمک‌مان کند. اگر قرار باشد در تولید اتفاقی بیفتد در توزیع هم اثر خواهد گذاشت چون ما مثل یک زنجیر هستیم که آسیب به هریک از این زنجیره به دیگری هم آسیب می‌رساند، آخرین حلقه هم مصرف‌کننده است و در نهایت بزرگترین کسی که در این میان آسیب خواهد دید، مصرف کننده است. تولیدکننده‌های لوازم خانگی اکنون به روز شده و دستگاه و تکنولوژی روز را در اختیار دارند که باعث شده بر خلاف سال‌های گذشته در سطح شهر شاهد افزایش بیلبوردهایی باشیم که تبلیغات لوازم خانگی ایرانی را می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه به نقش رفع تحریم‌ها در کاهش قیمت لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه الان کالایی که می‌خواهیم برای تولید لوازم خانگی از خارج از کشور بخریم با دلال بازی انجام می‌شود. چون تولیدکننده نمی‌تواند مستقیم از کشور اصلی خرید کند و باید با واسطه دوم و سوم خریداری شود که هزینه را برای تولیدکننده زیاد و خود به خود قیمت‌ها را بالا می‌برد. اگر تحریم‌ها رفع شود، حداقل 30 درصد روی کاهش قیمت لوازم خانگی تاثیر خواهد داشت.

پازوکی در ادامه درباره نقش قاچاق کالا در بازار لوازم خانگی خاطر نشان کرد: متولی قاچاق کالا، سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و آنها باید پیگیر این موضوع باشند. ولی اکنون در فضای مجازی اتحادیه‌ای به نام اتحادیه فضای مجازی راه اندازی کرده‌اند که هنوز کار تخصصی انجام نمی‌‎دهد. در واقع فضای مجازی به فروش کالاهای خانگی قاچاق دامن می‌زند. اکنون شکایت‌های فضای مجازی به اتحادیه می‌آیند و من در حال بررسی آنها هستم. هر کسی در فضای مجازی اقدام به فروش غیرتخصصی کالا می‌کند و وقتی مصرف‌کنندگان به مشکلی برمی‌خورند، نمی‌گویند مشکل از خرید در فضای مجازی است و سراغ اتحادیه را می‌گیرند.

وی افزود: اس ام اس‌های فروش این نوع لوازم خانگی هر روز برای همه ما ارسال می‌شود که نباید به آنها اعتماد کرد. یک کاسب نمی‌تواند مغازه‌اش را بگذارد روی دوش خود و فرار کند و اتحادیه می‌تواند پیگیر آن باشد ولی در فضای مجازی این اقدام را نمی‌توان به درستی پیگیری کرد‌. بر این اساس، اکنون تصمیم گرفته شده اگر کسی می‌خواهد در فضای مجازی اقدام به فروش کالای خانگی کند، اول باید از اتحادیه فضای مجازی مجوز لازم را بگیرد و دوم به صورت تخصصی از همان اتحادیه جواز کسب بگیرد که بتوان آن را رصد و اداره اماکن بتواند کار او را پیگیری کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.