دمیدن حیات در کم‌آب‌ترین کشور دنیا

تضمین دسترسی بیش از یک میلیون یمنی به آب تمیز با راه‌اندازی پمپ‌های زیر‌آب

بخشی از مشکلات زیستی مردم عدن پایتخت یمن، به دلیل وابستگی به پمپ‌های آب قدیمی و آسیب دیده چاه‌های محلی است که آنها را دچار کمبود مزمن آب کرده‌است. انتظار می‌رود موتور‌پمپ‌های عمیق،دسترسی تقریباً 1.1 میلیون یمنی ساکن بندر عدن ، در جنوب کشور را به آب پاک بهبود بخشد.

شهروند‌آنلاین-برنامه توسعه سازمان ملل، با فراهم آوردن تجهیزات زیستی برای جوامع محلی در یکی از کم‌آب‌ترین کشورهای جهان ، امکان دسترسی به آب‌های زیرزمینی نجات‌دهنده زندگی را فراهم می‌کند.

بخشی از مشکلات زیستی مردم عدن پایتخت یمن، به دلیل وابستگی به پمپ‌های آب قدیمی و آسیب دیده چاه‌های محلی است که آنها را دچار کمبود مزمن آب کرده‌است. انتظار می‌رود موتور‌پمپ‌های عمیق،دسترسی تقریباً 1.1 میلیون یمنی ساکن بندر عدن ، در جنوب کشور را به آب پاک بهبود بخشد.

افزایش روزانه 200 هزار متر مکعب آب بهداشتی

برنامه توسعه سازمان‌ملل متحد (UNDP)با مشارکت برنامه پروژه‌های عمومی و حمایت قابل‌توجه از‌سوی دولت ژاپن ، 12 موتور‌پمپ زیر آب را در ماه آگوست به شرکت محلی آب و بهداشت در این منطقه تحویل داد ؛پمپ‌هایی که از آن زمان به بهره‌برداری مجدد 12 حلقه چاه موجود کمک کرده اند.

فتحی عساقاف، رئیس شرکت محلی آب و بهداشت در عدن توضیح می‌دهد: “تهیه موتور‌پمپ‌ها ، شامل کابل‌ها و پانل‌های کنترل آنها، برای بهره برداری مجدد از چاه‌ها در میادین آب بیرناصر و بیر احمد، باعث افزایش روزانه 200 هزار متر مکعب آب آشامیدنی و کاهش فشار موجود بر زیرساخت ها می‌شود.

برنامه توسعه سازمان‌ملل متحد (UNDP)با مشارکت برنامه پروژه‌های عمومی و حمایت قابل‌توجه از‌سوی دولت ژاپن ، 12 موتور‌پمپ زیر آب را در ماه آگوست به شرکت محلی آب و بهداشت در این منطقه تحویل داد ؛پمپ‌هایی که از آن زمان به بهره‌برداری مجدد 12 حلقه چاه موجود کمک کرده اند

معاش متکی بر چاه‌های آب سالم

پمپ‌های جدید موتور ،جایگزین واحدهای قدیمی شده و بین دو تا 5 سال به‌طور مداوم برای تأمین آب تمیز ساکنان محلی و مشاغل متکی به این چاه‌ها برای تأمین معاش روزانه کار خواهند کرد.به گفته این مسئول یمنی دسترسی به آب تمیز از حقوق اساسی بشر است. مردم بدون آب نمی توانند از زندگی پایدار ، سالم و مناسب برخوردار شوند.

سلما یوسیف رئیس دفتر زیرمجموعه برنامه توسعه سازمان ملل می‌گوید:” با حمایت دولت ژاپن ، تامین آب برای مردم عدن بسیار بهتر می‌شود. این تسهیلات به ویژه در زمان فعلی با افزایش فشار همه گیری کووید19  در‌جهت بهبود بهداشت و جلوگیری از شیوع ویروس بسیار مهم است. ”

بحران طولانی‌مدت کم آبی در یمن

تامین آب آشامیدنی در روزهایی که یمنی‌ها بواسطه آتش جنگ با زندگی عادی خداحافظی کرده‌بودند، به رقابتی برای کودکان و زنان در شهرها و روستاهای مختلف تبدیل شده بود و فراهم کردن آب آشامیدنی مورد نیاز خانواده ها دغدغه اصلی میلیون‌ها یمنی

مناطق مختلف و زیادی در یمن به علت ادامه درگیری‌ها و تنش داخلی با بحران شدید آبی به خصوص کمبود آب آشامیدنی دست به گریبان است.ساکنان مناطق زیادی در یمن با بحران شدید آب آشامیدنی و فراهم کردن آب سالم مورد نیاز مواجه هستند.دلیل اصلی از بین رفتن تاسیسات تامین آب سالم بوده است . به طوری که  مردم یمن برای دستیابی به آب مورد نیاز به شیوه های ابتدایی و قدیمی روی آورده‌اند.

یمن کشوری است که جنگ همه زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده است. تامین آب آشامیدنی در روزهایی که یمنی‌ها بواسطه آتش جنگ با زندگی عادی خداحافظی کرده‌بودند، به رقابتی برای کودکان و زنان در شهرها و روستاهای مختلف تبدیل شده بود و فراهم کردن آب آشامیدنی مورد نیاز خانواده ها دغدغه اصلی میلیون‌ها یمنی.

علاوه بر آن قطع جریان برق و کمبود شدید مواد غذایی و افزایش قیمت ها درد و رنج مردم این کشور را دو چندان کرده است. ساکنان مناطق مختلف یمن از جمله در عدن، الحدیده، تعز، ابین و ضالع می گویند از بسیار وسایل حیاتی مورد نیازشان چشم پوشی می کنند ولی چگونه می توانند از آب آشامیدنی مورد نیاز خود چشم پوشی کنند.

برای مشاهده مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.