سرخابی‌ها نیستند، این فینال دیدن دارد!

دو تیم شهرستانی با هواداران پرشمارشان برای کسب جام می‌جنگند

شهروندآنلاین: جام حذفی فوتبال در فصل جاری به معنای واقعی جام شگفتی‌ها بود. کنار رفتن تیم‌های بزرگی مثل استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور، فولاد و… و بالا آمدن خلیج فارس ماهشهر از لیگ دسته دوم و مس کرمان از لیگ دسته اول تا نیمه‌نهایی جزو اتفاقاتی بود که شاید هر چند سال یک‌بار هم شاهد آن نباشیم.

به هر ترتیب، مسابقات نیمه‌نهایی هم برگزار شد و در نهایت آلومینیوم اراک و نساجی مازندران موفق شدند جواز حضور در فینال را به دست آورند. دو تیم از دو شهر فوتبال‌دوست با طرفدارانی پرتعداد که در نیمه‌نهایی نیز شاهد حضور گسترده هواداران‌شان در ورزشگاه و برپایی جشنی بزرگ بابت صعود آنها به فینال بودیم.

حالا هواداران فوتبال انتظار فینالی را می‌کشند که حتی یک طرف آن هم خبری از سرخابی‌های فوتبال نیست و استقلال و پرسپولیس جایی در آن ندارند. فینالی که چند سالی است در فوتبال ایران رخ نداده و به همین خاطر انتظار بازی جذابی را می‌کشیم. حتی روی سکوها نیز خبری از طرفداران سرخابی نیست و پرچم‌های سبز و قرمز در روز 7 اردیبهشت مربوط به دو تیم شهرستانی فوتبال که البته در گذشته افتخاری در این سطح نداشتند، خواهد بود.

جشن سراسری در اراک

دوشنبه‌شب در اولین مصاف نیمه‌نهایی جام حذفی، آلومینیوم اراک میزبان تیم شگفتی‌ساز خلیج فارس ماهشهر بود. دیداری که شاگردان مهدی رحمتی با نتیجه یک بر صفر پیروز آن شدند. نکته قابل توجه حضور پرشور حدود 10 هزار هوادار اراکی در ورزشگاه بود. هواداران فوتبال در اراک که در گذشته نیز ثابت کردند جدا از رنگ‌های خاص فوتبال ایران، حمایت از تیم شهرشان در اولویت برنامه‌هایشان است، در بازی نیمه‌نهایی جام حذفی عاشقانه به تشویق آلومینیوم پرداختند و نقش مهمی در صعود به فینال داشتند. هواداران اراکی بعد از بازی نیز ساعت‌ها به جشن و پایکوبی در خیابان‌های شهر پرداختند تا محبوبیت تیم‌شان را به رخ بکشند.

تجمع گسترده قائمشهری‌ها در آزادی

نساجی مازندران که این فصل به خاطر زیر کشت رفتن چمن ورزشگاه وطنی قائمشهر بازی‌هایش را در زمین بی‌طرف برگزار می‌کند، تصمیم گرفت بازی نیمه‌نهایی جام حذفی خود را به خاطر نزدیکی قائمشهر به تهران در پایتخت برگزار کند. از این رو تمهیدات ویژه اندیشیده شد و با دستور وزیر ورزش، ورزشگاه آزادی برای این مسابقه در اختیار آنها گذاشته شد. در چنین شرایطی حدود 30 هزار هوادار قائمشهری خود را به تهران رساندند تا شب باشکوهی را برای تیم‌شان بسازند.

نساجی در نهایت در نیمه‌نهایی در کنار هواداران پرشور خود در ورزشگاه آزادی مس کرمان را شکست داد و به فینال رسید تا یک جشن ویژه در تهران و شهرهای شمالی کشور برگزار شود.

درخواست برای تغییر میزبان فینال

طبق آیین‌نامه مسابقات جام حذفی، بازی فینال باید در زمین بی‌طرف برگزار شود. از این رو سازمان لیگ فوتبال بعد از بررسی همه جوانب، میزبانی فینال را به ورزشگاه یادگار امام تبریز سپرد. البته این موضوع با اعتراض دو باشگاه فینالیست همراه شده است. هم نساجی و هم آلومینیوم خواهان برگزاری بازی در ورزشگاه آزادی تهران هستند و دلیل این موضوع هم نزدیکی اراک و قائمشهر به پایتخت و بیشتر شدن احتمال حضور هواداران آنها در ورزشگاه است.

رضا حدادیان، مالک باشگاه نساجی در این خصوص گفته است:‌ «با توجه به بُعد مسافتی که هست، هر دو تیم دچار مشکل می‌شوند. خواهشم از سازمان لیگ این است که در این مورد بازنگری کنند که این بازی در تهران برگزار شود. در کنار کیفیت مسابقه، رفت و آمد هر دو تیم خطرناک است. طی کردن چند ساعته مسافت‌ها به صورت زمینی، در جاده‌های کشورمان که آمار تصادفات در آن کم نیست، کمی خطرناک است و بعداً شاید مشکلاتی ایجاد کند. با این اوصاف برای هر دو تیم نساجی و آلومینیوم اراک ورزشگاه آزادی در دسترس‌تر و راحت‌تر است.»

حمید محرابی، مدیرعامل باشگاه آلومینیوم نیز اعتراض خود را این‌گونه بیان کرده است: «تصمیم سازمان لیگ قطعی نیست. نساجی هم موافق برگزاری فینال در ورزشگاه آزادی است. این ورزشگاه امکانات خوبی دارد و ما درخواست انتقال فینال به استادیوم آزادی را ارائه کردیم. نساجی هواداران زیادی را با خود به تبریز می‌برد و آنها باید 800 کیلومتر را طی کنند که این باعث نگرانی خانواده هواداران می‌شود. ما هم هواداران زیادی داریم و با توجه به احتمال رخداد حوادث جاده‌ای، بهتر است بازی در ورزشگاه آزادی برگزار شود.»

فینال جذاب بدون سرخابی‌ها

در کنار همه حواشی و با وجود اینکه بعد از سال‌ها خبری از حضور استقلال و پرسپولیس و حتی تیم‌های بزرگی مثل سپاهان و تراکتور و فولاد در فینال نیست،‌ پیش‌بینی بازی جذابی را می‌شود کرد. شاگردان مهدی رحمتی و ساکت الهامی حالا که به فینال رسیده‌اند برای کسب جام از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد و باید دید در این مسابقه حساس که روز 7 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، در نهایت کدام‌یک برتری پیدا خواهند کرد.

قهرمان می‌تواند به آسیا برسد؟

نکته مهمی که درباره دو تیم صعودکننده به فینال جام حذفی وجود دارد، نداشتن پروانه حرفه‌ای آنهاست. از آنجایی که قهرمان جام حذفی مستقیما به لیگ قهرمانان آسیا صعود می‌کند، هر کدام از تیم‌های آلومینیوم یا نساجی که جام بگیرند باید به لیگ قهرمانان بروند و این موضوع مستلزم کسب پروانه حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیاست.

AFC که در سال گذشته استقلال و پرسپولیس را به خاطر همین موضوع از لیگ قهرمانان کنار گذاشت، قطعا در ماجرای صدور پروانه حرفه‌ای با هیچ تیمی به خصوص از ایران شوخی ندارد. از سوی دیگر، دو باشگاه آلومینیوم و نساجی مشکلات زیادی در بحث سخت‌افزاری دارند و بی‌تردید گرفتن پروانه حرفه‌ای توسط آنها پروسه راحتی نخواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.