آیا مهدوی‌کیا طلسم 50 ساله را می‌شکند؟

کارشناسان فوتبال در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» به سوال مهم قرن پاسخ دادند

حمایت فدراسیون فوتبال، برنامه‌ریزی مهدوی‌کیا و همکارانش و جوانان بااستعداد رمز موفقیت تیم ملی امید در مقدماتی المپیک پاریس است.

شهروندآنلاین: حسرت تیم ملی امید برای نرفتن به المپیک یک موضوع تکراری نزد اهالی فوتبال محسوب می‌شود؛ تیمی که هر چهار سال یک‌بار برای مسئولان فدراسیون اهمیت پیدا می‌کند و در نهایت با حضور در مسابقات نمی‌تواند جواز صعود به المپیک را به دست آورد. حالا اما در فاصله حدودا دو ساله تا المپیک پاریس، تیم فوتبال امید شرایط بهتری نسبت به دوره‌های گذشته دارد.

این تیم از حدود 6 ماه قبل سرمربی خود را شناخته و اردوها و مسابقاتی را نیز برگزار کرده است. با حضور مهدی مهدوی‌کیا و کادر فنی تلفیقی از ایران و خارج از کشور، تیم امید شرایط منظم‌تری نسبت به دوره‌های قبل دارد و رگه‌هایی از امید نزد فوتبال‌دوستان زنده شده تا بازیکنان زیر 23 سال فوتبال ایران بتوانند طلسم نرفتن به المپیک را بشکنند و بعد از نیم‌قرن این اتفاق مهم را محقق کنند.

تیم ملی امید ایران که در خرداد ماه بازی‌های زیر 23 ساله‌های آسیا را در پیش دارد، در نوروز 1401 یک اردو داشت و در وقفه ایجاد شده لیگ برتر نیز اردوی دیگری را زیر نظر مهدی مهدوی‌کیا برگزار کرد.

مهدوی‌کیا برای تیم امید دو سری بازیکن انتخاب کرده؛ سری اول نفراتی هستند که می‌توانند از نظر سنی در مقدماتی المپیک حضور یابند و سری دوم بازیکنانی محسوب می‌شوند که سن‌شان اجازه می‌دهد در صورت صعود در بازی‌های المپیک نیز به میدان بروند. از این رو، با زیر نظر گرفتن این بازیکنان، کادر فنی تلاش می‌کند تا شرایط خوبی را برای شکستن طلسم چندین ساله به وجود آورد.

برای ارزیابی وضعیت فنی تیم ملی امید با دو کارشناس زبده و پیشکسوت قدیمی فوتبال به صحبت پرداختیم. نفراتی که نظرات جالبی درباره این تیم دارند.

ذوالفقارنسب: این تیم طلسم‌شکن می‌شود، به یک شرط

بیژن ذوالفقارنسب، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال که هدایت تیم امید را نیز در مقطعی بر عهده داشت، درباره وضعیت این تیم به «شهروند» گفت: «فکر می‌کنم انرژی مثبت و جوانی مهدی مهدوی‌کیا و در عین حال تجربه بالایی که ناشی از سال‌ها حضور در فوتبال آلمان و مسابقات بین‌المللی است خیلی به کمک تیم امید بیاید. از طرف دیگر در حال حاضر جوانان خوب زیادی در تیم‌های مختلف فوتبال ایران بازی می‌کنند و مهدوی‌کیا با گردآوری آنها و ایجاد یک فضای همدلانه می‌تواند شرایط مناسبی را رقم بزند.»

پیشکسوت فوتبال ایران صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «شما وقتی درباره بازیکنان جوان صحبت می‌کنید، باید بدانید که مهم‌ترین عامل موفقیت آنها همدلی و اتحاد است. در این شرایط باید مربی‌ای داشته باشید که بتواند اوج رفاقت را در میان این بازیکنان جاری کند. اگر مهدوی‌کیا بتواند بازیکنان را همدل کند و شرایط رفاقتی مناسبی به وجود آورد، شک نکنید این نفرات جوان برای او جان می‌دهند و بهترین نمایش‌ها را خواهند داشت.»

ذوالفقارنسب درباره شانس صعود امیدها به المپیک گفت: «فکر می‌کنم این تیم شانس صعود به المپیک را دارد و این شانس از دوره‌های قبل بیشتر است؛ چون از مدت‌ها قبل تشکیل شده و بازیکنان با هم رفاقت خوبی پیدا کرده‌اند. از طرفی آنها با خواسته‌های سرمربی‌شان خو گرفته‌اند. حالا فقط حمایت فدراسیون فوتبال می‌ماند و بس. وظیفه فدراسیون است تا بهترین شرایط فنی و اردوهای مناسب را برای تیم امید تدارک ببیند و اگر این حمایت بالای سر امیدها باشد، آنها می‌توانند بهترین بازی‌ها را در انتخابی المپیک داشته باشند.»

حاج‌محمد: نگذاریم بلای خاکپور سر مهدوی‌کیا بیاید

مهدی حاج‌محمد، یکی دیگر از پیشکسوتان فوتبال است که معتقد است فدراسیون باید مواظب مهدی مهدوی‌کیا باشد. او صحبت‌هایش درباره وضعیت امیدها را این‌طور شروع می‌کند: «مهدی مهدوی‌کیا یک سرمایه بزرگ در فوتبال ماست. در فوتبال‌مان نفراتی مثل مهدوی‌کیا زیاد نداریم. حالا که مهدوی‌کیا را به عنوان سرمربی امیدها برگزیده‌ایم باید اجازه بدهیم او کارش را تمام و کمال انجام بدهد و خدای ناکرده اگر این تیم هم مانند دوره‌های گذشته نتوانست به المپیک برود، کاری که با مربیان دیگر کردیم با او نکنیم. محمد خاکپور را یادتان هست؟ تیم امید را به او دادیم و بازی‌های خوبی هم از آن تیم شاهد بودیم، اما در نهایت به المپیک نرفت . الان او کجاست؟ خیلی‌های دیگر هم بودند که چنین شرایطی داشتند.»

او در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: «من در جریان ریز تمرینات و برنامه‌های آماده‌سازی تیم امید نیستم، اما فکر می‌کنم تدارکات خوبی برای بازیکنان جوان و کادر فنی در نظر گرفته شده است. همین که دیگر کسی نمی‌تواند بگوید این دوره هم لحظه آخری تیم جمع و جور شد و به مسابقات رفت، اتفاق خوبی است. ما شاهد هستیم که امیدهای فوتبال از مدت‌ها قبل برای رسیدن به المپیک استارت زده‌اند و تلاش می‌کنند. فدراسیون فوتبال هم پشت آنها ایستاده و امکانات خوبی در اختیارشان است. انشاءالله که رسیدن به المپیک بعد از سال‌ها میسر می‌شود.»

حاج‌محمد صحبت‌‌هایش را این‌طور به پایان برد: «فکر می‌کنم از نظر استعداد فوتبالی، جوانان ایران بسیار بالاتر از همه تیم‌های آسیایی هستند. چیزی که ما را از المپیک دور نگه داشته، عدم ثبات و برنامه‌ریزی بوده است. الان به نظر می‌رسد این نقص از بین رفته و تیم امید می‌تواند با تمرکز بالا نتایج مطلوبی نیز به دست آورد. از صمیم قلب امیدوارم این تیم بتواند طلسم‌شکن شود و البته که ته دلم احساس خوبی نسبت به آینده این نسل از تیم المپیک ایران دارم و فکر می‌کنم می‌توانیم آنها را در پاریس ببینیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.