شفافیت مات!/ ایران توانست؛ آمریکا نتوانست/ کاسبی ارواح!/ ارتباط فرانسوی

مرور روزنامه‌های صبح کشور

موضوعاتی همچون افزایش نرخ اجاره‌بها طی سال‌های اخیر ، قانون «جواني جمعيت و تعالي خانواده»، ابهامات زیست محیطی، احداث پتروشیمی میانکاله ، اعمال عوارض پلکانی صادرات ، حذف غربالگری جنین از سطح یک خدمات سلامت ، سیر بیماری و مدیریت کرونا در ایران ، مذاکرات احیای برجام ، حذف ارز ترجیحی دارو و حضور سه فیلم با حضور عوامل و بازیگران ایرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم کن مورد توجه روزنامه ها بود

بیشتر روزنامه های امروز به موضوع طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها پرداختند و در کنار آن به موضوعاتی همچون افزایش نرخ اجاره‌بها طی سال‌های اخیر ، قانون «جواني جمعيت و تعالي خانواده»، ابهامات زیست محیطی، احداث پتروشیمی میانکاله ، اعمال عوارض پلکانی صادرات ، حذف غربالگری جنین از سطح یک خدمات سلامت ، سیر بیماری و مدیریت کرونا در ایران ، مذاکرات احیای برجام ، حذف ارز ترجیحی دارو و حضور سه فیلم با حضور عوامل و بازیگران ایرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم کن پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

مرثیه‌ای برای خانه به دوشان

روزنامه ابتکار:افزایش نرخ اجاره‌بها طی سال‌های اخیر باعث شده است تا عبارت اجاره‌نشینی و خوش‌نشینی به تاریخ بپیوندد و حالا که فصل جابه‌جایی است مستاجران باید کفش‌های آهنی به پا ‌کنند و از این بنگاه به آن بنگاه به دنبال پیدا کردن خانه‌ای متناسب با قدوقواره درآمدشان باشند، تازه اگر خانه‌ای پیدا شود.این روزها در میان گلایه و اعتراض بسیاری از خانوارها نسبت به نرخ اجاره‌بها و وضعیت نامناسب بازار اجاره گهگاهی انتشار یک خبر نمکی می‌شود بر روی زخم مستاجرانی که کابوس جابه‌جایی خواب را از چشمان‌شان ربوده است.بر اساس گزارشی از باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی قلی‌خسروی گفته است: «بازار اجاره آرام است و من تمامی شایعات در خصوص افزایش چشمگیر نرخ اجاره را رد می‌کنم، چراکه هنوز مصوبات ستاد ملی مقابله باکرونا در خصوص بازار اجاره در کشور اجرا می‌شود و هیچ مالکی حق ندارد، اجاره را بیش از نرخ مصوب افزایش دهد و یا حکم تخلیه برای مستاجر دریافت کند.» به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش میزان تسهیلات در سال جدید خود می‌تواند نقش بسیار موثری در آرام‌تر شدن بازار اجاره داشته باشد.صحبت‌ از آرام بودن بازار اجاره در حالی مطرح می‌شود که مستاجران از شرایطی متفاوت برای ما می‌گویند.

