چراغ اول به یاد یکی از خیران روشن شد

ماجرای خانه هلال سه‌قلعه و بانک امانات پزشکی‌ای که به داد بیماران نیازمند می‌رسد

شهرستان سرایان چهار خانه هلال دارد و قدیمی‌ترین‌شان از سال 1394 در «سه‌قلعه» راه‌اندازی شد؛ همان بخشی که سال‌هاست به همت کمک‌های داوطلبانه مردمانش، بانک تجهیزات پزشکی مجهز و مبسوطی راه‌اندازی کرده و در ایام کرونا و به وقت بیماری، به داد مردم دهستان رسیده. چراغ این بانک تجهیزات را خانواده یکی از خیران سه‌قلعه، بعد از مرگ او روشن کردند. کمک به بانک تجهیزات پزشکی و به‌روز کردن آن، رسمی است که از پنج سال گذشته تاکنون در این بخش پابرجا مانده است. خانه هلال سه‌قلعه، سال‌هاست که در زمینه آموزش و افزایش تاب‌آوری اجتماعی هم برای مردم این بخش دست به کار شده است.

به‌زودی قرار است تعداد خانه‌های هلال شهرستان سرایان به 10 خانه هلال برسد؛ راه‌اندازی 6 خانه هلال دیگر در روستاها، بخش‌ها و مرکز این شهرستان.

«محمد بارانی» رئیس هلال‌احمر شعبه سرایان می‌گوید: «خانه‌های هلال در خراسان‌جنوبی و به‌خصوص شهرستان سرایان، به دنبال افزایش تاب‌آوری مردم در بحران‌ها و حوادث هستند و به نوعی شعبه کوچکی از جمعیت به شمار می‌روند. به همین دلیل تمام فعالیت‌هایی که در یک شعبه از جمعیت هلال‌احمر انجام می‌شود، در خانه‌های هلال هم به چشم می‌خورد.»

شهرستان‌های کوچک استان‌های کم‌برخوردار، با کمبود امکانات و تجهیزات مختلفی روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آنها، کمبودهای موجود در زمینه بهداشت و درمان و پزشکی است؛ خلأ بزرگی که با کمک‌های داوطلبانه مردم این مناطق و با راه‌اندازی بانک امانات پزشکی برطرف می‌شود.

بارانی می‌گوید: «در بحران‌های بزرگی مثل کرونا، این بانک تجهیزات پزشکی اهمیت خود را دوچندان نشان داد. مردم نیاز به استفاده از تجهیزات و امکاناتی مثل دستگاه سنجش اکسیژن، کپسول اکسیژن و… داشتند. این نیازها به قدری بود که در بزرگ‌ترین شهرها هم با کمبود مواجه بودیم. در چنین شرایط بحرانی‌ای مردم به خانه‌های هلال مراجعه می‌کردند و این تجهیزات را امانت می‌گرفتند؛ گرچه این تجهیزات همه نیازهای شهرستان را تامین نمی‌کرد، اما چراغ امید بزرگی برای همه ما بود. همین بانک تجهیزات پزشکی خانه هلال سه‌قلعه، در دوره کرونا جان دو نفر از بیماران را از مرگ حتمی نجات داد.»

 

خانه امید اهالی سه قلعه

اولین تجهیزات پزشکی یک سال بعد از راه‌اندازی خانه هلال سه‌قلعه به این مرکز رسید؛ خانواده یکی از خیران بعد از فوت او مبلغ چند میلیونی را برای تامین این تجهیزات پزشکی به خانه هلال اهدا کرده بودند. ویلچر، کپسول اکسیژن، عصا، واکر، تشک مواج، دستگاه فوتوتراپی برای کودکان مبتلا به زردی از جمله تجهیزاتی است که این روزها در بانک امانات پزشکی خانه هلال سه‌قلعه وجود دارد.

«علی اشرف‌زاده» مسئول خانه هلال سه‌قلعه می‌گوید: «بخش سه‌قلعه از توابع شهرستان سرایان خراسان‌جنوبی، حدود 5هزار نفر جمعیت دارد. با وجود داشتن مراکز درمانگاهی و مرکز بهداشت در این بخش، بانک امانات پزشکی کمک زیادی به بیماران نیازمند کرده است. بعد از راه‌اندازی این بانک امانات، به صورت مداوم مردم هم به ما کمک می‌کنند و با پول‌های جمع‌آوری‌شده، این بانک را به‌روز می‌کنیم.»

همین یکی دو روز گذشته بود که یکی از خیران سه‌قلعه، یک دستگاه فوتوتراپی به این خانه هلال اهدا کرد. اشرف‌زاده می‌گوید: «خانواده‌هایی که نوزادشان دچار زردی می‌شد، برای استفاده از دستگاه فوتوتراپی باید به مرکز شهرستان می‌رفتند. قبلا یکی از این دستگاه‌ها توسط کمک خیران خریداری شده بود. اما با اضافه‌شدن دومین دستگاه، خانواده‌های بیشتری می‌توانند از آن استفاده کنند.

حالم بهتر است

این روزها خانه هلال سه‌قلعه نزدیک به 80 عضو فعال دارد و در حوزه‌هایی مثل کارهای داوطلبی، امداد، آموزش، برگزاری مانور و … فعالیت می‌کنند.

اشرف‌زاده می‌گوید: «داوطلبان به ما کمک مالی می‌کنند یا از توان و مهارت خود برای کمک به دیگران مایه می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین حمایت‌های داوطلبی ما، حمایت از بیماران نیازمند است. حتی اگر نتوانیم کمک زیادی به این افراد کنیم آنها را به هلال‌احمر شهرستان معرفی می‌کنیم و خوشحالم که مشکل بسیاری از بیماران از جمله افراد مبتلا به سرطان، بیماران ریوی و… به دست خیران هلال‌احمر حل شده است.»

کمک به یکی از اهالی سه‌قلعه در روزهایی که در بستر بیماری قرار داشت، یکی از خاطرات ماندگار رئیس خانه هلال را در سال‌های گذشته رقم زده است.

اشرف‌زاده می‌گوید: «فردی را می‌شناختیم که بیماری مزمن ریوی داشت. هفته‌های آخری که زنده بود، هر روز به او سر می‌زدیم و کپسول اکسیژن را برای تنفس راحت‌تر، برایش مدام شارژ می‌کردیم. آنچه دل ما را خوش می‌کرد این بود که او حال بهتری داشت و راحت‌تر می‌توانست نفس بکشد. گرچه مدتی بعد به دلیل پیشرفت بیماری جان خود را از دست داد، اما صدایش هنوز در گوشم است که مدام می‌گفت از وقتی شما آمدید حالم بهتر است.»

کمک به سالمندان و رسیدگی به کارهای افراد ناتوانی که به تنهایی زندگی می‌کنند، کمک به تامین جهیزیه و … از دیگر کارهایی است که اعضای خانه هلال سه‌قلعه دنبال می‌کنند؛ در حالی که با گذشت بیش از 6 سال از آغاز فعالیت‌های این مرکز، هنوز خبری از ساختمان مشخصی برای این خانه هلال نیست و جلسات و کلاس‌ها و دوره‌ها در مساجد و حسینیه‌های سه‌قلعه برگزار می‌شود.

افتتاح نخستین خانه هلال ویژه ناشنوایان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.