تعیین‌تکلیف 2 فیلم توقیفی، بعد از 3 سال بلاتکلیفی

پایان جنجال‌های لامینور و انفرادی!

شهروندآنلاین: و بالاخره تکلیف فیلم «لامینور» داریوش مهرجویی- که در دو ماه اخیر با اعتراضاتش به حذف فیلمش از اکران نوروزی سینماها یکی از پردامنه‌ترین و فراگیرترین جنجال‌های سینمایی این چندوقت اخیر را به وجود آورده بود- روشن شد و رسانه‌ها خبر از آغاز اکران این فیلم از روز عیدفطر دادند. خبری که می‌تواند نقطه پایانی رسمی باشد بر جنجال‌های ریزودرشت فیلم «لامینور».

تعیین‌تکلیف لامینور

شورای راهبردی اکران روز گذشته بالاخره به‌طور رسمی نام «لامینور» داریوش مهرجویی را به‌عنوان یکی از فیلم‌های ترکیب اکران عیدفطر اعلام کرد. خبری که البته مدت‌ها بود به‌طور غیررسمی مطرح بود، اما از این رو که در سینمای ایران هر اتفاقی را می‌توان انتظار داشت، خیال کمتر کسی از بابت قطعیت فیلم جدید داریوش مهرجویی راحت بود. تا اینکه شورای راهبردی اکران این فیلم را به‌عنوان یکی از فیلم‌هایی که حدود دوهفته بعد به نمایش درخواهد آمد، معرفی کرد.

«لامینور» که 6 سال بعد از تجربه نه‌چندان موفق «اشباح»- در سال 1398- جلوی دوربین رفته؛ با تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان و بازی بازیگرانی چون علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر (پس از ۴۰ سال) و البته فریماه فرجامی، علی مصفا، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، امرالله صابری، رضا داودنژاد و کاوه آفاق داستانی ظاهرا حساسیت‌برانگیز درباره موسیقی را روایت می‌کند. داستانی که البته سازندگان فیلم در این مدت جزئیات زیادی از آن را رسانه‌ای نکرده‌اند، اما طبق شنیده‌ها و صحبت‌های درگوشی «لامینور» به‌نوعی ادامه فیلم پربیننده و جنجالی ۱۳ سال پیش مهرجویی، «سنتوری» است. فیلمی که مهرجویی تمایل زیادی به ساخت دنباله‌ای بر آن داشت، اما به‌خاطر اختلاف با محسن چاووشی این تلاش‌ها به نتیجه نرسیدند تا اواخر دهه نود که بالاخره داریوش مهرجویی موفق به ساخت «لامینور» شد. فیلمی درباره یک نوازنده زن که به همان اندازه «سنتوری» و شاید حتی بیشتر از آن هم می‌تواند حساسیت‌برانگیز و جنجالی باشد و اتفاقا به‌نظر می‌رسد که مخالفان فیلم و مهرجویی و موسیقی هم با درک این موضوع است که تاریخ را حداقل تا این اواخر برای مهرجویی تکرار کرده‌اند و انواع‌واقسام بلاها را سر «لامینور» آورده‌اند و حتی این فیلم را یک‌بار در آستانه اکران با تعویق مواجه کرده‌اند که ظاهرا برای داریوش مهرجویی یادآور مصائب فیلم «سنتوری» بود و آن واکنش‌های تند را موجب شد!

انفرادی روی پرده

شورای راهبردی اکران البته تنها از «لامینور» برای اکران عیدفطر نام نبرده است. به گفته این شورا علاوه بر «لامینور»، «انفرادی» مسعود اطیابی نیز از عیدفطر به اکران سینماها افزوده خواهد شد. فیلم جدید مسعود اطیابی بعد از «دینامیت» در ماه‌های اخیر توانسته رکورد فروش سینمای ایران را در اختیار خود بگیرد!

«انفرادی» که در حال حاضر سه سال از تولیدش می‌گذرد، یک کمدی اجتماعی دیگر از مسعود اطیابی است که داستان مردی (مهدی هاشمی) را روایت می‌کند که برای بازپرداخت بدهی خود به یک سری افراد پرنفوذ، تصمیم می‌گیرد مثل گذشته سرقت کند و از دوست دوران جوانی‌اش (رضا عطاران) و همکارش (احمد مهرانفر) درخواست می‌کند در این کار کمکش کنند. این سه دوست از دزدی ماشین شروع می‌کنند تا عتیقه اما وقتی پول کافی بدست نمی‌آورند اقدام به سرقتی بزرگ می‌کنند و وارد ماجرایی می‌شوند که اتفاقات طنز تلخ‌وشیرینی را برایشان رقم می‌زند.

صف انتظار فیلم‌های بعدی اکران

نمایی از فیلم «بدون قرار قبلی»

علی سرتیپی در رابطه با مصوبات نشست آخر این شورا گفته: «با توجه به پایین آمدن کف فروش فیلم‌های «قدغن» و «گل بخودی»، فیلم‌های «لامینور» و «انفرادی»، به‌ترتیب در گروه سینمای کوروش و مگامال به نمایش درخواهند آمد.»

به گفته این عضو شورای راهبردی اکران «فیلم‌های «بدون قرار قبلی»، «هناس»، «بازیوو» و «والدین امانتی» (در ژانر کودک ونوجوان)، «چند می‌گیری گریه کنی۲»، «روز ششم»، «بی‌صدا حلزون»، «علفزار»، «طلاخون» و «تی تی» می‌توانند برای اکران دوم عیدفطر و نوروز، با سرگروه‌ها مذاکره نمایند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.