افزايش جمعيت، مهم زيرساخت، مهم‌تر

روزنامه اعتماد:شنبه شب، دو نفر از دست‌اندركاران تدوين و تصويب قانون «جواني جمعيت و تعالي خانواده»، با حضور در يك برنامه تلويزيوني يادآوري كردند كه اين قانون، از چند روز آينده براي كل كشور لازم‌الاجراست و استمهال 4 ماهه بعد از ابلاغ قانون هم، مهلتي بوده تا نهادهاي مجري و مسوول در اين قانون خود را براي انجام وظايف موكد آماده كنند. طبق آنچه مهمانان اين برنامه تلويزيوني مي‌گفتند، از چند روز آينده قرار است عطر اجراي قانون 73 ماده‌اي «جواني جمعيت و تعالي خانواده» در كل كشور بپيچد. مهمانان حاضر در اين برنامه تلويزيوني البته نخواستند اعتراف كنند يا شايد هم خود را به ناآگاهي زده بودند كه ماحصل تاكيدات اين قانون كه يك نسخه عاري از هر گونه مسووليت اجتماعي است، در كوتاه‌مدت، به دليل فقدان زيرساخت‌هاي الزامي براي ايجاد و توسعه رفاه اجتماعي، به جاي افزايش جمعيت به افزايش فقر مطلق منجر خواهد شد. افزايش جمعيت هر كشور با هدف دستيابي به توسعه پايدار، حتما متعالي است. مطلوب هر دولتي است كه با تكيه به نيروي كار مولد و سالم و اميدوار به آينده، به مرز توسعه پايدار برسد. اما افزايش جمعيت مستلزم زيرساخت‌هايي است كه بايد پيش از هر گونه قانون‌نويسي ايجاد شده باشد وگرنه اجبار جمعيت در سن باروري به فرزندآوري با مشوق‌هاي كوتاه‌مدت و نمايشي در كشوري كه تمهيدات منجر به رفاه اجتماعي، فراهم نشده يا هر آنچه هست، معيوب و منسوخ است، در بلندمدت، بار سنگين و پرعقوبتي است كه تحمل آن، در توان هيچ دولتي نخواهد بود و نتيجه‌اي جز افزايش فقر مطلق و سقوط شاخص‌هاي توسعه و اقتصاد ندارد.

نجات میانکاله

روزنامه ایران:وزیر کشور براساس دستور رئیس جمهور اعلام کرد تا بررسی مجدد ابهامات زیست محیطی، احداث پتروشیمی میانکاله متوقف خواهد ماند. فعالان و کارشناسان محیط‌ زیست با توجه به ادله‌های کارشناسی، اقتصادی و اجتماعی صدور مجوز زیست  محیطی را برای پتروشیمی میانکاله  غیرممکن می‌دانند و خواستار خروج تجهیزات پیمانکار از اراضی ملی- مرتعی و بازگرداندن اراضی ملی به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور شدند. آنها می‌خواهند در گام نخست نهال‌های اکالیپتوس کاشته شده در منطقه از دل خاک بیرون آورده شوند. این درخت ریشه رونده دارد و هرجا که آب ببیند آن را می‌بلعد. کارشناسان این واهمه را دارند که گذشت زمان به ریشه زنی عمیق این درختان در منطقه منجر شود. برای نخستین بار نیست که مازندران از «اکالیپتوس» زخم می‌خورد. فعالان می‌خواهند این بار اشتباه کاشت درخت مهاجم از سرچشمه خشک شود.مجید مخدوم استاد محیط‌ زیست و بنیانگذار آموزش عالی در رشته محیط‌ زیست در ایران نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از تشکیل یک تیم قوی با همکاری دانشگاه‌ها برای مطالعات زیست محیطی پتروشیمی میانکاله خبر می‌دهد و می‌گوید: «هرچند باید تا پایان مطالعات  صبر کرد اما ساخت پتروشیمی برای میانکاله سنگین و خارج از توان اکولوژیکی آن است.» او احتمال می‌دهد که در این مرحله سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور براساس مطالعات انجام گرفته ساخت پتروشیمی در میانکاله را رد خواهد کرد. او گزارش ارزیابی تهیه شده توسط تیم قبلی را ناقص اعلام می‌کند و می‌گوید: «این ارزیابی باید به روش فنی و ترکیبی انجام شود بنابراین سازمان محیط‌ زیست باید یک تیم قوی را انتخاب کند.»

