فسادهای فوتبال یکی‌یکی لو می‌رود

از گمشدن 128 میلیون در فدراسیون تا دستگیری داوران رشوه‌بگیر و لو رفتن شرط‌بندی!

این روزها اخبار عجیبی از لو رفتن پرونده‌های فساد در فوتبال در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ آیا این خبر خوبی است؟

شهروندآنلاین: فساد در هر عرصه‌ای وجود دارد و این مسأله یک موضوع غیرقابل‌انکار است؛ در فوتبال نیز بارها این مسأله را شنیده‌ایم که افرادی در پی برهم‌زدن نظم و انجام امور خارج از عرف‌وقانون هستند. هرچندوقت یکبار اخباری در خصوص دستگیری برخی افراد مرتبط با فوتبال که فعالیت‌های عجیب‌وغریب داشتند منتشر می‌شود.

طی دو سه روز گذشته اما فسادهای فوتبال با سرعت بیشتری در رسانه‌ها منتشر می‌شود و لو می‌رود. افرادی که فعالیت‌های غیرقانونی‌شان در حوزه‌های مختلف محرز شده، برخی از آنها دستگیر شده‌اند و برخی نیز تحت‌تعقیب هستند.

در ادامه به نمونه‌هایی از افشاشدن فساد در فوتبال طی دو سه روز گذشته اشاره شده است.

بازداشت نایب رئیس فدراسیون به اتهام کلاهبرداری!

شهره موسوی، نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال یکی از افراد خبرساز این حوزه طی دو سه سال گذشته بوده است. او که مدیرعامل باشگاه بادران تهران بود بعد از واگذاری این باشگاه در فدراسیون فوتبال به‌عنوان نایب رئیس فعالیت می‌کرد اما طی چندماه گذشته بسیار جنجالی و حاشیه‌ساز شد و در نهایت دو روز قبل خبر دستگیری‌اش آمد و حتی فیلم لحظه بازداشت او هم در فضای مجازی منتشر شد!

ف.ق (همسر عضو فدراسیون) مالک شرکت اقتصادی توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستگیر شده‌ است. همسر او چندین ماه قبل به‌علت ناکامی تیم فوتبالش در صعود به لیگ دسته‌یک اظهارات تندی را علیه فدراسیون فوتبال مطرح کرده بود که منجر به محرومیت او شد.

این دو، مدیریت شبکه بازاریابی مرتبط با رمزارز «کینگ مانی» را برعهده داشته‌اند که از چندین هفته قبل اعتراضاتی از سوی مردم در مقابل این شرکت صورت گرفته بود. حتی طی هفته‌های گذشته گروهی از مالباختگان در مقابل فدراسیون فوتبال هم تحصن داشته‌اند.

موضوعی که شهره موسوی به‌واسطه آن متهم شده البته ارتباطی به فوتبال ندارد اما حضور چنین فردی که ماه‌ها با وثیقه آزاد بود در فدراسیون فوتبال بحث‌برانگیز است. احتمالا شهره موسوی باید از جایگاه نایب رئیس سوم کنار رفته و شخص دیگری صندلی او را در مجمع بعدی تصاحب کند.

ماجرای 128 میلیون گمشده در فدراسیون شهاب!

شهاب عزیزی‌خادم بیش از دو ماه است که از سمتش در فدراسیون فوتبال توسط هیأت‌رئیسه کنار رفته اما گفته می‌شود او مباحث مالی زیادی دارد که به‌واسطه آن باید در دستگاه‌های قضائی پاسخگو باشد. ظاهرا پس از حسابرسی عملکرد یک‌ساله او، پرده از برخی تخلفات مالی برداشته شده و پرونده‌ای شامل تخلفات مالی و فعالیت‌های غیرقانونی‌اش به کمیته اخلاق این فدراسیون ارجاع شده است.

