آهای… ما مهم‌تریم!

خشم دستیاران ترامپ از تمرکز گروه 7 بر روی «مسائل بی‌اهمیت»

دستیاران ارشد دونالد ترامپ در میان همراهان او در سفر به فرانسه، گروه 7 و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور میزبان را متهم کرده‌اند به شرمسارکردن دونالد ترامپ با تمرکز بر روی موضوعات «بی‌اهمیت» مثل تغییرات آب‌وهوایی.

به گزارش گاردین، برنامه مکرون برای هماهنگی و از بین بردن اختلافات میان رهبران گروه 7 ظاهرا برای دستیاران دونالد ترامپ خیلی خوشایند نبوده است.
مکرون، ترامپ را برای یک ناهار دو نفره در هتل دوپالاس دعوت کرد. ترامپ در ابتدا کمی سرد رفتار کرد، اما بعد از این دیدار، آن را «بهترین ملاقات عمرش با مکرون» توصیف کرد.

با این حال، نیویورک‌تایمز به نقل از سایر مقامات همراه ترامپ، در این گفته او شک کرده است. ظاهرا آنها از این موضوع گلایه داشتند که مکرون به جای رسیدگی به موضوعات مهم، به مسائل بی‌اهمیت مثل تغییرات آب‌وهوایی، برابری جنسیتی و توسعه در آفریقا پرداخته است. آنها گفته‌اند که مکرون این موضوعات را برای جلب توجه حامیانش و شرمسارکردن ترامپ انتخاب کرده است، خصوصا آن‌که ترامپ از توافقنامه آب‌وهوایی پاریس خارج شده است و معترضان در خیابان‌های فرانسه خواهان اقدامی برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها شده‌اند.

یکی از دستیاران ترامپ به گبی اوور، خبرنگار کاخ سفید گفته است: «این دیدگاه ما است که فرانسه سعی دارد با مطرح‌کردن این موضوعات که ربطی به اقتصاد جهانی، امنیت ملی و کسب‌وکار ندارد، در گروه 7 شکاف ایجاد کند.»

فرصتی برای صحبت در مورد ایران و چین

به نظر می‌رسد علاوه بر موضوعاتی که از نظر اطرافیان ترامپ بی‌اهمیت هستند، مکرون قصد دارد از این فرصت برای صحبت در مورد ایران استفاده کند.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده که مکرون روز شنبه در یک سخنرانی زنده تلویزیونی بدون نام بردن از ترامپ و با اشاره تلویحی به تصمیم اخیر او در مورد افزایش تعرفه‌های گمرکی گفت: «ما باید موفق شویم به گونه‌ای به سمت تنش‌زدایی برویم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از سفر به پاریس اعلام کرد که تعرفه گمرکی کالاهای چینی به ارزش ۲۵۰‌میلیارد دلار از ۲۵ به ۳۰‌درصد افزایش می‌یابد. مکرون گفته است که حرکت به سمت تنش‌زدایی برای جلوگیری از به راه افتادن یک «جنگ تجاری» است که نشانه‌های آن را همه‌ جا می‌توان مشاهده کرد.
رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین پیش از صرف ناهار با ترامپ از او خواسته به فراهم‌شدن زمینه رسیدن به تفاهم در مناقشه با ایران کمک کند.

دیروز صبح، خبرگزاری فرانسه به‌نقل از یک‌منبع آگاه خبر داد که در جلسه سران گروه هفت‌کشور صنعتی یا گروه ۷، مساله ایران بررسی شده و رهبران این کشورها تصمیم گرفتند که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به‌نمایندگی از آنها برای مقام‌های ایران پیام و پیشنهادی برای کاهش تنش‌ها بفرستد. کمی بعد امانوئل ماکرون، گفت همه کشورهای گروه ۷ بر سر کاهش تنش با ایران توافق دارند اما او برای رساندن پیام به ایران ماموریت رسمی ندارد چون این گروه، اساسا یک گروه غیررسمی است و به کسی ماموریت رسمی نمی‌دهد.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا، وقتی خبرنگاران از او پرسیدند آیا با محتوای پیامی که برای ایران فرستاده می‌شود، موافق است؟ ادعا کرد: «من درباره این موضوع حرفی نزدم.من با تلاش‌های میانجی‌گرایانه امانوئل مکرون یا شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، مشکلی ندارم ولی آمریکا برای حل مساله ایران راه جداگانه می‌پیماید.»

گفته می‌شود امانوئل مکرون پیشنهاد داده آمریکا موقتا تحریم‌ فروش نفت ایران به چین و هند را بردارد. او در ازای این کار آمریکا، ایران، حتی بیش‌از تعهدهای برجامی‌اش، غنی‌سازی اورانیوم را بکاهد؛ به ‌کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس کمک کند و در گفت‌وگوهای تازه حاضر شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.