فرمول جلوگیری از التهاب در بازارهای داخلی

روزنامه تجارت:پس از چند روز از ابلاغ دستورالعمل اعمال عوارض پلکانی صادرات، حالا وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی را پیرامون این تصمیم منتشر کرده و به شفاف سازی درباره آن پرداخته است. وزارت صمت هفته گذشته ابلاغیه اعمال عوارض صادراتی برای صادرات مواد اولیه را براساس مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و با تکلیف ستاد تنظیم بازار، برای یک دوره دو ماهه (تا پایان اردیبهشت‌ماه) را به گمرک ابلاغ کرد تا صادرات مواد اولیه به‌صورت پلکانی و متناسب با رشد قیمت‌های فوب ایران نسبت به تاریخ مبنا (دی‌ماه 1400 – ابتدای سال 2022) مشمول دریافت عوارض صادراتی شود. این نخستین بار است که اعلام می‌شود که این تصمیم از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شده است.اعمال عوارض صادراتی توسط دولت بر روی مواد اولیه، چهار علت اصلی داشت که نخستین آن‌ها مدیریت آثار تورمی قیمت مواد اولیه PPI ناشی از بحران شرق اروپا و تأثیر آن بروی CPI و تورم حوزه مصرف (رشد تا ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه ناشی از جنگ روسیه) بود. علت دوم اعمال این عوارض، تقویت موجودی انبارهای مواد اولیه کشور در آستانه فصل گرما و مدیریت کسری برق پیش رو بود (کمبود برق از اردیبهشت تا شهریورماه و برنامه دولت در محدودیت برق صنایع بزرگ).

شفافیت مات!

روزنامه جوان:نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها با ۱۹۳ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس فراز و فرود‌هایی را طی کرده و بار‌ها دست نمایندگان چرخیده و سرانجام هم نشده است که نشده است! از هفته‌های قبل قرار بود در ماه رمضان شاهد در دستور کار قرار گرفتن طرح شفافیت باشیم. دیروز این اتفاق افتاد و پس از ماه‌ها معطلی، ناگاه نمایندگان مجلس طرح را به شکلی دوفوریتی مطرح کردند و دوفوریت آن هم رأی آورد. اما این طرح جدید است و علاوه بر مجلس، شامل دو قوه دیگر و دستگاه‌های اجرایی هم می‌شود. از سویی، مخالفانی دارد که با اصل شفافیت مخالف نیستند، بلکه نسبت به جزئیات طرح ایراد و اشکال دارند. از جمله اینکه چرا اختیار تعیین اطلاعات قابل انتشار را به رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و اختیار تعیین محرمانه اطلاعات را بدون تعیین معیار دقیق، به شورای عالی امنیت ملی سپرده است. اینگونه طرح شفافیت در یک ابهام است و چنان فوری این طرح جدید به صحن رسیده که فرصت بررسی و مداقه کارشناسان در آن هم فراهم نشده است. کلیدواژه کلی «شفافیت» برای یک طرح، می‌تواند نظر مثبت هر ذهنی را با خود همراه کند و علیه آرای مخالف طرح شود، اما آنکه در جزئیات چه اتفاقی قرار است بیفتد، همان چیزی است که مبهم است و اینگونه شفافیت ادعایی این نمایندگان مجلس در هاله‌ای از ابهام است.

حذف اقشار محروم از غربالگری جنین؟

روزنامه خراسان: وزارت بهداشت به طور رسمی حذف غربالگری جنین از سطح یک خدمات سلامت را ابلاغ کرد؛ اقدامی که اگرچه در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت است اما به نظر می‌رسد باید با حساسیت بیشتری انجام شود.چرا که با این تصمیم عملا بخش زیادی از  افراد  در روستاها و شهرهای کوچک  واقشار محروم به دلیل عدم دسترسی به پزشک متخصص و هزینه های آن از شمول غربالگری خارج می شوند . یک نامه جنجالی درباره حذف غربالگری دکتر سید حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت، در نامه‌ای به زیرمجموعه خود خواستار «حذف غربالگری ناهنجاری جنین از سامانه‌های الکترونیک در سطح یک ارائه خدمات سلامت» شده است؛ اگرچه پیگیری‌های ما از بروز یک اشتباه در این نامه حکایت دارد. نماینده مجلس: نامه وزارتخانه دقیق نیست، اصلاح شد آن‌طور که رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به خراسان می‌گوید، در جلسه‌ای که صبح دیروز در وزارت بهداشت برگزار شد، مسئولان وزارتخانه دقیق نبودن متن این نامه را پذیرفتند و آن را اصلاح کردند. به گفته «امیرحسین بانکی‌پور»، شخص وزیر و دیگر مسئولان وزارتخانه هم از این اشتباه ناراحت بودند؛ چراکه باید در نامه ذکر می‌شد «خدمات غربالگری از سطح یک حذف و به سطح دو انتقال یافته است». وی تصریح می‌کند: در قانون تصریح شده که انجام غربالگری باید توسط پزشک متخصص انجام شود و بهورزانی که در سطح یک خدمات سلامت فعالیت می‌کنند، صلاحیت تشخیص آن را ندارند.

