ولز، اوکراین یا اسکاتلند؛ حریف ایران را انتخاب کنید!

بررسی وضعیت 3 تیمی که یکی از آنها همگروه‌مان می‌شود

سه تیم ولز، اوکراین و اسکاتلند در پلی‌آف اروپا برای حضور در جام جهانی قطر می‌جنگند؛ نکته جالب این است که برنده حریف ایران می‌شود.

شهروندآنلاین: با انجام قرعه‌کشی جام جهانی قطر مشخص شد علاوه بر انگلیس و آمریکا، یک تیم از اروپا نیز در گروه ایران قرار می‌گیرد. تیمی که از دل پلی‌آف اروپا و از میان تیم‌های ولز، اوکراین و اسکاتلند انتخاب می‌شود. در پلی‌آف اروپا ولز منتظر است تا اسکاتلند و اوکراین با هم دیدار کنند و از برنده‌شان پذیرایی کند. طبق برنامه اعلام شده از سوی فیفا، یازدهم خرداد، اسکاتلند میزبان اوکراین است که برنده این بازی به دیدار ولز خواهد رفت که روز پانزدهم خرداد در کاردیف، پایتخت ولز برگزار می‌شود.

اما از بین 3 تیم مذکور کدام یک حریف بهتری برای تیم ملی فوتبال کشورمان است؟ برای یافتن این پاسخ با هم شرایط ولز، اسکاتلند و اوکراین را مرور می‌کنیم.

ولز؛ یاران گرت‌بیل در یک‌قدمی جام‌ جهانی

ولز که در فوتبال اروپا به اژدها معروف است، روی آمار و ارقام هم وضعیت بهتری نسبت به اسکاتلند و اوکراین دارد. هم‌تیمی‌های گرت بیل در رتبه نوزدهم رنکینگ فیفا قرار دارند و به تازگی هم توانستند اتریش را شکست دهند و یک قدم دیگر به جام جهانی نزدیک شوند.

این تیم در سال ۲۰۲۱ هم عملکرد خوبی داشت. آنها در یورو ۲۰۲۰ به عنوان تیم دوم از گروهی متشکل از ایتالیا، سوییس و ترکیه صعود کردند؛ به این ترتیب که مقابل ایتالیا با یک گل شکست خوردند، اما با تساوی مقابل سوییس و غلبه بر ترکیه، به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شدند، ولی در مرحله یک‌شانزدهم نهایی در خاک دانمارک مغلوب این تیم شدند و با ۴ گل از دور مسابقات کنار رفتند. در مرحله انتخابی هم ولز نمایش خوبی داشت و حتی در برابر بلژیک به تساوی یک بر یک دست یافت.

با این اوضاع و احوال، تیم پرستاره ولز متشکل از گرت بیل، آرون رمزی، کانر رابرتس، وین هنسی و دیگر بازیکنان شاغل در لیگ برتر انگلیس، از شانس زیادی در خانه خود برای صعود به جام جهانی برخوردارند.

اوکراین؛ کشور جنگ‌زده جهانی می‌شود؟

اوکراین در صورتی که اسیر جنگ نمی‌شد، می‌توانست بخت زیادی برای موفقیت داشته باشد، اما در عین حال آنها مملو از انگیزه هستند تا با حضور در جام جهانی دیده شوند. اوکراین برای صعود به جام جهانی ابتدا باید اسکاتلند را در خانه این تیم شکست دهد و سپس چند کیلومتر دورتر به مصاف ولز می‌رود که در خانه میزبان است.

اوکراین در ماه‌های اخیر هم مسابقات باشگاهی نداشته و در فیفادی اخیر هم به میدان نرفت و در واقع شکل‌گیری جنگ در این کشور عامل اصلی لغو بازی‌های پلی‌آف بود. با این حال نمی‌توان از قدرت این تیم گذشت؛ تیمی که تابستان امسال تا مرحله یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۰ پیش رفت و در نهایت مغلوب انگلیس شد و از پیشروی بازماند. آبی و زردها در رده‌بندی فیفا هم در جایگاه ۲۷ جهان قرار دارند که ۶ پله پایین‌تر از ایران است و در انتخابی جام جهانی در گروهی متشکل از فرانسه و جمهوری چک دوم شد و به پلی‌آف رفت.

اسکاتلند؛ بازگشت بعد از 24 سال؟

دیگر تیم حاضر در پلی‌آف در حال حاضر در رتبه ۳۹ فیفا قرار دارد و بیشتر از هر سالی به جام جهانی نزدیک شده است. آخرین حضور اسکاتلند در جام جهانی به سال ۱۹۹۸ برمی‌گردد که با 3 شکست متوالی در دور گروهی به خانه برگشت. با این حال، آنها در یورو 2020 حاضر بودند، اما با نمایشی ضعیف در مقابل هواداران خودی از جمله یک تساوی مقابل انگلیس و دو شکست مقابل کرواسی و جمهوری چک به کار خود پایان دادند.

این تیم با حضور بازیکنانی مانند آندرو رابرتسون (مدافع چپ لیورپول) و کایرن تیرنی، اسکات مک تومینای، لیندین دایکس، شی آدامز و … در یکی از بهترین دوره‌های خود قرار دارد، اما روی کاغذ شانس کمتری نسبت به ولز و اوکراین دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.