یک حسابرس مستقل و دو کارشناس رسمی دادگستری صورت‌حساب‌های مالی یک‌ساله مدیریت عزیزی‌خادم را بررسی کرده‌اند و تخلفات مالی محرزی در حساب‌های مذکور یافته شده و این مهم طی نامه‌ای رسمی از سوی دبیرکل به کمیته اخلاق ارسال شده است. در این بررسی‌ها، تخلفات مالی، فعالیت‌های غیرقانونی با ذکر مصادیق و اسناد، انحرافات و تخلفات مربوط به حساب‌های شخصی عزیزی‌خادم، پرداخت‌های غیرقانونی به مشاوران و نزدیکان رئیس فدراسیون و همچنین پرداخت‌های مربوط به سفرهای خارجی بدون‌مجوز در مدت یک‌سال محرز و روشن شده است.

در یک مورد از این بررسی‌ها، مشخص شده که مبلغ قابل توجهی به حساب شخصی رئیس سابق فدراسیون فوتبال واریز شده و باوجود مکاتبات خزانه‌دار و اصرار هیأت‌رئیسه، این مبلغ به حساب فدراسیون فوتبال بازگردانده نشده است.

فغان‌پور، معاون حقوقی کنونی فدراسیون فوتبال در این خصوص می‌گوید: «عزیزی‌خادم در دوران فعالیت خود در فدراسیون فوتبال برای پاداش جام‌جهانی، حقوق ماهیانه، کارانه، اضافه‌کار و سایر مزایا 6/670/493/936 ریال دریافتی داشته اما مبلغ 1/289/222/371 ریال هم که مربوط به فدراسیون بوده به حساب شخصی‌اش واریز شده است. البته هرچه خزانه‌دار و هیأت‌رئیسه درخواست کرده‌اند این مبلغ را به حساب فدراسیون  بازگرداند تاکنون این کار را انجام نداده و این تخلف هم به کمیته اخلاق گزارش شده است.»

گفتنی است؛ این گزارش تفصیلی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان بازرسی هم ارسال شده است و پیش‌بینی می‌شود کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تا پیش از مجمع دهم خرداد ۱۴۰۱ رأی خود را درباره رئیس سابق فدراسیون اعلام کند.

ماجرای انهدام باند فساد در داوری

چند ماه قبل بود که وحید صالحی، داور سابق فوتبال ایران در گفت‌وگوهای سریالی خود مدعی بود به‌خاطر فسادها تصمیم گرفته خودش را از داوری بازنشسته کند. او اعلام کرد یک باند در داوری فوتبال وجود دارد که چینش‌های داوران به‌خصوص در لیگ‌یک و لیگ‌دو را انجام می‌دهد و به‌راحتی نتایج را با استفاده از مهره‌های خود جابه‌جا می‌کند. حالا اما با گذشت چندماه از این موضوع خبری روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرد که محتوایش صحبت‌های وحید صالحی را تایید می‌کند. محمدحسین حمیسی، رئیس حراست فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی از انهدام یک باند فساد در داوری خبر داده و گفته است: «فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با رصد حراست و دستگاه‌های نظارتی موفق شدند یک باند فساد در فوتبال را که در لیگ‌های پایین‌تر از لیگ‌برتر و برخی مسابقات استانی فعالیت می‌کردند، منهدم کنند. اعضاى يك باند فساد در فوتبال که قصد ایجاد تغییر در نتیجه مسابقات از طریق وعده‌های دروغين به باشگا‌ه‌ها را داشتند دستگیر و منهدم شدند.»

او درباره افراد دستگیرشده توضیح بیشتری نداد و فقط کدهایی را اعلام کرد: «در این باند یک ناظر و داور اخراجی که در گذشته از فوتبال اخراج شده بودند فعالیت داشتند كه پرونده لازم تشكيل شده و جهت رسیدگی دقیق‌تر به قوه قضائیه نیز ارسال خواهد شد.»

