لیلی رشیدی: آقایان؛ تئاتر شغل ماست!

تعطیلی چند باره سینما و تئاتر انتقادات زیادی را باعث شده است

انتقادات لیلی رشیدی درباره تعطیلی تئاتر و سینما صریح است: چگونه به این راحتی شغل ما را تعطیل می‌کنید؟ یعنی تئاتر از مترو و بازار خطرناک‌تر است؟

[شهروندآنلاین] تعطیلی تئاتر و سینما در دور جدید محدودیت‌های کرونایی تهران انتقادات بسیاری را باعث شده است. به‌خصوص که رسانه‌ها، هنرمندان و حتی مقامات معترفند که سالن‌های سینما و تئاتر، بعد از کرونا، حتی در شلوغ‌ترین روزهایشان از ده درصد ظرفیت‌شان بیشتر بلیت نفروختند؛ و در ضمن به واسطه قابل کنترل بودن، این فضاها به مراتب ایمن‌تر از مترو و اتوبوس و بانک‌هایی هستند که انگار نام کرونا نیز به گوش‌شان نرسیده است.

تعطیل یک شغل
یکی از جدیدترین منتقدان این تعطیلی‌ها لیلی رشیدی، بازیگر تئاتر و تلویزیون است. این بازیگر که در روزهای قبل از تعطیلی‌های جدید مشغول بازی در نمایش “در انتظار گودو” بود که در فضای باز باغ کتاب اجرا می‌شد، از تعطیلی دوباره تئاتر و سینما انتقاد دارد و خطاب به مدیران فرهنگی و تصمیم‌گیرندگان این امر یادآوری می‌کند که «تئاتر شغل ماست، نه تفریح و تفنن که مدام تعطیل شود».

بهانه برای تعطیلی تئاتر
لیلی رشیدی علاوه بر تعطیلی‌ها از بی‌توجهی به هنرمندان نیز انتقاد دارد: «در ماجرای کرونا نه تنها به تئاتر کمکی نشد، بلکه جلویش را هم گرفتند. جوری که گاهی به فکر آدم می‌رسد شاید دوست ندارند تئاتر داشته باشیم و دنبال بهانه می‌گردند».
رشیدی اوضاع را با مشاغل دیگر و فضاهای گاه شلوغ‌تر مقایسه می‌کند: «وقتی تئاتر و سینما تعطیل می‌شوند و مثلا باشگاه‌های ورزشی بسیار بزرگ در همین هفته‌های محدودیت‌های کرونایی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، سوال‌برانگیز می‌شود. باشگاه‌های ورزشی بزرگ که قوطی کبریت نیستند که پنهانی فعالیت کنند. این تناقض‌ها واقعا حیرت‌انگیز است. یا این پرسش در ذهن همه هنرمندان تئاتر وجود دارد که آیا تئاتر از مکانی مانند مترو خطرناک‌تر است؟».

لیلی رشیدی در گفتگو با ایسنا انتقادات صریحی از اوضاع دارد: «چرا متوجه نیستند تئاتر شغل ماست و چگونه است که مدام و براحتی آن را تعطیل می‌کنند. مگر می‌توان مثلا بازار تهران را که لبریز از جمعیت است، تعطیل کرد و مانع کسب درآمد بازاریان شد؟ آن‌هم در حالی که بازار نمی‌تواند خود را با شرایط کرونا تطبیق بدهد. در واقع تئاتر و سینما برخلاف بسیاری از مشاغل که نمی‌توانند خود را با وضعیت کرونایی تطبیق دهند، خود را با شرایط روز و وضعیت اجتماعی هماهنگ کرده‌اند. در این وضعیت، تعطیلی چند باره تئاتر و سینما جای تاسف و تعجب دارد».

کتمان آسیب‌های کرونا
این بازیگر از این موضوع نیز که در معرفی مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تئاتر از قلم افتاده است، ناراضی و معترض است: «بی‌‌انصافی است که تئاتر را جزو مشاغل آسیب‌دیده در دوران کرونایی به حساب نیاوردند. همان زمان که وزیر بهداشت نامی از ما نیاورد، باید می‌فهمیدیم از نظر مسئولان تئاتر و سینما تفنن است».

از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم!
در پایان لیلی رشیدی یک بار دیگر حرف اصلی را می‌زند: «تئاتر شغل ماست و باید بتوانیم مانند دیگر مشاغل، به فعالیت‌مان ادامه بدهیم. حمایت هم نمی‌خواهیم، چون آنقدر حمایت نشده‌ایم که این موضوع را به عنوان یک اصل پذیرفته‌ایم. فقط جلوی کارمان را نگیرید راضی هستیم».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.