هجوم فیلم‌های قدیمی به سینمای ترسیده و سردرگم

هر آن‌چه باید درباره اوضاع اقتصادی سینما در هفته‌های اخیر باید بدانید

فروش فیلم‌های روی پرده در این چند وقت اخیر نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را به نمایش گذاشته. آیا یک بار دیگر شاهد صف‌های علاقمندان مقابل سینماها خواهیم بود؟!

[پولاد امین] به نظر می‌آید در سطح جهان اوضاع سینما کم کم دارد به سمت عادی شدن حرکت می‌کند. شاهد این مدعا حرکت تدریجی فروش فیلم‌های روی پرده به سمت توقعاتی است که از یک آخر هفته سینمایی انتظار می‌رود. با این‌که هنوز هم فاصله زیادی با آمار و ارقام روزهای قبال از شیوع کرونا وجود دارد، اما در ده روز اخیر بازگشایی شماری دیگر از سینماهای آمریکا و انگلستان روزهای امیدوارکننده‌تری را نسبت به هفته‌های پیش شکل داده است. البته تفاوت فروش فیلم‌های این هفته هم‌چنان در قیاس با فروش هفته‌های قبل زیاد ملموس و محسوس نبوده، اما به هر حال در اوضاع کرونایی سینما هر پیشرفتی باعث امیدواری است.

تلخ اما امیدوارکننده

فیلم‌های روی پرده، در ده روز اخیر در حدود چهارده میلیون دلار فروختند که اگر چه مثلا در قیاس با فروش‌ ۱۵۰ میلیون دلاری «جوکر» در زمان مشابه سال گذشته شوخی به نظر می‌رسد، اما نسبت به هفته‌های پیش که مجموع فروش فیلم‌ها کمتر از این حرف‌ها بود، گامی رو به جلو محسوب می‌شود.

باز هم “تنت”

باز هم مثل تمام چند هفته اخیر فیلم «تنت» یا «انگاره» پرفروش‌ترین فیلم هفته بود. در حقیقت در ده روز گذشته تریلر جاسوسی پیچیده کریستوفر نولان حدود سه میلیون دلار فروخته که با احتساب این آمار، مجموع فروش این فیلم در آمریکا از چهل‌وپنج میلیون دلار بیشتر شده است.

«تنت» تاکنون در بازارهای بین‌المللی هم ۳۰۷ میلیون دلار فروخته، که اگر چه در روزگار کرونایی سینما آمار بالایی به شمار می‌آید، اما بسیار پایین‌تر از توقعاتی است که در مورد این فیلم وجود داشت و گمان می‌رفت یک تنه سینمای دنیا را نجات خواهد داد. با این حال «تنت» کریس نولان تقریبا در تمام کشورهایی که اکران شده، پرفروش‌ترین فیلم در یک ماه اخیر بوده است.

همه‌جا جز چین

تنها کشوری که گیشه‌هایش در زمان بلیت‌فروشی فیلم جدید کریستوفر نولان چندان داغ نبودند، یا به عبارت بهتر تنها کشوری که مردمانش چندان به “تنت” اعتنایی نکردند و در جو رسانه‌ای خاصی که پیرامون این فیلم شکل گرفته بود، غرق نشدند؛ چین بود- که در شش هفته گذشته شاهد بودیم که در سینمای این کشور عناوین محلی درآمد بالاتری را نسبت به «تنت» به ثبت رسانده‌اند.


در این مدت که در تمام دنیا “تنت” پرفروش‌ترین فیلم سینماها بوده، در چین فیلم چینی «هشتصد» درباره دفاع گروهی از مردم شانگهای مقابل تهاجم ارتش ژاپن، با فاصله پرفروش‌ترین فیلم در سینماهای چین بوده. جالب این‌که حتی این هفته هم که “هشتصد” بعد از حدود دو ماه اکران از صدر جدول فروش هفتگی سینماهای چین پایین آمد، پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته، نه “تنت” کریستوفر نولان، که دو فیلم «مردم من، سرزمین من» و انیمیشن «جیانگ ژیا» بودند که با درآمد بیش از 150 میلیون دلار بسیار موفق‌تر از «تنت» عمل کردند…

غلبه بر کرونا

اما با تمام این حرف‌ها و حدیث‌ها فیلم “تنت” بیشترین درآمدش را از بازار چین به دست آورده. گفته می‌شود این فیلم در چین حدود دویست میلیون دلار فروخته است که خود بهتر از هر ادعا یا شاهدی نشان می‌دهد بازار سینمای چین چه پتانسیل حیرت‌انگیزی دارد.
در این زمینه باید گفت که سینماهای چین در یک ماه و نیم اخیر بیش از 1 میلیارد دلار فروخته‌اند. یک آمار عالی که نشان می‌دهد تنها جایی است که سینما توانسته بر بحران کرونا غلبه کرده و به روزهای خوش گذشته بازگردد.

نیرنگ قدیمی

اما اگر ده روز پیش کسی ریسک می‌کرد و در سایت‌های شرط‌بندی روی این موضوع شرط می‌بست که دومین فیلم پرفروش این چند وقت فیلمی قدیمی خواهد بود که بیست‌وهفت سال ‌پیش در اکران اصلی‌اش شکست سنگینی خورده بود، بی‌تردید امروز ثروتمند شده بود. اما چه این خبر را باور کنید و چه نه؛ فرقی در اصل ماجرا نمی‌کند که این اتفاق افتاده و دومین فیلم پرفروش هفته فیلم «نیرنگ‌بازی» یا همان «hocus pocus» بوده.