ایران توانست؛ آمریکا نتوانست

روزنامه کيهان:نگاهی به سیر بیماری و مدیریت کرونا در ایران و مقایسه آن با یکی از مدعیان جهانی یعنی آمریکا نشان می‌دهد که با توجه به همه جوانب کشورمان در مدیریت کرونا از آمریکا موفق‌تر بوده است.مدتی است که روند کاهشی تلفات کرونا در کشورمان ادامه دارد و این روزها تعداد فوتی‌های روزانه پس از پشت سر گذاشتن موج ششم و با وجود رونق سفرهای نوروزی و رفت و آمدهای یک ماه اخیر و بازگشایی‌ها، به زیر 30 نفر رسیده است.به اعتقاد متخصصان، علت روند کاهشی این روزهای بیماری و کنترل قابل قبول کرونا در کشور در کنار تلاش فداکارانه کادر درمان، تامین گسترده واکسن و واکسیناسیون سراسری همراه با استقبال مردم در ماه‌های گذشته بوده است.نگاهی به روند بیماری کرونا در کشورمان و مرور روزهای تابستان گذشته یادآور روزهایی است که گاه تعداد فوتی‌ها به 700 نفر در روز و مبتلایان روزانه به 40 هزار نفر می‌رسید و کندی تامین و تزریق واکسن باعث افزایش نگرانی‌ها درخصوص افزایش تصاعدی قربانیان شده بود. خوشبختانه با شروع به کار دولت سیزدهم و ورود مستقیم رئیس‌جمهور به موضوع واردات واکسن و تشکیل تیم‌های هماهنگ در دستگاه‌های مختلف برای این امر مهم، از نیمه تابستان شاهد آغاز روند رو به رشد واردات واکسن و سرعت گرفتن شتابان واکسیناسیون در کشور بودیم به طوری که آثار این واکسیناسیون گسترده را در ادامه موج پنجم و شیوع موج ششم و کاهش تلفات این روزها شاهد بوده‌ایم.

برجام در وقت اضافه!

روزنامه وطن امروز: مذاکرات احیای برجام درست در جایی متوقف شده است که پیشرفت یا شکست 8 دور گفت‌و‌گو و مذاکره فشرده یک ‌ساله در وین منوط به تصمیم سیاسی واشنگتن است و همه چیز به اینکه بایدن و تیم سیاست خارجی و امنیت ملی‌اش چه تصمیمی در اتاق بیضی کاخ سفید اتخاذ خواهند کرد، گره خورده است. دولت بایدن اما برای اینکه گشودن این گره را از سر خود باز کند، تلاش می‌کند تهران را مسؤول وقفه در مذاکرات معرفی کند.  به گزارش «وطن‌امروز» مذاکرات یک ‌ساله وین را باید اینگونه جمع‌بندی کرد که دولت بایدن با هدف دستیابی به یک برجام ساده و سهل‌الوصول برای واشنگتن که همزمان بتواند هم به قول آمریکایی‌ها برنامه هسته‌ای ایران را که با سرعت زیادی در حال پیشرفت بوده در جعبه قرار دهد، هم بتواند ساختار کلی تحریم‌ها را حفظ کرده و هم تضمینی برای اینکه احیای برجام را پایه‌ای برای رسیدگی به دیگر مسائل با ایران قرار دهد، به دست آورد، وارد مذاکرات شد.  بایدن در این مرحله بارها در مواضع خود اعلام کرد کشورش از قضاوت‌های نادرست ترامپ درباره برجام رنج می‌برد اما در عمل از کارزار فشار حداکثری ترامپ به عنوان یک اهرم مذاکراتی در وین استفاده کرد تا تهران را وادار به عقب‌نشینی کند. واشنگتن که به واسطه برنامه غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم ایران زمان را به ضرر خود می‌بیند، تقریبا در هیچ یک از اهداف کوتاه‌مدت خود در وین موفقیتی کسب نکرد تا جایی که با بروز شکاف در هیات نمایندگی آمریکا در وین، اعضای شاخصی از تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به رهبری رابرت مالی، نظیر ریچارد نفیو، در نیمه راه کناره‌گیری کردند.

