بزرگترین نیاز، شنیده‌شدن است

گزارش صلیب سرخ جهانی از آثار سوء همه‌گیری کرونا بر سلامت‌روانی نیمی از مردم

نتایج نظر سنجی جدید صلیب‌سرخ‌جهانی که در روز جهانی سلامت روان انجام شده‌حاکی از تاثیر منفی بیماری کووید-19 بر سلامت روانی حدود نیمی از کسانی است که در این نظرسنجی شرکت کردند.

شهروندآنلاین-طبق نظرسنجی انجام شده توسط کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در 7 کشور، نیمی از کل شرکت‌کنندگان (51 درصد) در این بررسی گفتند که همه‌گیری کووید19 تأثیر منفی بر سلامت روانی آنها داشته است.

به گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ و فدراسیون جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر از ژنو، طی یک تحقیق با عنوان: ” در موضوع اهمیت سلامت روان و حمایت روانشناختی دردوران شیوع کرونا ،بزرگترین نیاز شنیده‌شدن است”،نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر توضیح می‌دهد که چگونه این همه‌گیری استرس و درد و رنج در جوامع مختلف جهان را به‌شدت بیشتر کرده‌است.

در موضوع اهمیت سلامت روان و حمایت روانشناختی دردوران شیوع کرونا ،بزرگترین نیاز شنیده‌شدن است

شیوع بیماری، اوضاع سلامت روانی فعلی را بدتر کرده، مشکلات جدیدتری را بروز داده است. به علاوه شرایط همه‌گیری دسترسی به خدمات سلامت روان را بیش از پیش سخت می‌کند. این وضعیت مستلزم تخصیص اعتبار فوری و بیشتر برای سلامت‌روان و حمایت روانی-اجتماعی در واکنش‌های بشردوستانه است.

سلامت روانی به اندازه سلامت جسمی مهم است

رابرت ماردینی، مدیر کل کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید: “بحران سلامت کووید 19 ،پریشانیِ روان‌شناختی میلیون‌ها نفر که پیش از این با جنگ و بلایای دیگر دست و پنجه نرم می‌کردند را تشدید کرده‌است. محدودیت‌های ماندن در خانه، فقدان تعامل اجتماعی و فشارهای اقتصادی، همگی بر سلامت روان مردم و دسترسی آنها به مراقبت اثر می‌گذارند. سلامت روانی به اندازه سلامت جسمی مهم است، به ویژه در موقعیت‌های بحرانی که نیازهای سلامت روانی اهمیت خاصی پیدا می‌کنند.”

این گزارش، همچنین بر نیازهای اضطراری سلامت روان برای افرادی که در خط مقدم این همه‌گیری هستند، از کارکنان درمانی، تا داوطلبان صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، کارگران خدماتی، مددکاران، کارکنان جمع‌آوری اجساد، رهبران اجتماعی و بسیاری دیگر تأکید دارد.

نیاز شدید کارکنان مراکز درمانی به حمایت‌های سلامت‌روان

حدود 3 نفر از هر 4 نفری که در نظرسنجی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ شرکت کردند (73 درصد)، اذعان داشتند که کارکنان بهداشت و کنشگران اول به این همه‌گیری در مقایسه با افراد عادی نیاز بیشتری به حمایت سلامت روان دارند.

آنها اغلب به طور مستقیم در معرض کووید 19 هستند، ساعات زیادی کار می‌کنند و هنگامی که به جوامع متأثر از بلایا کمک می‌کنند دائماً در معرض رویدادهای پرتنش و انگ‌خوردن قرار دارند.

کارکنان سلامت نیاز به دسترسی به حمایت و مراقبت دارند تا بتوانند به ارائۀ مراقبت‌های مناسب از دیگران بپردازند.

جاگان چاپاگان، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر معتقد است: “برنامه‌های سلامت روان در گروه کم‌هزینه‌ترین مداخلات در واکنش بشردوستانه محسوب می‌شود؛ اما می‌توانند اثری حیاتی و ارزشمند در زندگی افرادی که به آنها نیاز دارند داشته باشند.

برنامه‌های سلامت روان در گروه کم‌هزینه‌ترین مداخلات در واکنش بشردوستانه محسوب می‌شود؛ اما می‌توانند اثری حیاتی و ارزشمند در زندگی افرادی که به آنها نیاز دارند داشته باشند

به گفنته چاپاگان اکنون، بیش از هر زمان دیگری باید برای همگان (چه مردم و چه مراقبان سلامت) در زمینۀ سلامت روان و حمایت روانی-اجتماعی سرمایه‌گذاری کنیم، تا به مردم در مقابله با این بحران و عبور از آن و بازسازی زندگی‌شان کمک کنیم.

توصیه‌های نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر برای دولت‌ها، سیاست‌گذاران، مدافعان سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی و شاغلین در این رابطه عبارتست از:

* تضمین دسترسی زودهنگام و پایدار به خدمات سلامت روان و حمایت روانی-اجتماعی برای افراد متأثر از این همه‌گیری
* گنجاندن سلامت روان و حمایت روانی-اجتماعی در تمامی واکنش‌هایی که در پاسخ به نیازهای ناشی از همه‌گیری انجام می‌شوند
* اولویت‌بندی حمایت از سلامت روان کارکنان و داوطلبانی که در صف واکنش به نیازهای بشردوستانۀ این همه‌گیری قرار دارند

ماردینی می‌گوید: “کووید 19 فرصتی تاریخی ایجاد کرده تا تعهدات را به عمل تبدیل کنیم. ناتوانی در انجام این کار به طولانی شدن این بحران (در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، و بهداشتی) خواهد انجامید.”

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.