کمدی فانتزی- جادوگری «نیرنگ‌بازی» که داستانش در قرن شانزدهم رخ می‌دهد، توانسته در این مدت که دوباره روی پرده آمده حدود دو میلیون دلار بفروشد. این فیلم که در بیش از دو هزار و پانصد سالن روی پرده آمده، تقریبا در هر سالن هزار دلار به دست آورده. رقمی ناچیز، که البته برای فیلمی که در زمان خودش نه خوب فروخت و نه از سوی منتقدین مورد استقبال قرار گرفت، موفقیتی رویایی به شمار می‌رود.
داستان «نیرنگ‌بازی» در ماساچوست آمریکا در شب هالووين سال 1693 می‌گذرد و درباره سه خواهر جادوگر بدذات است که به کمک کتاب جادوي‌شان نيروي جواني را از جسم دخترکي بيرون مي کشند تا جوان شوند و برای همیشه جوان بمانند. اهالي دهکده اين سه خواهر جادوگر را دار مي‌زنند، ولي آنان پيش از مرگ مي‌گويند که اگر جوان با کره‌اي شمع سياهي در خانه آنان روشن کند، دوباره به زندگي باز خواهند گشت.

ترس ادامه‌دار سینما

نکته جالب درباره فروش هزار دلاری “نیرنگ‌بازی» این‌که در ده روز اخیر تنها چهار فیلم از ده فیلم پرفروش، از هر سالن، روزانه بیش از پانصد دلار به دست آوردند، که یعنی در طول روز شصت نفر بلیت آن سالن را خریده‌اند. درآمدی که حتی کفاف هزینه‌های سالن‌ها را هم نمی‌دهد، و برای این است که شماری از سینماهای زنجیره‌ای مانند سینه‌ورلد قصد تعطیل کردن سینماهاشان را دارند.
و باز به همین دلیل است که استودیوها جرات اکران فیلم‌های جدیدشان را ندارند. چنان‌چه هفته گذشته دیدیم که زمان اکران جدیدترین فیلم مجموعه جیمزباند هم برای بار دوم به تعویق افتاد و به سال آینده موکول شد، شاید تا آن زمان اتفاقی رخ دهد، و شر کرونا از سر سینمای جهان کم شود.

نوستالژی روح

«نیرنگ‌بازی» البته تنها فیلم قدیمی روی پرده در این چند وقت اخیر نبوده و در نبود فیلم‌های جدید سینماهای بسیاری یک بار دیگر فیلم‌های قدیمی را از انبارها بیرون آورده و روی پرده فرستاده‌اند. که از آن میان می‌توان به “بیتل‌جویس” اشاره کرد. فیلمی کمدی، ترسناک و ماورائی از تیم برتون که در سال ۱۹۸۸ ساخته شده و دربارهٔ زوج جوانی است که بعد از مرگ مجبور می‌شوند در همین دنیا بمانند. خانواده‌ای مالک خانه‌شان می‌شوند اما دختر نوجوان خانواده روح آنها را می‌بیند.

بازیگران این فیلم الک بالدوین، جینا دیویس، وینونا رایدر و مایکل کیتون هستند- که این آخری در نقش «بیتل جوس» ظاهر شده است. این فیلم که با بودجهٔ ۱۳ میلیون دلاری، ۸۰ میلیون دلار فروش داشت و دهمین فیلم پرفروش سال ۱۹۸۸ شد؛ در اکران جدیدش هم جزو ده فیلم پرفروش هفته بوده، با این‌که میزان فروشش کمترین نزدیکی با زمان اکران اولیه‌اش ندارد. این فیلم در روزهای اخیر حدود نیم میلیون دلار فروخته است.

اکران طولانی، ‌جدول عجیب

نبود فیلم‌های جدید، همچنین باعث ادامه نمایش فیلم‌هایی مانند «جهش‌یافته‌های جدید» و «نامتعادل» نیز شده- که این توفیق را به دست آورده‌اند رکوردهای فروش خود را ارتقا دهند.
“جهش‌یافته‌های جدید»، آخرین فیلم اکران‌شده کمپانی دیزنی که داستانش در فضای فیلم‌های ابرقهرمانی «مردان ایکس» روایت می‌شود، در ششمین هفته نمایش بیش از یک میلیون دلار دیگر فروخت تا مجموع فروش‌اش در آمریکای شمالی از بیست‌ویک میلیون دلار عبور کرده باشد.
“نامتعادل»، جدیدترین نقش‌آفرینی راسل کرو هم یک میلیون دلار دیگر به دست آورد تا در پایان هفتمین هفته نمایش در مجموع حدود بیست میلیون دلار فروخته باشد.
پنجمین فیلم پرفروش ده روز اخیر هم تریلر جاسوسی «کافر» بوده. این فیلم که هفته گذشته در جایگاه ششم جدول پرفروش‌ها قرار داشت، با فروش حدود یک میلیون دلار، در میانه هفته چهارم اکران به مجموع فروش سه‌ میلیون و هشتصد هزار دلار رسیده است. بعد از این فیلم، “بیتل‌جویس» به عنوان دیگر فیلم قدیمی روی پرده نیز با فروش پانصد هزار دلار در جایگاه ششم جدول نشسته است؛ بالاتر از کمدی رمانتیک «گالری قلب‌های شکسته»، «امپراتور بازمی‌گردد» و «سکوت را بشکن»- که این آخری که تور کنسرت‌های گروه محبوب پاپ کره‌ای بی‌تی‌اس را به تصویر کشیده، در میانه سومین هفته نمایش به مجموع فروش یک میلیون و هفتصد هزار دلار رسیده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.