ارتــبـــــــاط فرانسوی

روزنامه جام جم: اعلام خبر حضور سه فیلم با حضور عوامل و بازیگران ایرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم کن احتمالا خیلی‌ها را خوشحال کرده است. هرچه باشد ایرانی‌ها برای افتخارآفرینی و رقابت در یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان آماده می‌شوند اما به نظر می‌رسد همه چیز به همین سادگی نیست. اگر کمی دقیق‌تر به صحنه نگاه کنیم، ردپای نفوذ فرهنگی و غفلت مسؤولان را در این رویداد می‌بینیم. به نظر می‌رسد بخش‌های مختلف یک پازل برای تکمیل کردن یک تصویر بزرگ‌تر در حال کامل شدن است. در این نوشتار به این حضور سه‌گانه می‌پردازیم.Wild Bunch AG یا واید بانچ یک شرکت پخش و فروش بین‌المللی در فرانسه است اما دامنه فعالیت آن به سراسر قاره سبز و فراتر از آن گسترش یافته است. این شرکت از اواخر دهه۷۰ میلادی در فرانسه ایجاد شد و بعد از آن توانست با خرید چند شرکت فیلمسازی دیگر، به یک شرکت بزرگ و مؤثر تبدیل شود که پخش جهانی فیلم‌های مشهوری چون رؤیای کاساندرا، ویکی کریستینا بارسلونا، سخنرانی پادشاه، هنرمند (آرتیست) و تیتان را به‌عهده داشته است. این شرکت همچنین در حوزه‌های دیگر نظیر انیمیشن نیز ورود و توزیع فرآورده‌های فرهنگی دیگر مانند پویانمایی، تئاتر، ویدئو و شبکه نمایش خانگی را هم به مجموعه فعالیت خود اضافه کرده است. واید بانچ دارای شرکت‌های زیرمجموعه در دیگر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، اتریش، اسپانیا و آلمان است و در سال‌های اخیر، گستره فعالیت خود را به دیگر کشورهای جهان از جمله چین نیز گسترش داده و بخش مهمی از بازار جهانی فیلم و پخش و تولید فیلم مستقل را در اختیار گرفته است.

دست بیمه‌ در جیب دارو

روزنامه فرهیختگان:زمزمه‌های وقوع یک سیل از وقوع خود سیل به‌مراتب نگران‌کننده‌تر خواهد بود، فضایی پر از ابهام، تردید و مملو از تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌های بی‌پایان گاه می‌تواند آسیب مستقیم وقوع یک سیل را به‌جای چند ساعت تا روزها، هفته‌ها و ماه‌ها ادامه دهد. از سال گذشته که زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی دارو به گوش می‌رسید تا سال1401 که حذف این ارز رسما تایید شده اما هنوز اتفاق نیفتاده است، قیمت تمامی اقلام دارویی تولید داخل از 15 تا 40درصد افزایش داشته و داروهای وارداتی بیماران خاص در مواردی نایاب شده‌اند. آیا تخصیص این ارز واقعا متوقف شده و اگر این افزایش قیمت‌ها تنها با زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی واقع شده است، درصورت قطع واقعی این حمایت، سرنوشت بازار دارو چه خواهد بود؟ بازاری که خیلی هم بازار نیست!با اینکه موضوع حذف ارز ترجیحی دارو قطعی شده و وقوع آن بنابر اعلام وزارت بهداشت، حتمی است، اما هنوز تخصیص ارز 4200تومانی به داروهای وارداتی و ماده موثره و اولیه داروهای تولید داخل قطع نشده و رسما پایان نیافته است، با این حال زمزمه‌های وقوع این اتفاق موجب گران‌شدن بسیاری از دارو‌ها، محصولات پزشکی و همچنین نایاب شدن دارو‌های خاص شده و متشنج شدن فضای بازار دارو را به‌دنبال داشته است. اصطلاح «دارو» به سبب قرار گرفتن لغت «دارو» درکنار واژه «بازار» شاید امری نادرست به‌شمار برود از این جهت که دارو و نظام سلامت از آن حوزه‌هایی است که نباید فلسفه بازار و رویکرد‌های اقتصادی، کسب سود و منطق سرمایه بر آن حاکم شود.

