ایجاد محدودیت درحق وتوی اعضای دائم شورای امنیت

لیختنشتاین قرار است روز سه شنبه مجمع عمومی سازمان ملل را برای بحث و بررسی در مورد پیش نویس یک قطعنامه گردهم آورد که پنج عضو دائم شورای امنیت را ملزم می کند استفاده از حق وتو را توجیه کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک ایده قدیمی با هدف محدود کردن اعضای دائم شورای امنیت از استفاده از حق وتو احیا شده است.

به گفته دیپلمات های غربی، پیشنهاد لیختنشتاین از سوی حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا حمایت می شود اما هیچ یک از چهار عضو دائمی دیگر شورای امنیت یعنی روسیه، چین، فرانسه و انگلیس نباید موضوع رای گیری آینده باشند.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین ۱۰ عضو غیر دائم دارد که از حق وتو برخوردار نیستند.

در میان حامیان این طرح که متعهد به رای دادن به متن این پیشنهاد شده اند، نام اوکراین، ژاپن و آلمان به چشم می خورد. ژاپن و آلمان امیدوارند با توجه نفوذ سیاسی و اقتصادی شان در سطح جهانی، در صورت گسترش شورای امنیت از کرسی دائمی برخوردار شوند.

مواضع هند، برزیل یا آفریقای جنوبی و دیگر رقبا برای کرسی دائمی در شورای امنیت هنوز مشخص نشده است.

به گفته یک دیپلمات غربی، فرانسه حتی اگر حامی متن این پیشنهاد نباشد، به آن رای مثبت می دهد.

اینکه انگلیس، چین و روسیه که حمایتشان از این ابتکار بحث برانگیزی حیاتی است، چطور رای دهند، هنوز روشن نیست.

از زمان اولین وتویی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۶ استفاده کرد، روسیه ۱۴۳ بار ، آمریکا با ۸۶ مرتبه، انگلیس ۳۰ مرتبه و چین و فرانسه هر یک با ۱۸ مرتبه از این امتیاز استفاده کرده اند.

لیندا توماس گرین فیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از استفاده روسیه از امتیاز حق وتوی خود در دو دهه گذشته، گفت که تصویب قطعنامه لیختنشاین، گامی مهم در جهت پاسخگویی، شفافیت و مسئولیت خواهی همه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

فرانسه که آخرین بار در سال ۱۹۸۹ از حق وتو استفاده کرد، در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد داد که اعضای دائمی شورای امنیت به طور جمعی و داوطلبانه استفاده از حق وتو را در صورت وقوع یک جنایت جمعی محدود کنند.

این پیشنهاد که از سوی مکزیک و ۱۰۰ کشور دیگر حمایت می شود، تاکنون موفقیتی به دست نیاورده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.