والس تهران، مارش جنگ و در آخر دستمال سفید!/ جنجال‌های رسانه‌ای اصغر فرهادی

شهروندآنلاین: به‌دنبال ادعاهای چندساله یک موزیسین که یک‌بار دیگر در روزهای اخیر گفته بود که موسیقی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی توسط او ساخته شده است، ستار اورکی که در تیتراژ این فیلم به‌عنوان سازنده موسیقی متن معرفی شده، واکنشی تند نشان داده و او را به برخورد قضائی تهدید کرده است. ستار اورکی گفته که پیام اقدامی، به هیچ‌وجه سازنده قطعه مورد ادعایش نبوده و نام صاحب اصلی قطعه پایانی «فروشنده» در عنوان‌بندی آمده است.

مشت اول یک موزیسین خیابانی

وقتی پیام اقدامی- که خودش را «یک موزیسین خیابانی» معرفی می‌کند- در پیج اینستاگرامش ادعاهایی مبنی بر سرقت ادبی و هنری در رابطه با اصغر فرهادی مطرح کرد و با انتشار تصویری از خود در کنار اصغر فرهادی و ستار اورکی مدعی شد که قطعه پایانی فیلم «فروشنده» را او ساخته، اما اورکی با کمک فرهادی آن را به نام خود ارایه داده‌، مشخص بود که این ادعا خیلی زود واکنش‌هایی به‌دنبال خواهد داشت. به‌خصوص که به‌واسطه دلگیری‌های این چندوقت اخیر مردم از اصغر فرهادی و البته طرح یک‌سری ادعاهای مشابه از سوی چند سینماگر دیگر، پست اینستاگرامی پیام اقدامی با کامنت‌های همدلانه‌ بسیاری نیز در فضای‌مجازی روبه‌رو شده بود و همین هم لزوم پاسخگویی فرهادی یا نزدیکانش به این ادعا را بیشتر می‌کرد.

ضدحمله آقای آهنگساز

ستار اورکی اما خیلی زود به ادعای پیام اقدامی پاسخ داد. اورکی بعد از «ابراز تاسف از این ادعای دروغ» ماوقع را به این شکل تعریف کرده است: «زمانی که فیلم فروشنده در پیش‌تولید بود، تعدادی نوازنده‌ جهت حضور در بعضی صحنه‌های تئاتر این فیلم به کار گرفته شدند و ایشان هم جزو همین گروه بودند و قطعه‌ای را اجرا می‌کردند که مدعی بودند خود ساخته‌اند و در صحنه‌های تئاتر اجرا می‌کردند. بعد از پایان فیلم متوجه شدیم که متاسفانه ادعای ایشان کذب می‌باشد و در این مورد بی‌اخلاقی کرده‌اند. صاحب این اثر، آقای مهرداد مهدی می‌باشند که همین قطعه را در آلبومی با نام «والس‌های تهران» چندسال قبل از ساخت فیلم منتشر کرده بودند. به همین‌خاطر با آقای مهرداد مهدی و شرکت پخش‌کننده قراردادی منعقد شد و اجازه‌ این قطعه در فیلم به‌عنوان موسیقی تیتراژ پایانی به‌صورت قانونی و طی قراردادی رسمی انجام شد.

در تیتراژ پایانی فیلم فروشنده نام مهرداد مهدی و نام آلبوم و مشخصات قطعه قید شده است و موجود می‌باشد. ادعای این فرد که خود را خالق قطعه‌ای می‌داند که متعلق به آقای مهرداد مهدی‌ست، کاملا کذب است و در صورت ادامه این بی‌اخلاقی و دروغ‌پردازی‌ها از حق قانونی خود برای پیگیری این ادعا استفاده خواهم کرد.»

ادامه جنگ

پیام اقدامی البته در آغاز چندان عقب‌نشینی نکرد و حتی ادعاهایش را با ضرب بیشتری مطرح کرد. او با لحنی کنایه‌آمیز خطاب به ستار اورکی و اصغر فرهادی نوشت: «من و سازم تنها، شما همه‌ مردان نامدار با هم، شاهنامه تا تهش خوندن داره» و در پایان نیز با یک «بجنگ تا بجنگیم» در واقع این ادعا را مطرح می‌کرد که برای احقاق حقش تا نهایت ماجرا را دنبال خواهد کرد،اما…»

دستمال سفید

ساعاتی پیش اما شماری از رسانه‌هایی که این خبر را پیگیری کرده بودند، نوشتند که «به‌نظر می‌رسد موزیسینی که در سال‌های اخیر، مدعی سرقت هنری در فیلم «فروشنده» شده بود، پست‌هایش را دراین‌باره، حذف کرده است». ظاهرا توضیحات ستار اورکی و تهدیدی که در زمینه شکایت از پیام اقدامی مطرح کرده بود، دلیل این اقدام بوده است. مگر اینکه حکایتی دیگر در کار باشد و تا چندی دیگر عیان شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.