کاسبی ارواح!

روزنامه شرق:فسادهای عجیب و غریب در ایران با هویت جعلی بارها و بارها رسانه‌ای شده است؛ از کسانی که گفته می‌شد رانندگان و سربازان بانک مرکزی بوده‌اند و نامشان در فهرست بزرگ‌ترین اختلاس‌گران ایران به چشم می‌خورد تا زنان روستایی که پورشه وارد می‌کنند یا کارتن‌خواب‌هایی که صادرات میلیارد دلاری دارند. حساب‌های اجاره‌ای، کارت ملی اجاره‌ای، کارت بازرگانی اجاره‌ای، حساب اینترنتی اجاره‌ای و حالا فردی با دو کارت ملی که مالک اصلی پتروشیمی میانکاله خوانده می‌شود و نفوذ عجیب او که گفته می‌شود باعث تصاحب اراضی ملی شده است، روزهاست در رسانه‌های ایران خبرسازی می‌کند. اما سر شاخه‌های این فسادهای بزرگ کجا هستند؟مردی که عکس ندارد! مردی که دو کارت ملی دارد و مردی که حرف نمی‌زند… شغل او مشخص نیست. ظاهر ماجرا تولیدکننده است؛ تولیدکننده فولاد، پتروشیمی، سیمان، مرغ، فیلتر!، سازه فلزی و… . دانه‌درشت بانکی است و حالا متهم است به زمین‌خواری در اراضی ملی. روزهاست که جنگ و جدل درباره پتروشیمی ساخته‌نشده او، به بالاترین سطوح مقامات کشوری رسیده اما خودش سکوت کرده است. رسانه‌ها نام مرد مرموز پتروشیمی میانکاله را عبدالله عبدی نوشته‌اند اما حالا گفته می‌شود او دو کارت ملی دارد و حتی اسناد هویتی او زیر سؤال رفته است.بررسی اطلاعات ثبت شرکت‌های او نشان می‌دهد که حداقل عضو هیئت‌مدیره 9 شرکت بوده است.

این بهشت‌، تعطیلی ندارد

روزنامه همشهری: اینجا گلزار شهداست؛ قطعه‌ای از بهشت در دل آرامستان بزرگ شهر. قدم زدن در اینجا و هم‌صحبتی با شهیدان عجب حال خوشی دارد. چه خوب آدمی را سبکبال می‌کند و به دل‌های زنگار گرفته صفا می‌دهد. گرچه در همه روزهای سال مزار شهدا همین حس و حال را دارد اما در ایام‌ماه رمضان معنویت خاصی در فضای آن موج می‌زند. پیش‌تر فقط در شب‌های احیا مراسم دعا و نیایش در گلزار شهدا برگزار می‌شد اما امسال با طرحی که سازمان بهشت زهرا(س) اجرا کرده در 30روز‌ماه مهمانی خدا، مردم می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز به اینجا بیایند و با شهدا دیدار کنند. زیباتر از آن سفره اطعامی است که تنگ غروب در جای جای مزار شهدا پهن می‌شود و مهمانان روزه‌دار در کنار شهیدان افطار می‌کنند. به‌ویژه قطعه سرداران بی‌پلاک یا همان شهدای گمنام که بیشترین مهمانان را به‌خود اختصاص داده است. بر سر مزار این عزیزان پیر و جوان و زن و مرد می‌آیند بی‌آنکه بدانند میزبان‌شان کیست؟ البته برنامه‌های ویژه‌ماه رمضان مفصل‌تر از بیان آن در چند سطر است. ترتیل‌خوانی، دعا و نیایش و سخنرانی بخش دیگری از مراسم است که هر شب برپا می‌شود و حضور در آن خالی از لطف نیست.هنوز ساعتی تا غروب مانده و بهشت زهرا(س) رو به خلوتی می‌رود. اما بر عکس گلزار شهدا لحظه به لحظه شلوغ‌تر می‌شود. دلیلش هم طرحی است که سازمان بهشت زهرا(س) از اول‌ماه رمضان در اینجا برگزار می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.