درآمد ۴۳ میلیارد دلاری صنعت نفت در سال ۱۴۰۰

درآمد ۱۵۰ میلیارد دلاری با کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی

اوجی تاکید کرد: سال گذشته یک لیتر سوخت نفت کوره در صنایع و نیروگاه‌های تهران استفاده نشد

وزیر نفت با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع صنعت نفت ۴۳ میلیارد دلار درآمد داشته است، گفت: اگر مصرف سوخت کشور را در بخش‌های مختلف نصف کنیم، می‌توان سالیانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت تحویل داد.

به گزارش  ایرنا، «جواد اوجی» در مراسم امضای تفاهم‌نامه وزارت نفت و شهرداری تهران افزود: سال گذشته مجموع درآمد صنعت نفت از محل صادرات نفت، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و غیره ۴۳ میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه امروز ظرفیت پالایشی کشور در بنزین و گازوییل با میزان مصرف نزدیک است، گفت: یکی از وظایف وزارت نفت موضوع تولید است تا امنیت انرژی کشور را تامین کنیم، ظرفیت سرمایه‌گذاری در این صنعت روز به روز بیشتر می‌شود زیرا با روند مصرف، تامین تولید مشکل خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه سال گذشته ۸۵۰ میلیون متر مکعب تزریق گاز شیرین به شبکه انجام شده است، افزود: به دلیل بالا بودن مصرف انرژی با کسری ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز مواجه بودیم و صنایع با محدودیت مواجه شدند.

وی تاکید کرد: ۸۰ میلیارد دلار در مدت هشت سال در حوزه گاز باید سرمایه‌گذاری شود تا به ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب تولید گاز برسیم.

اوجی ادامه‌داد: بسیاری از صنایع مصرف سوخت بهینه‌ای ندارند و ارزش افزوده آنها پایین است. میانگین بازدهی نیروگاه‌ها در کشور ۳۷ درصد است که این عدد در جهان حدود ۴۸ درصد است.

وزیر نفت افزود: سالیانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود و اگر این مصرف سوخت کشور را نصف کنیم، می‌توان سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت تحویل داد.

وی با تاکید بر اینکه روزانه ۹۵ میلیون لیتر مصرف بنزین کشور است، گفت: قیمت بنزین اکنون در جهان به ۹۰ سنت رسیده است، با صرفه‌جویی در این زمینه و افزایش صادرات درآمد بزرگی به کشور وارد می‌شود.

اوجی تاکید کرد: سال گذشته یک لیتر سوخت نفت کوره در صنایع و نیروگاه‌های تهران استفاده نشد.

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد امروز با امضای این تفاهم‌نامه و استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان، مصرف انرژی کاهش یابد و این انرژی با صادرات و تزریق به زنجیره ارزش درآمد بیشتری برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه توسعه میادین شهرداری و تره بار در شرایط فعلی کمک بزرگی به دولت کرده است، افزود: این میادین تا یک سال آینده ۲ برابر خواهد شد.

اوجی ادامه داد: این تفاهم‌نامه در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، اهداف این تفاهم نامه شامل اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف، دستیابی به اهداف سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴، همکاری در تدوین و پیاده سازی الزامات، استانداردها، مقررات ملی و طرح های جامع به منظور کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی های محیط زیست، ارتقا شاخص های بهره وری انرژی در حوزه های حمل و نقل، ساختمان و صنایع مرتبط، توسعه شبکه همکارب فناورانه در راستای هم افزایی و پرهیز از موازی کاری با حمایت از شرکت های دانش‌بنیان و استارت آپ ها، کمک به اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همکاری برای فرهنگ سازی در مورد اصلاح الگوی مصرف خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.