موضوع بررسی وجود یک باند که موجب فساد در داوری شده‌اند، از چندماه قبل در دستور کار حراست فدراسیون فوتبال و همچنین کمیته صیانت از فوتبال سازمان لیگ قرار گرفته است. با احضار افراد متخلف و کسب اطلاعات گوناگون در این خصوص در نهایت سرنخ‌هایی درباره اشتباهات عجیب برخی داوران و ارتباط آنها با برخی افراد خاص به‌دست آمده است. در نهایت با کامل شدن بررسی‌ها حراست فدراسیون فوتبال به یک داور قدیمی و بازنشسته فوتبال می‌رسند. داوری که در گذشته در یکی از مسابقات بزرگ فوتبال ایران هم اتهام‌هایی به او وارد شده بود و همین موضوع منجر به محرومیت نسبتا طولانی‌اش هم شد.

در ادامه بررسی‌ها حراست و کمیته اخلاق به نام یک ناظر داوری هم رسیدند. فردی که نقش ویژه‌ای در چیدمان‌های گذشته داوران به‌خصوص در لیگ‌یک و لیگ‌ دسته‌دوم داشته است. در این خصوص گفته می‌شود این فرد با اعمال نفوذ در کمیته داوران برای برخی مسابقات خاص داورانی که خودش و کمک‌داور بازنشسته مذکور با آنها ارتباط نزدیک داشتند را انتخاب می‌کردند.

با پیگیری مشخص شده که باوجود دستگیری برخی اعضای باند فساد در داوری اما هنوز بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد و حراست و کمیته اخلاق بر این باورند هنوز هم برخی افراد که اکنون در بخش‌های مختلف فوتبال مسئولیت دارند نیز در این ماجرا اعمال‌نفوذ می‌کنند و هنوز نامشان لو نرفته است.

محرومیت لیگ‌دویی‌ها؛ شرط‌بندی بود؟

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال صبح روز سه‌شنبه احکام عجیب و محرومیت‌های بلندمدتی را برای برخی افراد (بازیکنان، مربیان و مسئولان) شاغل در لیگ دسته‌دوم فوتبال اعلام کرد. در حکم کمیته اخلاق بدون اشاره به‌علت خاطی شناخته شدن افراد و باشگاه‌ها، 3 تیم لیگ‌دویی شاهین بندرعامری، شهیدقندی یزد و سردار بوکان با کسر 6 امتیاز جریمه 500 میلیون‌تومانی مواجه شدند.  همچنین برخی بازیکنان، مدیران و مربیان این تیم‌ها که نامشان در سایت فدراسیون فوتبال موجود است به محرومیت‌های 2 تا 7 ساله محکوم شده‌اند! محرومیت‌هایی که در گذشته نظیر آنها کمتر سابقه داشته یا حتی مشابهش را ندیده بودیم.

اگرچه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال علتی برای این موضوع اعلام نکرده اما با پیگیری‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اصلی‌ترین موضوع در این خصوص شرط‌بندی و تبانی بوده است. ظاهرا شرط‌بندی برخی بازیکنان و تاثیرگذاری آنها بر نتایج لیگ‌دو برای کمیته اخلاق محرز شده و به‌همین خاطر چنین احکامی را صادر کرده‌اند.

لزوم نظارت ویژه بر مسابقات فوتبال

اینها فقط نمونه‌های لو رفته از فساد در فوتبال ایران است که طی همین یکی دو روز گذشته درباره‌شان صحبت و احکام مربوطه درباره آن صادر شده است. با توجه به چنین فضایی و همچنین با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی لیگ‌برتر، لیگ دسته‌یک و سایر لیگ‌های کشور لزوم نظارت ویژه به داوری‌ها و مسائل حاشیه‌ای بیشتر به چشم می‌خورد. همانطور که حراست فدراسیون فوتبال اعلام کرده قطعا از این پس رصد و بررسی روی موضوعات حساس بیشتر خواهد شد اما اکنون که اعتراض‌ها به اوج خود رسیده، به‌نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون باید بیش از قبل پای‌کار بیایند و هر مسأله کوچکی را با دقت بررسی کنند تا شاهد کمترین اشتباهات باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.