تعزیه آخرین مصائب مسیح در سراسر جهان

اجرای شبیه‌خوانی آخرین مصائب مسیح روی صلیب در کشورهای کاتولیک

مسیحیان جهان و به‌ویژه کاتولیک‌‌ها در سرتاسر جهان در ایام عید پاک مراسم شبیه‌خوانی مصائب مسیح را برگزار می‌کنند

مسیحیان جهان و به‌ویژه کاتولیک‌‌ها در سرتاسر جهان در ایام عید پاک مراسم شبیه‌خوانی مصائب مسیح را برگزار می‌کنند.

در نمایش مصائب Passion play مصائب عیسی مسیح همچون محاکمه، شکنجه، مرگ و مصلوب شدن او به نمایش درمی‌آید. این مراسم یکی از آیین‌های پایان ایام روزه‌داری Lent در مسیحیت، که از چهارشنبه خاکستر تا شب عید پاک ادامه دارد، به‌ شمار می‌رود.

ایام لنت یادآور ۴۰ روز روزه‌داری مسیح در صحرا و مقاومت در برابر وسوسه‌های شیطان پیش از شروع رسالت الهی اوست. لنت ایام سوگواری برای مرگ مسیح است و روزه‌داری در این دوران شامل پرهیز از مصرف تخم مرغ، گوشت و فراورده‌های لبنی است.

ایام لنت به عید مذهبی پاک ختم‌ شده که شامل شنبه و یکشنبه‌ای در ماه مارس یا آوریل و تعطیل رسمی بوده و سنت‌های مخصوص به خود را دارد. زمان این عید، برخلاف سایر اعیاد و مراسم، ثابت نیست و هر سال میان ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل تغییر می‌کند و بدین گونه محاسبه می‌شود که اولین یکشنبه بعد از ماه کاملی که پس از اعتدال بهاری باشد، عید پاک است.

شنبه مقدس یا شب عید پاک، روز پس از جمعه نیک (روز مصلوب شدن مسیح) و یادبود روزی است که پیکر عیسای مسیح درون مقبره گذاشته شد. به باور مسیحیان در روز یکشنبه عید پاک، عیسی مسیح پس به صلیب کشیده شدن دوباره زنده شده و برخاسته که رستاخیز مسیح خوانده می‌شود.

عید پاک پایان هفته‌ای است که عیسی وارد اورشلیم شده، توسط سربازان رومی دستگیر و پس از تحمل شکنجه‌ بر فراز تپه گلگتا در اورشلیم مصلوب می‌شود.

در کنار آداب و‌ رسوم و غذاهای ویژه، اجرای تعزیه مصائب مسیح و شکنجه و مصلوب شدن او یکی از سنت‌های مخصوص عید پاک به ویژه در کشورهای کاتولیک است.

در تعزیه مصائب مسیح جوانان تاج خار بر سر و صلیب بر دوش، در نقش عیسی مسیح ظاهر می‌شوند تا برای آخرین روزهای حیات او عزاداری کنند.

مترجم: مهرناز الماسی
منبع ویدیو:
Euronews

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.